Jump to content

Bensinforbruk på 2- og 4-takter


boddiz

Recommended Posts

Som en tommelfingregel kan du på forgassertotakt dele antall hk på 2, så får du l/t sånn ca på full gass.

På 4-takt og 2-takt med direkte innsprøytning kan du dele på 3.

 

100hk yamaha 4-takt 33-34 l/t.

100hk forgasser totakt ca 45-47 l/t

 

Vil også kommentere at eksempelet ditt i mitt hode er generelt noe undermotorisert....

Link to post
John_Kr skrev 1 time siden:

Se på hvor mange driftstimer en påhengsmotor har i løpet av sommeren, normalt er 10-20 timer, forskjellen mellom det ene alternativet vs det andre er snak om noen få kroner. Tenk gjennm det før man tar noen valg. Etter min vurdering så er det bortkastet tid.


10-20 timer?? Jeg ligger på cirka 100 timer med min 300 hk. 

Link to post
Kalle Well skrev 1 time siden:


10-20 timer?? Jeg ligger på cirka 100 timer med min 300 hk. 

 

Jeg flyr rundt på noen forskjellige opplag, vil vel si at snittet ligger på rundt 30timer i året. Så det gleder meg faktisk litt når jeg ser at folk faktisk bruker båten såpass mye som 100 timer :) korteste jeg var borti i fjor var 1time (jeg brukte 10min på å kjøre båten ut til hytta på våren, så 10min på å hente den igjen om høsten) 

Link to post
Kalle Well skrev 41 minutter siden:

Har ikke så veldig mye overnattinger, men bruker den mye selvom ? 
 

Gjennomsnittet ligger vel på 40-50 timer hos den vanlige mann. Gjerne under det også for mange. 

 

På det ene opplaget jeg er mye, som har 350 båt, så regner de 25timer som gjennomsnitt mener jeg og huske dagelig leder sa, på det andre opplaget med 250 så snakker de om 30timer. Og med så mye motorer jeg holder på med, syns jeg 2-300 timer på 10år gammel motor har blitt en standar, 500timer på en 15år gammel motor. Selv har jeg kjørt 250timer med min egen så langt i år (Har vært lite på vannet så langt)

 

Opplever ofte at kundene ikke har tid til og bruke båten så mye, de har jo flere hytter de skal innom i løpet av sommeren, har ikke tid til å nyte ferien på samme måte som tideligere. Også er det jo selvfølgelig noen som er livredd for timer med tanke på bruktverdien når det en gang skal selges (har hørt eksempel på at folk mener båt og motor taper seg 1000kr pr brukstime)

 

Husker når jeg var liten, så var jeg på hytta 8uker om sommeren. Sjelden jeg ser folk har holdt på sånn de siste årene 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

På WOT så er det kanskje 2x, men på mer crusing fart er min erfaring at forskjellen er større. En 70 hk forgasser brukte mer enn dobbelt så mye som en 115 4-takter i rundt 23 knop. Båtene var ikke like,  men 115-hesteren var montert på en nokså mye tyngre båt. Ikke noe vitenskapelig test, men min erfaring. 

Link to post
Eika skrev 1 time siden:

Også er det jo selvfølgelig noen som er livredd for timer med tanke på bruktverdien når det en gang skal selges (har hørt eksempel på at folk mener båt og motor taper seg 1000kr pr brukstime)

 

hvis det er å unngå verditap som er viktigst så er det nok best å ikke kjøpe båt i det store og hele :giggle:

 

 

Mort1 skrev 34 minutter siden:

Javel. Kan du gi eksempler på det?

 

Mitt inntrykk er at forbruket på forgasser 2T varierer endel mer over turtallsområdet pga at en større eller mindre andel av bensinen går uforbrent ut i eksosen. Mine yamaha 60 og 80 2T går feks ikke spesielt økonomisk på moderat "økonomifart" men kommer lengst pr bensindråpe på tomgang  - eller på ca 85-90% gass.  Andre båter/motorer kan få helt andre resultater
 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 3 minutter siden:

Mitt inntrykk er at forbruket på forgasser 2T varierer endel mer over turtallsområdet pga at en større eller mindre andel av bensinen går uforbrent ut i eksos

Ja, vet, det er jo pga at kortslutningsgraden tilnærmet blir eliminert på f.eks optimax og etec at de er drivstoffgjerrige.

