Mogens Startet 13.April.2020 Del på Facebook Startet 13.April.2020 Hei ja. Jeg vurderer nå en Evinrude E-tec 150hk HO motor på min båt, i fra 2015. Dette er jo en 2-taktsmotor. I forhold til en 4-taktsmotor så må man jo til med olje. Noen som vet hvor mye de bruker pr typisk 100 liter? Noen som har erfaringer med e-tecmotorene av bra og dårlig? Mvh Mogens Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
alfaalfa Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 (redigert) Har hatt 150 G1 i 5 sesonger, marsjet 50 knop. Brukte 1l/nm i 50 kn. En fantastisk motor til min lette RIB pga den utrolige motor responsen. Ingen problemer, kun service hvert 3 år... mao ingenting. Kjørte XD100 olje på denne og den brukte "ingenting". Det ble vel ca 2-3%. Må innrømme at etter den var innkjørt, så merket jeg ikke så mye til det. Hadde en tank på ca 4 liter og kjørte mye. Dvs Gøteborg - Kristiansand fra Vestfold uten å tenke på olje. Det kan hende jeg har vært heldig, men fikk ingen problem. En kompis kjøpte G1 150 HO på samme båt og hadde den i mange år. Også helt problemfritt. Han kan også ha vært heldig. Så har en på hytta også blitt påvirket, kjøpte først en G1 90 hk, før han også gikk til G1 150 HO. Det er også helt uten problemer. Kanskje heldig han også. Men det begynner å bli mindre sannsynlig for flaks - så kan kun gi min anbefaling. Redigert 13.April.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Ja, det hørtes jo veldig bra ut dette. Takk for svar . Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
chrisrik Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Husk at olja 4slakt også trenger olje, så totaktsolje er ikke veldig fordyrende. Spesielt ikke med det du sparer på øvrig service. Jeg har hatt flere etec'er. Fra 2008 spesielt, gode motorer ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Guest Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Vi er mange her inne som har blitt glad i etec, men det er ikke så rart, når de bare virker Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 (redigert) For å være litt motvekt til alle solskinn historiene her inne så har jeg noe men det handler kanskje mest om manglende kompetanse men voksen kundebehandling for å rette det opp En god venn kjøpte seg ny Evinrude 150 HOP til å ha på riben for noen år siden. Vil tippe rundt 2013-14 men årene går fort. Den virket bra første sesong men sesong nr to så stoppet den under bruk flere ganger. Han blir tauet inn til verkstedet av redningsselskapet to ganger og av meg en uten at verkstedet fant ut av det. Når de hadde tid så startet motoren og de fant ingen feil. Forhandleren satte på en ny motor da han krevde å få hevet kjøpet og det ble godtatt omtrent umiddelbart. Den neste motoren gikk som ei klokke og han satt igjen med en motor som var ett år nyere Redigert 13.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 13.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2020 Ja. Mye positivt å spore, og 1 uheldig oppi det hele Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Guest Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Jeg skrur på sånne nesten hver dag, lettskrudde motorer med lite trøbbel. De gangene det er trøbbel er det somregel meget lett å fikse det også. Det eneste negative jeg kan si om etec er dyr delepris og egner seg dårlig på de absolutt raskeste båtene (jeg har vel Norges raskeste med etec, men hadde jeg kjørt mercury hadde den gått 10-15knop fortere) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Hadde 50HK Evinrude for en god del år siden! utrolig driftsikker og stabil motor! den brukte bare 1%. oljetanken varte hele sessongen Kunne godt tenkt meg en Evinrude G2 med interegrert servostyring og tiltmotoren i hengslinga! dette ser jeg på som et veldig stort fremskritt på påhengerdesignen. Må inrømme at favorittmotoren akkurat nå er den nye V8 til Mercury, Imponerende effekt/vekt/pris kombinasjonen, samt at motorene nå begynner å få bra kvalitet også! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mogens Svart 14.