sumo Startet 26.September.2005 Link til dette innlegget Startet 26.September.2005 (redigert) Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter? 12 knop og 3 liter/time. For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! Redigert 26.September.2005 av sumo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter? 12 knop og 3 liter/time. For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! <{POST_SNAPBACK}> Eller hva med en hurtiggående båt der du har dobbelt opp med maskiner? En liten pinglemotor for putrekjøring, og en veldig kraftig motor for seriøs kjøring.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Eller hva med en hurtiggående båt der du har dobbelt opp med maskiner? En liten pinglemotor for putrekjøring, og en veldig kraftig motor for seriøs kjøring.. :) <{POST_SNAPBACK}> Sikkert ikke dumt. Mange båter med påhengsmotor har det. En kraftig maskin for "normal" kjøring + en liten sak, som reserve/dorge motor. Det burde gå i en båt med innenbordsmotor også, men det er sikkert billigere å henge en liten påhengs på hekken.Ideen med 2 stk. Sabb (eller andre merker) liker jeg, men har aldrig set en båt med 2* 20 hk. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
M/S Bastard Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Hehe, 2 Sabber hadde jo vært morsomt! Men jeg lurer på hva ristingen vil forårsake med skroget Og en liten ting til, proppelene vil jo dreie samme vei! Vet ikke om gearkassen til Sabb kan endres? Det gjør de vel ikke på båter som er bergenet for dobbelinstallasjon, eller er jeg på jordet her nå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter? 12 knop og 3 liter/time. For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! <{POST_SNAPBACK}> Du må nok ha en bred og god båt for å få plass til to Sabber i bredden, samt dypt nok ned i båten. Tunge er de også. Og 12 knop med 20 hester? Neppe.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjoris Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 (redigert) Bestefar min har hatt mange slike. Vi pleide alltid å vitse om at det eneste som stod i ro i en båt med 10 hk SAAB var stempelet, resten går opp og ned.... To slike i en båt er vel minst en for mye spør du meg... Fra spøk til alvor: du må meddele resultatet. Lykke til! Redigert 27.September.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
sumo Svart 27.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 (redigert) Og 12 knop med 20 hester? Neppe.... <{POST_SNAPBACK}> Klart det, båten gjør jo 6 knop med èn motor og bruker 1,5 l/time. Enkelt regnestykke! Redigert 27.September.2005 av sumo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Klart det, båten gjør jo 6 knop med èn motor og bruker 1,5 l/time. Enkelt regnestykke! <{POST_SNAPBACK}> Så altså, dersom jeg satte ombord 10 stk. av disse oldtidsrelikviene skulle båten gjøre 60 knop? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sigurd Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! <{POST_SNAPBACK}> Joda..lyden blir sikkert bra den. Husk å holde litt forskjellig turtall på de to. Inbiller meg det gir tøffest effekt. Ser for meg ett og annet småproblem i prosjektet!!!!!!!Har forøvrig vært borti annen type dobbelinstallasjon som var litt spesiell; En gamp av en Cummins med strak aksel og bak den igjen en hissigprop av en Mercruiser med drev som back-up Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Så altså, dersom jeg satte ombord 10 stk. av disse oldtidsrelikviene skulle båten gjøre 60 knop? <{POST_SNAPBACK}> Ja, og en skikkelig råtøff lyd i tillegg Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Har forøvrig vært borti annen type dobbelinstallasjon som var litt spesiell; En gamp av en Cummins med strak aksel og bak den igjen en hissigprop av en Mercruiser med drev som back-up <{POST_SNAPBACK}> Har vært borti den. Cummins C-series motor og Nogva vripropell anlegg, trebladet 900 mm.propell og altså en 1.9 l MerCruiser som back-up. Trekker 3 tonn bollard-pull. En skal være svært forsiktig med hendlene for ikke å gjøre kål på seg selv. Ang. diskusjon om selvlensende dekk. Så svære må svalkeportene være for å få et godkjent selvlensende dekk. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Faxen Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Klart det, båten gjør jo 6 knop med èn motor og bruker 1,5 l/time. Enkelt regnestykke! <{POST_SNAPBACK}> Ja, omtrent som dette eksempel: 3 stk 225 hk på en walk around= 54, 5 knop. Hvor for går den med 4 stk 225 hk?? Svar + 0,5 knop!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sumo Svart 27.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Ja, omtrent som dette eksempel: 3 stk 225 hk på en walk around= 54, 5 knop. Hvor for går den med 4 stk 225 hk?? Svar + 0,5 knop!! <{POST_SNAPBACK}> Samme fartsøkning ville man trolig fått med en 10 hk SABB i tillegg???! Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter? 12 knop og 3 liter/time. For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! <{POST_SNAPBACK}> Jobben er allerede tenkt på, sabb har en 2-sylindret utgave av denne (18-22 hk) som er det samme som 2 x 10 hk din... Twin installasjon for å oppnå bedre fart er ikke uvanlig, men det burda da satses på noe lettere motorer enn sabb... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Har vært borti den. Bildet skulle nesten vært lagt under en av disse "Hvor er dette" trådene. Jeg tipper vi ser Klubbneset på Kjerkelandet i bakgrunnen. Kursen til 29 foteren er SSW og klokka er mellom 5 og 6 på ettermiddagen en sensommerdag i 2002. Hadde du drøyd 2 minutter med å ta bildet hadde vi fått med oss Grip langt oppe i nord! Unnskyld avsporinga...men tråden var vel ikke så råseriøst ment uansett regner jeg med? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Bildet skulle nesten vært lagt under en av disse "Hvor er dette" trådene. <{POST_SNAPBACK}> Eller "Hvilken båt er dette". Båten i seg selv er en radikalt ombygd Riviera. Det er forøvrig ikke jeg som har tatt bildet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.