Jump to content

Sjøkart, hvordan lese av posisjon?


Dagobert1012

Recommended Posts

Hei, 

kan noen forklare meg hvordan jeg leser av denne posisjonen i et sjøkart:

58°42'59.9"N 9°20'3.3"E

 

Jeg skal forklare sjøkart til min samboer og det er noen år siden jeg tok navigasjonskurs og har da glemt litt. 

Jeg stusser på at sjøkartet er delt inn i "10" deler mellom minuttene. Jeg vet hvordan jeg finner 59 grader, 42 minutter men hvordan leser jeg av 59,2 sekunder i kartet? 1 minutt tilsvarer jo 60 sek så da er jo posisjonen tilnærmet 59 grader, 43 minutter. Likevel hvorfor er ikke denne delt opp i 6 deler, eller 60?

Jeg ser også fra en video på nett at posisjon også oppgis slik, 58°42' 09 N. Da er det ikke noe problem å lese av.  Er det noe nytt/gammel system?? 

 

IMG-3021.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du muligheten til det, er det jo en grei løsning. Dersom ikke, er det nok bare å finne frem kalkulatoren. Hvorfor papirkarten har indelingen du viser, aner jeg ikke, men slik har det "alltid" vært. Vel, det var en periode, spesielt ved turorientering at det ble brukt kart og kompass med 400 graders inndeling (nygrader) i stedet for 360 grader, - skrekk og gru.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dagobert1012 skrev 1 time siden:

Hei Ove, 

takker for svar. Vil det si at jeg må tilpasse visningsalternativer i min gps i forhold til hvordan sjøkartet er laget? 

Hej

Ja och i de flesta navigatorer går det att ändra positionsformat. Det du har nu i din GPS är grader, minuter och sekunder, (ddd mm ss). Sjökortet är i grader, minuter och delar av minuter (ddd mm, mmm sedan finns det också decimalgrader ddd dddd  Så kan det se ut, detta är i OpenCPN

Hälsningar Ove

2020-04-13.png.f6eafb770d31357db515c4c59283e0dd.png

 

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat: «Jeg ser også fra en video på nett at posisjon også oppgis slik, 58°42' 09 N. Da er det ikke noe problem å lese av.  Er det noe nytt/gammel system?? «

 

Denne posisjonsangivelsen er i alle fall ny for meg. 58°42' 09 N? 09 N? minutter eller sekunder? Hvordan regner jeg denne posisjonen tilbake til 58°42'59.9"N ? Selv med kalkulator?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

navid skrev 8 minutter siden:

Denne posisjonsangivelsen er i alle fall ny for meg. 58°42' 09 N? 09 N? minutter eller sekunder? Hvordan regner jeg denne posisjonen tilbake til 58°42'59.9"N ? Selv med kalkulator?

Hej

Detta är ju felskrivit 58°42' 09 N, det skulle troligen stått sekunder " efter 09, rätt skulle varit 58°42´09´´ 58 grader 42 minuter och 9 sekunder eller om det hade varit minuter så här 58°42,09´ 58 grader 42,09 minuter

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...