Jump to content

VHF med AIS: Skal det monteres med 1 eller 2 antenner?


Skarstad

Recommended Posts

Ny på området, og skal gå til innkjøp av VHF med AIS mottaker, men er usikker på hvilken antenne, og om det må være 2 stk Antenner?
Noen nettsider beskriver egen antenne til AIS? 

Videre har jeg Raymarine E120 som kartmaskin som skal sammenkobles. 
Tips ønskes gjerne! 

Link to post
Share on other sites

På Lowrance link-9 setter du opp i innstillinger (GPS-Source) om VHF skal hente koordinater fra NMEA2000, NMEA0183, eller innebygd GPS. Dvs. du kan velge intern kilde for koordinater selv om du har den i nettverk. Den må selvsagt stå i nettverk om den skal sende AIS-signaler til plotter.

Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg nok valgt VHFens innebygde GPS som standard og heller ha nettverket som et backupalternativ. Kjedelig å ikke få sendt DSC nødmelding uten at plotter må være på og nettverket må virke. Men jeg liker å forenkle der jeg kan, litt sånn verste-fall-scenario.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Simrad VHF som jo er det samme som Lowrance. På min er det to antenneutganger. En for AIS og en for VHF. Jeg har valgt en proffantenne fra Glomex som jeg kjøpte hos Seatronic og det samme til AIS. Den til AIS er kortere enn VHF antenna. Med de antennene som Werner solgte meg tar jeg inn signaler i Vesterelva som var helt håpløst før. Hadde ikke drømt om at det skulle være så stor forskjell på antennene.....

VHF-forsikde.jpg.bc689dac7f4aa0112e49cd88f1010769.jpg

VHF-bakside.jpg.9e8f141a351449b9946ff4dbea56526a.jpg

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...