Bent DK Startet 13.April.2020 Del på Facebook Startet 13.April.2020 Hej Jeg er ved at handle en Nordan 27 family, den står uten motor, originalt lå der en FNM på 135 hk. Det gear er ned vinklet 8grader. Hva skal man få i stedet, det skal helst være nemmest mulig at lægge i. Jeg har tænkt en Yanmar eller VP 31 den har vist 130 hp. Håber der findes nogen fine forslag. Venligst Bent Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Det kommer vel ann på hva du vil, vil du ha mere fart så må du kansje ha større motor, eller en veldig lett motor med 140-150hk. Jeg byttet fra en Ford 127hk til en Ford med 212hk, da ble båten en helt annen båt. Nå kan jeg marsje på rundt 16-17 knop. Tidligere marsjet jeg med 8-9knop. Så du burde vel finne ut hvor mye fart du ønsker, og hvilket drivverk du har eller vil ha så er det og finne en motor det er plass til, det er jo god plass nede i motorrommet på Summer Family ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bent DK Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Tak for jeres svar, jeg har endnu ikke set hvilken prop der sidder på, ved kun det var en FNM motor på de 130-135 hk som sad i, og den kunne ikke holde. J eg tænker en let motor på ca 130 hk, det ville jeg vælge ud fra at det (kansje ) ville gøre det lettere at lyfte båten til en planing, og dermed en økodrift. Men dejligt med viden om der er andre muligheder. Båten er vel designet til 80-130hk? hva topfart er med rette prop og 130hk ved jeg ikke. jeg er tilfreds med den slipper og går let yten hækbølge. Jeg prøver sådan set at få så meget viden som muligt inden jeg vælger motor, så dejligt med input. Ford er vel en ret tung og stor motor i forhold til hk?, men den går mere lydlys en så mange andre tror jeg. Håber på at Colorline snart kan få den til DK, Venligst Bent Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Disse båter er jo Halv planer. Ut ifra det jeg har hørt, så blir det veldig dårlig styring når båten kommer opp mot plan. Så du bør nok gå etter noe, som kan holde deg på 15-16 i marsj hastighet. En VP31 med 170hk bør vel være greit til denne. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Syntes den gikk fint i 16 knop den jeg hadde for lenge siden. Men tror det er en ide med ganske tung motor hvis den først skal opp av vannet så den ikke rir på den runde kjølen. Ville vurdert Volvo Penta TAMD 60 C oppi her. Da kan du kose deg i 16 knop og motoren bare går og koser seg. Litt usikker på om det er plass. Den har 5.5 liter sylindervolum, jeg hadde en Ford med 5.95 ombord i min. TAMD 60 C med twindisc mg 502 gearkasser har vel også 8 grader nedvinkel tror jeg (hadde to slike i min siste båt (Fairline)). 60C er litt lavere enn 61A, og høyden var en prekær faktor i min med Ford motoren i. Sitér dette innlegget Link to post
Bent DK Svart 4.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2020 Hej. Jeg har kjøbt en VP 31, den passer ikke lige på de 4 motorfæster der er støbt i båten. Kan man montere motorfæster på de lange vanger i motorrum. Venligst Bent Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Det beste er nok og støpe nytt fundament som passer til motor. Er det som er ofte er problemet når en vil bytte motor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bent DK Svart 4.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2020 Ja måske, der er bare.mange af den model der har en VP31 installeret fra ny. Derfor tænke jeg at der var indstøbt metal i de lange vanger. Tror hellere jeg vil lave nye beslag, det tror jeg er nemmest. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Hadde summer family tidligere. Dei 4 støpte motorfestene er neppe orginale. På vår båt satt forden boltet rett i de lange beddingene. Breidden passet perfekt. Det var shimmet under motorlabbene til passe høyde med 15-20mm stålplater. Bolter var brukt lange franske treskruer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bent DK Svart 4.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2020 Okay, det giver god mening. Det ser bare originalt yt. Så du mener ikke der er støbt jern i de lange vanger. Jeg kan jo bare bore hul, men om der var en som vist, var det bedre. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 (redigert) De lange vangene er bare støpt inn tre. Vanlig å montere f.eks ford motorene som ofte ble satt inn summer family båtene rett på vangene. Da som det skrives over av "sjeldenutpå" motorlabber som festes med franske treskruer av litt dimensjon og lengde. Ford motoren med girkasse har ofte vekt opptil 650 kg. Med riktig oppsett så fikk man fin marsj på opptil 12 knop med ford 127 hester og en maks på 16 knop. Så en lettere motor som yter iallefall 130 hester bør fint kunne holde men skader ikke å ha 160-200 hester. Dog for man kanskje ikke brukt de ekstra hestene for over ca 18 knop så rir den på kjølen. Og med den kjølen så ønsker man gjerne ikke det..... blir en veldig