Jump to content

Dobbelinstallasjon av SABB 10 hk

sumo

Recommended Posts

sumo skrev:

Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter?  12 knop og 3 liter/time.  For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Eller hva med en hurtiggående båt der du har dobbelt opp med maskiner?

En liten pinglemotor for putrekjøring, og en veldig kraftig motor for seriøs kjøring.. :)

Anonym skrev:

Eller hva med en hurtiggående båt der du har dobbelt opp med maskiner?

En liten pinglemotor for putrekjøring, og en veldig kraftig motor for seriøs kjøring.. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert ikke dumt. Mange båter med påhengsmotor har det. En kraftig maskin for "normal" kjøring + en liten sak, som reserve/dorge motor. Det burde gå i en båt med innenbordsmotor også, men det er sikkert billigere å henge en liten påhengs på hekken.

Ideen med 2 stk. Sabb (eller andre merker) liker jeg, men har aldrig set en båt med 2* 20 hk.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

sumo skrev:

Undrer meg på om ikke det er en genial ide? Med dagens dieselpriser må vel dette være optimalt i f.eks en 24 fot plattgatter?  12 knop og 3 liter/time.  For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Du må nok ha en bred og god båt for å få plass til to Sabber i bredden, samt dypt nok ned i båten. Tunge er de også. Og 12 knop med 20 hester? Neppe....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bestefar min har hatt mange slike. Vi pleide alltid å vitse om at det eneste som stod i ro i en båt med 10 hk SAAB var stempelet, resten går opp og ned.... To slike i en båt er vel minst en for mye spør du meg... Fra spøk til alvor: du må meddele resultatet. Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

sumo skrev:

For ikke å snakke om den råtøffe lyden.........! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda..lyden blir sikkert bra den. Husk å holde litt forskjellig turtall på de to. Inbiller meg det gir tøffest effekt. Ser for meg ett og annet småproblem i prosjektet!!!!!!!

Har forøvrig vært borti annen type dobbelinstallasjon som var litt spesiell; En gamp av en Cummins med strak aksel og bak den igjen en hissigprop av en Mercruiser med drev som back-up

Sigurd skrev:

Har forøvrig vært borti annen type dobbelinstallasjon som var litt spesiell; En gamp av en Cummins med strak aksel og bak den igjen en hissigprop av en Mercruiser med drev som back-up

<{POST_SNAPBACK}>

Har vært borti den.

Bilde

Cummins C-series motor og Nogva vripropell anlegg, trebladet 900 mm.propell og altså en 1.9 l MerCruiser som back-up.

Trekker 3 tonn bollard-pull. En skal være svært forsiktig med hendlene for ikke å gjøre kål på seg selv.

Ang. diskusjon om selvlensende dekk. Så svære må svalkeportene være for å få et godkjent selvlensende dekk.

Store Norske Kullseilingskompani.

sumo skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

Jobben er allerede tenkt på, sabb har en 2-sylindret utgave av denne (18-22 hk) som er det samme som 2 x 10 hk din...

Twin installasjon for å oppnå bedre fart er ikke uvanlig, men det burda da satses på noe lettere motorer enn sabb...

Krapyl skrev:

Har vært borti den.

Bilde

Bildet skulle nesten vært lagt under en av disse "Hvor er dette" trådene.

Jeg tipper vi ser Klubbneset på Kjerkelandet i bakgrunnen. Kursen til 29 foteren er SSW og klokka er mellom 5 og 6 på ettermiddagen en sensommerdag i 2002. Hadde du drøyd 2 minutter med å ta bildet hadde vi fått med oss Grip langt oppe i nord!

Unnskyld avsporinga...men tråden var vel ikke så råseriøst ment uansett regner jeg med?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...