 

snekkerbod skrev 35 minutter siden:

På WOT så er det kanskje 2x, men på mer crusing fart er min erfaring at forskjellen er større. En 70 hk forgasser brukte mer enn dobbelt så mye som en 115 4-takter i rundt 23 knop. Båtene var ikke like,  men 115-hesteren var montert på en nokså mye tyngre båt. Ikke noe vitenskapelig test, men min erfaring. 

Jeg skal ikke bestride din erfaring, men tester fra tidligere har vist at når man går fra forgasser 2-takt til 4-takt, så synker forbruket på marsjfart i størrelsesorden 30-40%, generelt. Det vil nok alltid finnes eksempler på at utslagene kan være både betydelig større og vesentlig mindre.

Kan det tenkes at den 70 hk forgassermotor ikke var helt frisk? Synest forskjellen du beskriver er formidabel.....hvilke båter og motorer var det i dette tilfellet? 

Jeg blir litt nysgjerrig når det beskrives så store forskjeller, om ikke annet for å lære om hva som er ugunstig konfigurasjon, og hva man da ikke bør gjøre selv......

Link to post
Mort1 skrev for 5 timer siden:

Ja, vet, det er jo pga at kortslutningsgraden tilnærmet blir eliminert på f.eks optimax og etec at de er drivstoffgjerrige.

 

Jeg skal ikke bestride din erfaring, men tester fra tidligere har vist at når man går fra forgasser 2-takt til 4-takt, så synker forbruket på marsjfart i størrelsesorden 30-40%, generelt. Det vil nok alltid finnes eksempler på at utslagene kan være både betydelig større og vesentlig mindre.

Kan det tenkes at den 70 hk forgassermotor ikke var helt frisk? Synest forskjellen du beskriver er formidabel.....hvilke båter og motorer var det i dette tilfellet? 

Jeg blir litt nysgjerrig når det beskrives så store forskjeller, om ikke annet for å lære om hva som er ugunstig konfigurasjon, og hva man da ikke bør gjøre selv......


Ryds 510 med Johnson 70 vs B. Whaler Montauk 17 med Yamaha 115. To ganske forskjellige konfigurasjoner. 

Link to post
scamπ skrev for 9 timer siden:

Jeg har en 2005 modell tohatsu 8 hk 2- takt, og en 2016 modell Honda 20 hk. Om jeg ikke husker helt feil, bruker tohatsu'en litt mer bensin enn Hondaen, ca. 7L/t wot - det er ganske stor forskjell. Hadde en Yamaha 30 hk 2 takt en gang, den brukte litt over 14 L/t på full gass

Jeg måtte ta en titt en en gammel yamaha kjørefakta for å se om forbruket på din 8 hk tohatsu kan stemme, håper du husker feil, ellers har du en særdeles tørst 8hk.

Yamaha sin 8hk 2-takt er i disse testene oppgitt til 4,2-4,5 l/t, litt variasjon mellom merkene kan det nok være, men ikke flere l/t på en 8hk....

Yamaha 30hk 2-takt er oppgitt til 14l/t som du sier.

Link to post
14 minutes ago, Mort1 said:

Jeg måtte ta en titt en en gammel yamaha kjørefakta for å se om forbruket på din 8 hk tohatsu kan stemme, håper du husker feil, ellers har du en særdeles tørst 8hk.

Yamaha sin 8hk 2-takt er i disse testene oppgitt til 4,2-4,5 l/t, litt variasjon mellom merkene kan det nok være, men ikke flere l/t på en 8hk....

Yamaha 30hk 2-takt er oppgitt til 14l/t som du sier.

Måtte lete frem manualen jeg også. Du har rett. Tohatsu'en har oppgitt forbruk til 4,3 l/t. Aner ikke hvor jeg har fått 7 l/t ifra. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...