Jump to content

Referat - henting av Summer Family - Stavanger-Søgne


Mogens

Recommended Posts

Henting av Summer Family i Stavanger, torsdag 2.juni 2011

 

Endelig var dagen der da svigerfar og jeg skulle hente min nye Yacht i Stavanger. Endelig en båt vi kan våkne i om morgenen og ha mye glede av framover. Båten er en originalinnredet Summer Family i fra 1984 med en Yanmar 140hk motor i fra 1998 som bare hadde gått 430 timer! Det kunne både sees og merkes på motoren. Vi satt oss på toget i fra Kristiansand mot Stavanger og slo ihjel tiden med kaffe og studie av en brosjyre av båtmotoren :smiley: .

 

2011_06_02_001084.jpg

 

Det hadde bestemt seg for å regne da vi kom fram så vindusviskerne i båten fikk vist at de virket. Jeg gikk igjennom båten skritt for skritt med selger i mens svigerfar kravlet rundt og kikket på ting han hadde peilet seg ut å sjekke. Vi tok også en prøvetur på fjorden for å se/høre at motoren gikk som den skulle. Alt virket som avtalt så papirer ble underskrevet og vi begynte å rigge oss til i båten. Jeg hadde kjøpt meg en real kartplotter og kart som vi monterte, og den skulle vise seg å bli en god venn. Papirkartene over Rogaland og Vest-Agder ble lagt i rekkefølge og alt var klart for turen mot Tananger, som var første etappe for dagen.

 

2011_06_02_001087.jpg

 

2011_06_02_001089.jpg

 

2011_06_02_001091.jpg

 

2011_06_02_001094.jpg

 

2011_06_03_001124.jpg

 

Da vi kom fram til Tananger gjestehavn i 21-tiden var det bare å få prøvd ut parafinapparatet fra opprinnelsesåret og hive i seg en ”Spagetti Alacapri”. Alt funket bra, og minnene fra tiden i millitæret veltet fram :D. Det spørs om den allikevel blir byttet ut til fordel for en gass-dreven en etter hvert. Litt pesete å måtte pumpe i hytt og gevær og greit å være sikker på at ikke øyenbrynene blir farlig korte under matlaging! Deretter bar det en liten tur på det lokale hotellet hvor vi var de eneste gjester, men hotellet var fullt?!! Det viste seg at det var en havfiskekonkurranse og at fiskerne ikke var kommet inn enda :cheers: .

 

2011_06_02_001096.jpg

 

2011_06_02_001099.jpg

 

I og med at turen totalt sett til Søgne er på rundt 130nm, så ble det med 1 øl. Jeg ønsket å prøve akterkabinen da jeg har planer om å campe der med kona. Var veldig spent på liggelengden da jeg er 191cm. Det var tydelig at den var 190cm. Får ta sats på å legge meg litt på tvers i dobbeltkøya bak, så blir det vel et par cm ekstra :D. Svigerfar sov godt i forpiggen, han er jo tross alt ”normalt” lang. Det er jo virkelig en av fordelene med denne båten. En slipper å re opp hver kveld med all den faste køyeplassen, deilig! Vi sovnet vel 24:00 og hadde satt klokken på 03:00, så vi ikke skulle sove bort sommernatta. Eberspracheren ble satt på (for øvrig fra 2005), vi fikk i oss et par blingser, kokt litt kaffe og studert sjøkartene. Jeg fikk også gjort meg litt kjent med plotteren hvor jeg prøvde ”auto guidence”. Vi klarte ikke å bli ordentlig klok på den, så vi får håpe på en oppdatering etter hvert. Den la ruten gjerne over et par ”fare-merker” for å ha færrest mulig linjer virket det som. I tillegg er jeg litt usikker på hvordan den tenkte m.t.p. vei. Han tok i hvert fall ikke den korteste veien alltid. Det kan jo være at den regner på at en rute utaskjærs er kjappere, men det kommer jo an på båttypen og marsfarten på båten også. Kan ikke huske jeg har plottet inn den noe sted.

 

2011_06_03_001102.jpg

 

Vi fikk dratt av gårde 05:00 og da var været overskyet og rolig, men tåken skulle komme snikende. Det ble bare verre og verre og hadde vi ikke hatt plotteren noen timer der så måtte vi bare avbrutt. Det var vel maks 150-200 m sikt så det er ikke mye å bli klok på m.t.p. papirkart. Etter en time eller to så hørte jeg plutselig et lite smell under båten, og plutselig begynte motoren å lage en liten ulyd, samtidig som båten begynte å vibrere i rundt 14-15 knop. Hadde jeg gått på ei planke tenkte jeg, mens svigerfar snakket om tau. Vi hadde på forhånd vurdert muligheten til å ta båten på traktor over Listeid hvis været var for dårlig, og det avgjorde vi der og da. Da fikk vi båten på land og kikket under. Været begynte å lette og for uten litt mye vind ble det riktig så fint. Gikk i en fart nå på rundt 10-11 knop mot Listeid.