ustabil båt å føre.... Redigert 4.August.2020 av deepblue (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Det stemmer at det er tre i de langsgående "bjelkene". Jeg plukket ut en sekser i min som var forankret i disse med franske treskruer. Laget nytt fundament med innstøpte stålplater da jeg satte inn en 120 hk Yanmar for en del år siden. Det beste for med ved siden av å få ny motor, var att jeg fikk plass til i motorommet til å gjøre nødvendig service. Jeg fjernet mye vekt og det gjør at båten oppfører seg annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 sigmundh skrev for 8 timer siden: Jeg fjernet mye vekt og det gjør at båten oppfører seg annerledes Ein bekjent som prøvde forskjellige, påstod at summer family med tung ford er bedre i grov sjø enn summer family med lettere volvo. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sigmundh Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 @Sjeldenutpå Det stemmer helt sikkert. Men det går jo an å kompensere vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Men da har du jo plutselig for liten motor igjen 😂😂👍 Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 En Summer Family med lett motor, blir veldig slingrete. Motor str fra 150-180 er helt innafor. Over 17 knop er de ubrukelige i sjøen. Med en lett motor, bør du kompensere med ekstra ballast. Men dette finner du fort ut av Fordelen med en mindre motor, er at det ikke er så trangt å komme til når en skal bytte filter, impeller osv osv. Hadde selv en slik båt noen år, fantastisk god plass i forhold til størrelsen. Når jeg ser en slik på sjøen i dag, kommer det mange gode minner. Sitér dette innlegget Link to post
Bent DK Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 sigmundh skrev for 13 timer siden: Det stemmer at det er tre i de langsgående "bjelkene". Jeg plukket ut en sekser i min som var forankret i dindhsse med franske treskruer. Laget nytt fundament med innstøpte stålplater da jeg satte inn en 120 hk Yanmar for en del år siden. Det beste for med ved siden av å få ny motor, var att jeg fikk plass til i motorommet til å gjøre nødvendig service. Jeg fjernet mye vekt og det gjør at båten oppfører seg annerledes. Sigmundh yamnar 120 hk er vel ikke så tung? Hvor.tykke plater støbte du ind? Sitér dette innlegget Link to post
Bent DK Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 Roger og Olina skrev 14 minutter siden: En Summer Family med lett motor, blir veldig slingrete. Motor str fra 150-180 er helt innafor. Over 17 knop er de ubrukelige i sjøen. Med en lett motor, bør du kompensere med ekstra ballast. Men dette finner du fort ut av Fordelen med en mindre motor, er at det ikke er så trangt å komme til når en skal bytte filter, impeller osv osv. Hadde selv en slik båt noen år, fantastisk god plass i forhold til størrelsen. Når jeg ser en slik på sjøen i dag, kommer det mange gode minner. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 @bent DK Jeg gjorde det ikke selv så det er jeg ikke sikker på. Han som gjorde jobben insisterte på å lage gjenger i plata for å skru en maskinskrue gjennom den og ned i motorfeste og da vil jeg tro vi snakker om litt tykkelse. Skulle jeg gjort det selv hadde jeg kanskje sveiset bolter på en 6-8 mm plate og støpt inn det og brukt muttere for å feste motorfestene. Skulle jeg gjenget opp ville jeg nok brukt minimum en 10 mm plate. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Bent DK skrev 12 minutter siden: Hvor.tykke plater støbte du ind? Ville gå for 12-15mm plate jeg. Da er det noe gods å lage gevind i. Flyttet nettopp festene i min båt. Der var det garantert mere enn 10mm, basert på hvor mye jeg gjenget/boret. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
sigmundh Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Enig, @Okkaby Sitér dette innlegget Link to post
Bent DK Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Okkaby skrev for 9 timer siden: Ville gå for 12-15mm plate jeg. Da er det noe gods å lage gevind i. Flyttet nettopp festene i min båt. Der var det garantert mere enn 10mm, basert på hvor mye jeg gjenget/boret. Det var noget sådan jeg havde tænkt 15~20 mm rustfri (304/316).Tak for jeres svar det har været super 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Vist maskin passer nedi på de orginale så treng du vel ikkje støpe nytt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bent DK Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 Jeg tænker om ikke det er bedst at støbe en rustfri eller aluminium plade fast og lave gevind i stedet for at bruge franske skruer. Det må blive godt Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 Vel det blir nok sikkert bra det, men nå har jeg en 700kilos Ford med girkasse som står rett på de originale bjelkene med franske skruer og det sitter som pokker. Så nødvendig er det sikkert ikke hehe :-D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.