Familiesnekke Startet 13.April.2020 Link til dette innlegget Startet 13.April.2020 (redigert) Hei! Dette høres kanskje ille ut, men jeg har revet og renset en gammel innstøpt septiktank, som ikke lenger er i bruk (relativt luktfritt), og hadde tenkt til å legge en ny plast-tank for ferskvann i dette rommet. Det viste seg at rommet ikke var høyt nok til tanken jeg hadde bestilt, fordi baugen begynner å krumme opp akkurat her. Men; det viser seg at den «nyere»/eksisterende plast-septiktanken får plass i dette rommet. Jeg har kjøpt meg en ny 220liter plast-tank, fra Plastinvent, som skal bli ny ferskvannstank. Under stikk-kabinen er det «akkurat» plass til den, når jeg flytter 140liter septiktanken, også i plast, til et skott lengre frem; i gulvet under «gangen» utenfor bad, stikk-kabin og baug-kabin, altså der den originale innstøpte septiktanken var. Jeg skal med andre ord montere to plast-tanker på nytt sted; både 140liter septiktank og 220liter vanntank. Undersiden av tankene er jo selvsagt ikke likt skrogformen på båten, så jeg regner med at en form for understøtte er nødvendig. Og; jeg regner med at det er lurt å sikre tankene mot å «hoppe»/bevege seg ved kjøring i bølger. Spørsmålet er derfor; Hvordan monterer jeg tankene på en sikker måte; både med hensyn til understøtte og at de holdes «på plass»? Septiktanken, som var under stikk-køya, var lagt ned i bygg-skum. Det gir selvsagt en god under- og sidestøtte, men da jeg de-monterte så var det mye fuktighet, mugg/sopp og dertil ille lukt innbakt i dette bygg-skummet! Jeg tenker at vann kommer alltids inn, så da må det også være mulig å få tørket dette opp igjen. Det hører med til historien at jeg sliter litt med mugglukt i båten, og at dette trolig var en av kildene til lukten; fuktighet rundt byggskummet. Ett alternativ jeg nå vurderer er å benytte slike blå DOW «markisolasjonsplater», siden de har lukkede celler og er trykkfaste, men jeg er usikker på om de løser problemet med å holde på fuktigheten mellom tank/plate/skrog. https://www.glava.no/bygg/produkter/skumplastisolasjon/styrofoamtm-xps/styrofoam-250-sl-a-n/ For å holde tankene på plass, så vurderer jeg lastestropper; men det finnes vel ikke i syrefast; så da må jo disse byttes av og til. Disse problemstillingene må jo noen ha tenkt på før? Jeg har lagt ved noen bilder fra «tank-prosjektet» mitt. 1. «Ny» plass for septik-tank: 2. Septiktank løst plassert; får plass med et nødskrik i høyden/bredden...: 3. Sopp/mugg underside byggskum, fra der septiktanken var: 4. Sopp/mugg i skrog, der byggskummet var: 5. Rommet der vanntanken skal: 6. Ny 220liter vanntank, der «nyere» septiktank var før; trangt, men får da OK plass: Link til ny vanntank: https://www.plastinvent.no/tankprogram/tank-220l-50225 Redigert 13.April.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Har nylig montert samme tankstørrelse, bare jeg fikk den laget i syrefast i stedet. Hva med å bruke stropper, patentbånd etc, som du fester nede på hver side, og over tanken? I lengderetning i endene, kan du skru/lime vinkler. Om du vil ha understøtte der den er skrå, kan du evt bruke byggeskum i en plastsekk. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) Best blir det vel når tanken står på ei rykk plate som understøttelse. Jeg velger å også støtte tanken i begge ender så den ikke kan bevege seg. Over tank er noen kraftige lister en måte å gjøre det på. Redigert 13.April.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Familiesnekke Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 @Knude; ja, det blir kanskje best å lime fast en 18mm kryssfinerplate under vanntanken, og så kan jeg skjære til noen XPS-plater, som jeg presser ned på sidene. Septiktanken, derimot, har «V-bunn», så der må jeg finne på noe annet. Kanskje jeg skjærer ut V-profilen i XPS? Eller som foreslått av deg @Gullfisk; fylle byggskummet i en stor pose. Jeg tenker da at jeg bør ta av posen etter «formen er støpt», og så male det stivnede byggskummet med feks våtromsmembran for å tette porene. Trelekter eller syrefast patentbånd er jo gode alternativer for å holde tankene nede. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Formskjært xps er kanskje det beste til begge, om det er fare for at det blir bløtt der igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Hei Sist søndag fordreiv eg tida med fullstendig demontering, og rens, av dieseltanken. Tanken er 45*45*88 cm = ca. 170 liter. Tanken står på tre gummilister. Desse listene er ca. 8 cm breide, og 1,5 cm tjukke. Listene er limt mot dørken, gjev god friksjon mellom dørken og tanken. Tanken er festa med to webband som er bolta fast i dørken. I den eine enden er det ein sjakkel mellom band og augebolt. Banda er regulerbare. Enkelt, og solid. Om du vil unngå mugg bør det kunne koma luft under tanken. Eg hadde unngått byggskum, byggskum i plastpose, etc. Sist, men ikkje minst hadde eg reingjort romma grundig, og malt dei etterpå, men dette har du sikkert tenkt på. Gullfisk: Kor fekk du lagt tanken du nemner? Kan du anbefala dette firmaet? Send gjerne info på PM, om du vil. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) @AskDen ble laget av Tomic i Arendal etter mål. Absolutt et firma å anbefale etter min erfaring hvertfall. Redigert 14.April.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Hei, en liten oppdatering på tank-prosjektet. Jeg har slipt skottene med sandpapir og grovrengjører fra BT, støvet ned hele båten med fin-fint pussestøv. Rengjort med støvsuger og rødsprit, og så malt to strøk med 2-komponent epoxy primer (BT), og to strøk med 2-komp klar-lakk (BT). Så har jeg skåret til en 22mm furu kryssfinerplate, og forsøkt å få sidekantene til å følge ca skrogformen. Denne skal jeg mette med treolje, og så lime fast med Tec7. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.