Jump to content

Dobbelinstallasjon av SABB 10 hk


sumo

Recommended Posts

Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter?  12 knop og 3 liter/time.  For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Eller hva med en hurtiggående båt der du har dobbelt opp med maskiner?

En liten pinglemotor for putrekjøring, og en veldig kraftig motor for seriøs kjøring.. :)

Link to post
Share on other sites

Eller hva med en hurtiggående båt der du har dobbelt opp med maskiner?

En liten pinglemotor for putrekjøring, og en veldig kraftig motor for seriøs kjøring.. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert ikke dumt. Mange båter med påhengsmotor har det. En kraftig maskin for "normal" kjøring + en liten sak, som reserve/dorge motor. Det burde gå i en båt med innenbordsmotor også, men det er sikkert billigere å henge en liten påhengs på hekken.

Ideen med 2 stk. Sabb (eller andre merker) liker jeg, men har aldrig set en båt med 2* 20 hk.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hehe, 2 Sabber hadde jo vært morsomt!

Men jeg lurer på hva ristingen vil forårsake med skroget :confused:

Og en liten ting til, proppelene vil jo dreie samme vei!

Vet ikke om gearkassen til Sabb kan endres?

 

Det gjør de vel ikke på båter som er bergenet for dobbelinstallasjon, eller er jeg på jordet her nå?

Link to post
Share on other sites

Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter?  12 knop og 3 liter/time.  For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Du må nok ha en bred og god båt for å få plass til to Sabber i bredden, samt dypt nok ned i båten. Tunge er de også. Og 12 knop med 20 hester? Neppe....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bestefar min har hatt mange slike. Vi pleide alltid å vitse om at det eneste som stod i ro i en båt med 10 hk SAAB var stempelet, resten går opp og ned.... To slike i en båt er vel minst en for mye spør du meg... Fra spøk til alvor: du må meddele resultatet. Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda..lyden blir sikkert bra den. Husk å holde litt forskjellig turtall på de to. Inbiller meg det gir tøffest effekt. Ser for meg ett og annet småproblem i prosjektet!!!!!!!

Har forøvrig vært borti annen type dobbelinstallasjon som var litt spesiell; En gamp av en Cummins med strak aksel og bak den igjen en hissigprop av en Mercruiser med drev som back-up

Link to post
Share on other sites

Har forøvrig vært borti annen type dobbelinstallasjon som var litt spesiell; En gamp av en Cummins med strak aksel og bak den igjen en hissigprop av en Mercruiser med drev som back-up

<{POST_SNAPBACK}>

Har vært borti den.

 

Bilde

 

Cummins C-series motor og Nogva vripropell anlegg, trebladet 900 mm.propell og altså en 1.9 l MerCruiser som back-up.

Trekker 3 tonn bollard-pull. En skal være svært forsiktig med hendlene for ikke å gjøre kål på seg selv.

Ang. diskusjon om selvlensende dekk. Så svære må svalkeportene være for å få et godkjent selvlensende dekk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter?  12 knop og 3 liter/time.  For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Jobben er allerede tenkt på, sabb har en 2-sylindret utgave av denne (18-22 hk) som er det samme som 2 x 10 hk din...

 

 

Twin installasjon for å oppnå bedre fart er ikke uvanlig, men det burda da satses på noe lettere motorer enn sabb...

Link to post
Share on other sites

Har vært borti den.

Bilde

Bildet skulle nesten vært lagt under en av disse "Hvor er dette" trådene.

 

Jeg tipper vi ser Klubbneset på Kjerkelandet i bakgrunnen. Kursen til 29 foteren er SSW og klokka er mellom 5 og 6 på ettermiddagen en sensommerdag i 2002. Hadde du drøyd 2 minutter med å ta bildet hadde vi fått med oss Grip langt oppe i nord!

 

Unnskyld avsporinga...men tråden var vel ikke så råseriøst ment uansett regner jeg med?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...