 

2011_06_03_001103.jpg

 

2011_06_03_001110.jpg

 

Innerst i fjorden der var det rimelig flott, og et par blingser ble fortært i mens vi ventet på Eilef og Turid. De ankom riktig antrukket og det var tydelig at de hadde gjort dette før. Svipp så var båten med meg oppi på planet, og et høyt hurrarop hørtes fra bakken. Det var en real taustump som hadde surret seg fast. Takk og pris tenkte jeg. Turen over fastland tok vel en 10 minutter og 750,- senere var vi på fjorden igjen. Jeg vil virkelig anbefale dette trekket en gang, en artig erfaring og en fin tur ut Framvaren.

 

2011_06_03_001115.jpg

 

2011_06_03_001117.jpg

 

2011_06_03_001118.jpg

 

Vi sjonglerte litt innaskjærs etter Farsund og tok sikte på den ”nye” Spangereidkanalen. På denne turen så følte jeg at motoren begynte å bli litt sur på de høye turtall. Dro derfor ned til en 10-11 knop igjen. Dette fortsatte og den ville lavere og lavere på turtall. Kjørte etter hvert i 7-8 knop og bestemte oss for å dra inn til Tregde marina for å undersøke om det kunne være dieselfilteret som hadde tettet seg. Forrige eier hadde lagt igjen en 3-4 filtre så svigerfar var til med sine magiske fingre igjen :D. Da vi fikk dratt av gårde igjen lød det et hurra fra min munn. I den urolige sjøen over Rogaland hadde filteret blitt tettere og tettere, noe som antakeligvis indikerer litt rusk i tankene. Det var i hvert fall deilig å finne løsningen på problemet! Nå var det bare sjarmøretappen igjen mot Søgne, som svigerfar hadde kjørt en del ganger selv. Derfor valgte vi også en litt annen rute enn plotteren ville vi skulle.

 

2011_06_03_001120.jpg

 

Været var bare helt utrolig (24 grader, flau vind og ingen sjø) og hadde det ikke vært for at det ble 3 timer natta før og magen rumlet etter mat, hadde alt vært perfekt. Vi endte i havna noe før 20:00 og var begge slitne og glade for at vi fra framme. Det var bare å få båten hel inn i båsen sin igjen, og det gikk med et nødskrik :flag::D . Vi gjorde da en avtale om øving på mer finmanøvrering, i tomme båser. En fin guttetur med et snev av dramatikk var over og jeg er sjeleglad for å ha en hjelpsom og båtvant svigerfar :thumbsup: ...

 

baatplass.jpg

 

2011_06_03_001125.jpg

Redigert av Mogens (see edit history)

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt og takk for en morsom og praktisk skildring av turen. Dere får nok mye glede av den båten! Flott plotter.

 

Vi tok selv traktortrekket over Listeid i fjor sommer - vel og merke andre veien. Helt fantastisk! Flott tur i ferskvannsfjorden også. Rett ombord i hengeren og i 15-16 knop gjennom folks hager over Listeid. Moro for barna også.

 

dscn8938.jpg

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

By the way, Mogens - hvordan har din kjøpsprosess vært? Har du vært over og sett på båten tidligere, eller kjøpt den med visse forutsetninger?

Jeg mailet en del fram og tilbake med selger, snakket med ham på telefon, ba om bilder under osv og forhørte meg med blant annet svigerfar som har greie på ting. Da vi ankom kikket vi rundt og avgjorde der og da, men da var jeg vel 95% sikker på at det ble et kjøp. Da jeg forlot havna i Stavanger så var den mitt ansvar :sailing: .

 

Grattis og flott skildring. Sjekk innholdet i dieseltanken. Det beste er og rense den med engang. Da er en sikker.

Hvordan får jeg sjekket det? Hvordan får jeg renset det? Er det dyrt? Hvem gjør det? osv....

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Gratulerer med ny båt !

 

For å sjekke/fjerne uhumskheter i dieseltanken din, kan du kanskje gjøre som jeg gjorde :

 

1. Fjern all innredning på styrbord side (kjøkken, førerplass etc)

2. Løft opp dørkplaten, da ligger tanken rett under der.

3. Skru opp inspeksjonsluka i toppen av tanken. Dersom det er på samme måte som med min, følger både stigerør og tankmåler med når du løfter av inspeksjonsluka.

4. Steng forbindelsen mellom styrbord og babord tank vha. kuleventilene på hver side (ved beina dine på bildet av deg i motorrommet).

5. Trekk av slangen mellom sb og bb tank. I den slangen er det sikkert mye "hygge".

6. Tøm tanken. Jeg kjøpte noen kanner hos Biltema og pumpet ut dieselen vha. en pumpe til å sette på drillen (også kjøpt hos Biltema). Kast de siste 10-15 litrene.

7. Nå kan du komme til med kluter nedi tanken. Bruk noen som ikke loer.

 

Siden jeg var nødt til å ha ut tanken min pga. lekkasje hadde jeg en enklere jobb mht. fjerning av dieseldyr enn du har, siden jeg kunne fylle tanken med varmtvann og la den ligge opp-ned etter tømming. Men du vil få ut det aller meste på denne måten. Det er ganske sikkert noen skvalpeskott inni tanken så du kan ikke komme til alt.

