Jump to content

Evinrude e-tec150HO driftkostnader kontra 4-takt


Mogens

Recommended Posts

Har hatt 150 G1 i 5 sesonger, marsjet 50 knop. Brukte 1l/nm i 50 kn. En fantastisk motor til min lette RIB pga den utrolige motor responsen.

 

Ingen problemer, kun service hvert 3 år... mao ingenting. Kjørte XD100 olje på denne og den brukte "ingenting". Det ble vel ca 2-3%. Må innrømme at etter den var innkjørt, så merket jeg ikke så mye til det. Hadde en tank på ca 4 liter og kjørte mye. Dvs Gøteborg - Kristiansand fra Vestfold uten å tenke på olje.

 

Det kan hende jeg har vært heldig, men fikk ingen problem. En kompis kjøpte G1 150 HO på samme båt og hadde den i mange år. Også helt problemfritt. Han kan også ha vært heldig. Så har en på hytta også blitt påvirket, kjøpte først en G1 90 hk, før han også gikk til G1 150 HO. Det er også helt uten problemer. Kanskje heldig han også. Men det begynner å bli mindre  sannsynlig for flaks - så kan kun gi min anbefaling.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

For å være litt motvekt til alle solskinn historiene her inne så har jeg noe men det handler kanskje mest om manglende kompetanse men voksen kundebehandling for å rette det opp
En god venn kjøpte seg ny Evinrude 150 HOP til å ha på riben for noen år siden.
Vil tippe rundt 2013-14 men årene går fort.
Den virket bra første sesong men sesong nr to så stoppet den under bruk flere ganger.

Han blir tauet inn til verkstedet av redningsselskapet to ganger og av meg en uten at verkstedet fant ut av det.
Når de hadde tid så startet motoren og de fant ingen feil.
Forhandleren satte på en ny motor da han krevde å få hevet kjøpet og det ble godtatt omtrent umiddelbart.
Den neste motoren gikk som ei klokke og han satt igjen med en motor som var ett år nyere

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Jeg skrur på sånne nesten hver dag, lettskrudde motorer med lite trøbbel. De gangene det er trøbbel er det somregel meget lett å fikse det også. 

 

Det eneste negative jeg kan si om etec er dyr delepris og egner seg dårlig på de absolutt raskeste båtene (jeg har vel Norges raskeste med etec, men hadde jeg kjørt mercury hadde den gått 10-15knop fortere)

Link to post

Hadde 50HK Evinrude for en god del år siden! utrolig driftsikker og stabil motor! den brukte bare 1%. oljetanken varte hele sessongen

Kunne godt tenkt meg en Evinrude G2 med interegrert servostyring og tiltmotoren i hengslinga! dette ser jeg på som et veldig stort fremskritt på påhengerdesignen. Må inrømme at favorittmotoren akkurat nå er den nye V8 til Mercury, Imponerende effekt/vekt/pris kombinasjonen, samt at motorene nå begynner å få bra kvalitet også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei

 

Eg var ikkje nøgd med min 2012 50 hk E-tech.

Eg opplevde aldri driftsstans, men dyr service, dyre deler, og dårleg konstruksjon med tanke på sink og tæring.

 

Det kan jo høyrast freistande ut med berre service kvart tredje år, men det er òg krav om service kvar 300 time. Brukar du motoren mykje blir dette dyr service.

 

Eg mistenkjer òg at E-tech har ein "bug" som gjer at dei byrjar å ryka når det har gått ca. 2 1/2 år sidan førre service.

 

Ask

Link to post
Ask skrev 7 minutter siden:

dårleg konstruksjon med tanke på sink og tæring.

Jeg trodde den hadde samme antall anoder ihvertfall som feks Mercury motorer. Og gi eller ta omtrent samme plassering av anodene.

 

Så hva er forskjellen som gjør at det er en dårlig konstruksjon? Er det selve aluminiumslegeringen som er dårligere, eller blandingen av materialer, eller hvordan har du sett og opplevd dette.

 

Link to post
Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Hvorfor må du skru på disse nesten hver dag? Skjønner at det er snakk om flere motorer, men hva/hvorfor all denne skruingen?

 

Kjøper motorer som har vært under vann, motorer som har skjært seg pga folk har tvangskjørt den selv om om den har en kaputt injektor for eks, kjøper motorer med el problemer. I tillegg til masse opplagsmotorer som skal ha service. I tillegg kommer det folk som har etec og problemer som skrues på 

Link to post
alfaalfa skrev 45 minutter siden:

Så hva er forskjellen som gjør at det er en dårlig konstruksjon? Er det selve aluminiumslegeringen som er dårligere, eller blandingen av materialer, eller hvordan har du sett og opplevd dette.

 

 

Legeringa på veiva er noe drit, bare den ser saltvann så ruster den. Vil si veiva er det store problemet, vi har vel 20 etec'r i deler som vi mangler veiver til, for og få satt de sammen 

Link to post
alfaalfa skrev for 2 timer siden:

Jeg trodde den hadde samme antall anoder ihvertfall som feks Mercury motorer. Og gi eller ta omtrent samme plassering av anodene.

 

Så hva er forskjellen som gjør at det er en dårlig konstruksjon? Er det selve aluminiumslegeringen som er dårligere, eller blandingen av materialer, eller hvordan har du sett og opplevd dette.

 

Hei

 

Eg opplevde dette ved at original sinkanode var plassert så høgt at anoden ikkje var under vatn. Det kosta meg nokre tusen.

 

Ask

Link to post
Eika skrev for 2 timer siden:

 

 I tillegg kommer det folk som har etec og problemer som skrues på 

 

Det var disse tilfellene jeg var litt nysgjerrig på, ikke vanlig service eller motorer som har vært under vann. Med andre ord; hva er de vanlige, eller vanligste, problemene av teknisk art med disse motorene gitt normal bruk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
-morten- skrev 26 minutter siden:

På hvilken motor??

 

På bl.a. E-tec 40-60 sitter den høyt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...