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2020 Takk for tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Skrotnisse Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Jeg vil tippe at de som har mest problemer med Etec er de som ikke er våken nok når det gjelder å holde vann unna bensintanken. Injektorene tåler veldig dårlig vann. Vannutskiller er et must etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Eika skrev for 10 timer siden: Jeg skrur på sånne nesten hver dag, lettskrudde motorer med lite trøbbel. Hvorfor må du skru på disse nesten hver dag? Skjønner at det er snakk om flere motorer, men hva/hvorfor all denne skruingen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ask Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Hei Eg var ikkje nøgd med min 2012 50 hk E-tech. Eg opplevde aldri driftsstans, men dyr service, dyre deler, og dårleg konstruksjon med tanke på sink og tæring. Det kan jo høyrast freistande ut med berre service kvart tredje år, men det er òg krav om service kvar 300 time. Brukar du motoren mykje blir dette dyr service. Eg mistenkjer òg at E-tech har ein "bug" som gjer at dei byrjar å ryka når det har gått ca. 2 1/2 år sidan førre service. Ask Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Det er en stor marina med mange båter. Mange båter har motorer. Motorer har av og til service av eller får problemer. Av og til x mange motorer = skrur på motorer hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 og E-tech har tommegjenger(imperial), og eg måtte ha eige unbracosett berre for å skifta ein sinkklump. Ask Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Ask skrev 7 minutter siden: dårleg konstruksjon med tanke på sink og tæring. Jeg trodde den hadde samme antall anoder ihvertfall som feks Mercury motorer. Og gi eller ta omtrent samme plassering av anodene. Så hva er forskjellen som gjør at det er en dårlig konstruksjon? Er det selve aluminiumslegeringen som er dårligere, eller blandingen av materialer, eller hvordan har du sett og opplevd dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 alfaalfa skrev 18 minutter siden: Det er en stor marina med mange båter. Mange båter har motorer. Motorer har av og til service av eller får problemer. Av og til x mange motorer = skrur på motorer hver dag. Har du to forskjellige nick i denne tråden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Mouche skrev for 2 timer siden: Hvorfor må du skru på disse nesten hver dag? Skjønner at det er snakk om flere motorer, men hva/hvorfor all denne skruingen? Kjøper motorer som har vært under vann, motorer som har skjært seg pga folk har tvangskjørt den selv om om den har en kaputt injektor for eks, kjøper motorer med el problemer. I tillegg til masse opplagsmotorer som skal ha service. I tillegg kommer det folk som har etec og problemer som skrues på Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 alfaalfa skrev 45 minutter siden: Så hva er forskjellen som gjør at det er en dårlig konstruksjon? Er det selve aluminiumslegeringen som er dårligere, eller blandingen av materialer, eller hvordan har du sett og opplevd dette. Legeringa på veiva er noe drit, bare den ser saltvann så ruster den. Vil si veiva er det store problemet, vi har vel 20 etec'r i deler som vi mangler veiver til, for og få satt de sammen Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Tror ikke det er mange veivakslinger som ikke ruster i berøring av saltvann! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 -morten- skrev 30 minutter siden: Tror ikke det er mange veivakslinger som ikke ruster i berøring av saltvann! Det er sant, men noen er værre enn andre. Mercury og Volvo som jeg også skrur litt på, er hakket bedre Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 alfaalfa skrev for 2 timer siden: Jeg trodde den hadde samme antall anoder ihvertfall som feks Mercury motorer. Og gi eller ta omtrent samme plassering av anodene. Så hva er forskjellen som gjør at det er en dårlig konstruksjon? Er det selve aluminiumslegeringen som er dårligere, eller blandingen av materialer, eller hvordan har du sett og opplevd dette. Hei Eg opplevde dette ved at original sinkanode var plassert så høgt at anoden ikkje var under vatn. Det kosta meg nokre tusen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 3 minutes ago, Ask said: Hei Eg opplevde dette ved at original sinkanode var plassert så høgt at anoden ikkje var under vatn. Det kosta meg nokre tusen. Ask På hvilken motor?? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Eika skrev for 2 timer siden: I tillegg kommer det folk som har etec og problemer som skrues på Det var disse tilfellene jeg var litt nysgjerrig på, ikke vanlig service eller motorer som har vært under vann. Med andre ord; hva er de vanlige, eller vanligste, problemene av teknisk art med disse motorene gitt normal bruk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 -morten- skrev 26 minutter siden: På hvilken motor?? På bl.a. E-tec 40-60 sitter den høyt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.