 

Husk å blåse rent stigerøret etc. når du først har det oppe også. Og dersom du har "tvilsomme" slanger mellom motor og tank er dette et godt tidspunkt til å skifte dem.

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt !

Takk for det :thumbsup:

 

ved beina dine på bildet av deg i motorrommet

Det er svigerfar :cool:

 

Ellers hørtes det ut som en skikkelig go-jobb :rolleyes: . Jeg får nesten se an hvor mye problem jeg får med dette. Har også tenkt på å sette inn et dobbeltfilter med switch så en i hvert fall kan nyte den turen en er ute på før en må slakke av og i verste fall bytte.

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt jeg har selv en 1988 modell med 124hk volvo ,4 sesongen med båten er veldig fornøyd etter en del utbedringer for¨å tilpassen etter våres bruk er en fammilie på 5 , merkelig ikke flere kjøper denne båt typen pga billig innkjøp kontra andre båter i denne størrelsen og plass ;-)

Link to post
Share on other sites

Enig med deg. Virker som en veldig fin båt på de aller fleste områder. Jeg hadde aldri fått mer båt for pengene enn jeg gjorde nå (hvis det ikke dukker opp noen skikkelig STORE overraskelser). Min båt er er veldig original, altså det er hverken fasiliteter som ankervinsj eller baugpropell, som jeg ser veldig mange andre har. Det får komme etter hvert. Det er jo absolutt en fordel å begynne uten baugpropell så man vet hvordan båten "virker"!

 

Hva er det du har gjort av lure løsninger? Har du noen gode tips m.t.p. plassutnyttelse etc.?

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Gratulerer med kjempebåt. Jeg hadde en halvfabrikata 1983 modell med Volvo TMD40 120 hk. Jeg kjøpte den brukt i 1997. Den ga oss 16 gode år før vi i høst byttet den i noe nyere. Vi hadde vi en marsjfart på rundt 10 knop i feriemodus. Vi kjørte den et par ganger mellom Stavern og Tønsberg i kuling, og det gikk helt greit, selv om det ble litt ratting. Skulle jeg ha halvplaner til familiebruk igjen, så hadde jeg gjerne kjøpt samme modellen. Dog hadde jeg nok satset på større motor, slik at vi kunne gått i rundt 15 knop. Jeg hadde forøvrig en propanbeholder under salongen, og gasskomfyr oppe i pentryet. Dessuten hadde jeg et propan kjøleskap på halve benken på stb side foran toalettet. Vår båt hadde 200 liter dieseltank på bb side. Den ble supplert med en ekstra tank på 135 liter i framkant av enkeltkøya i akterkabinen. Septiktanken var montert under pentryet. Under salongen fant jeg også plass til varmtvannsbeholderen. Wallas varmeapparat monterte jeg under dollbordet på stb side, bak pantryet.

Det går an å klare seg uten ankervinsj og baugpropell, men du all verden hvor mye enklere livet ble etter at jeg fikk det installert. Det gjorde jeg faktisk første sesongen jeg hadde den. Ankervinsjen for komfortens skyld, baugpropellen av ren nødvendighet. Det ble litt for mange steder jeg sto over av frykt for ikke å komme meg ut igjen på en verdig måte.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei Roger og Olina. Da er vel turen deres overstått og jeg håper både dere og båten overlevde :yesnod: . I mye sjø så kan jeg tenke meg at det er maaaaange båter som er bedre men vi er sjeldent ute i slikt vær! M.t.p. motor som det er skrevet litt om over her så synes jeg det blir mye "ratting" og en må være veldig observant hvis en kommer opp i høy hastighet. Jeg liker meg best på 7 knop, men kan dra den opp i 12-13 i marsfart hvis det haster. Har vel hatt den opp i nærmere 17 men det er alt for fort for den båten synes jeg!

 

Det jeg har gjort siden jeg fikk den er å kaste ut den gamle septiktanken som rommet 4,5 dobesøk :smiley: slik at de 3 jentene ombord fikk litt mer å gå på. I min båt er det forresten 2x200l dieseltanker så det holder en stund! Jeg har beholdt kokeapparatet og synes nå det er helt ok. Det er 1 ulempe synes jeg og det er at du må ha ganske høy varme (svi ting) hvis det ikke skal sote... Har montert ankervinsj og det er veldig ok å ha synes jeg men har holdt meg unna baugpropell. Det funker det og selv om det sikkert hadde vært greit med en hjelp der. Jeg føler at forbruk er viktig så jeg har satt inn 4 stk store batterier på forbruk og har i tillegg kjøpt meg et lite aggregat :thumbsup: . Har også montert davitere bak og hengt opp ei 9 fots gummijolle med en 5 hester. Det neste jeg tenker litt på nå er å bytte ut det originale gamle kjøleskapet med et nytt og mer moderne (mindre støy og forbruk og litt større innvendig plass (49 i stedet for 42 liter)).

 

Skal ha ut båten på fredag og gleder meg/oss som en unge :yesnod: .

 

bilde

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...