Jump to content

Evinrude e-tec150HO driftkostnader kontra 4-takt


Mogens

Recommended Posts

Mouche skrev 53 minutter siden:

 

Det var disse tilfellene jeg var litt nysgjerrig på, ikke vanlig service eller motorer som har vært under vann. Med andre ord; hva er de vanlige, eller vanligste, problemene av teknisk art med disse motorene gitt normal bruk.

Injektor, ecu og eksosventilen på v4. 

 

Ecu problemer kan ofte ordnes hvis man flasher den. Injektorene streiker somregel av vann i bensina kan vi se når vi åpner de for morro skyld etterpå.  Eksosventilen kommer seg hvis man smører de opp over beveger litt på de

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev for 5 timer siden:

Hvis du justerer hvor powertrimmen skal stoppe, så kan det hende du får noen cm til. 

 

Jeg har 4stk etec 40-60, det er både sink i bunnen av skinkene på motor og i girhuset. Har selv hatt 2016 Suzuki df50a og sinkene var ikke montert noe lavere der 

 

Ikke i bunnen men noe lengre opp på skinkene. Slik at anoden kan havne over vannlinja.

 

etecanode.jpg

etecanode.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Eika skrev 31 minutter siden:

 

Ja den er på de større motorene, men ikke på 40-60.

 

Og så har vi den berømte og godt gjemte anoden her.

Ikke noe man skifter på 5 minutter for å si det litt forsiktig :giggle:

 

 

anode-etec.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jøss. Ja det var ikke store forskjellen, MEN, jeg stusser på 1 ting. Etter hva jeg har lest på forumet her så ser det ut til at i hvert fall den 150hk skal ha service 1 gang hvert 3 år, eller ved 300 timer. Han jeg kjøper den 2007 modell 175hk E-tec av nå mente at det er hvert 5 år på de. Kan det stemme? 

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Eika skrev 26 minutter siden:

175 ja, det er fint. Virker som alle "de små" v6'rne yter ca 175hk. Jeg merker ikke noe særlig forskjell på 150 og 200 (Hadde en 150, som vi gjorde om til 200hk, økte kun 2knop og 15L/T) 

 

Når man kommer opp i god fart så skal det mye hk til for å øke farten noen få knop. Spesielt hvis man ikke bytter propell og turtallet er i grenseland for der effektkurven begynner å gå ned igjen. Eller at man ikke treffer med større propell.

Og siden det er samme motorene i utgangspunktet, bare endret software eller optimalisert software som skiller så blir det ikke den store forskjellen mellom 150, 150 HO, 175 og 200. Lundins Marin kan jo forøvrig omprogrammere 150 og 150 HO, og ytelsen ble jo merkbart bedre på propellakselen iallefall. Men ikke alltid det utgjør mange knop i praksis altså. Som du da allerede har opplevd i praksis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Mogens skrev 23 minutter siden:

Jøss. Ja det var ikke store forskjellen, MEN, jeg stusser på 1 ting. Etter hva jeg har lest på forumet her så ser det ut til at i hvert fall den 150hk skal ha service 1 gang hvert 3 år, eller ved 300 timer. Han jeg kjøper den 2007 modell 175hk E-tec av nå mente at det er hvert 5 år på de. Kan det stemme? 

 

Det er kun G2 som skal ha service hvert 5. år. 

Uansett er det jo å anbefale å bytte eller iallefall sjekke giroljen hvert år, spesielt hvis motoren er eldre enn 4-5 år.

Anoder må man jo også sjekke, samt bensinfilter/vannutskiller.

Impeller varer jo som regel minst 5-6 år uansett, så i praksis er det ganske lite som gjøres (trenger å gjøres) på en ordinær 3-års service på en E-tec motor. Tennplugger går også gjerne på timer, ikke år.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 5 timer siden:

 

Når man kommer opp i god fart så skal det mye hk til for å øke farten noen få knop. Spesielt hvis man ikke bytter propell og turtallet er i grenseland for der effektkurven begynner å gå ned igjen. Eller at man ikke treffer med større propell.

Og siden det er samme motorene i utgangspunktet, bare endret software eller optimalisert software som skiller så blir det ikke den store forskjellen mellom 150, 150 HO, 175 og 200. Lundins Marin kan jo forøvrig omprogrammere 150 og 150 HO, og ytelsen ble jo merkbart bedre på propellakselen iallefall. Men ikke alltid det utgjør mange knop i praksis altså. Som du da allerede har opplevd i praksis.

 

Jeg prøvde 6-8 forskjellige propeller og heisa/senka den flere ganger på nordkappen uten at det gjorde noe stor forskjell. En lett modifisert raker 22 var det beste 

 

Lundin vil helst ikke røre V4 og V6 motorene, har prata mye med Christian og han sier V motorene er ett mareritt, de ville helst ikke røre dem, jeg kunne forvente og sende Emm frem og tilbake til Sverige 4-6 ganger før det blei skikkelig bra. Men 40-90hk kunne de ta med en gang og bra resultat på første forsøk. Jeg prata med han om twisteren med 250 etec sist (Norges kjappeste med etec, eller Kaaaansje Nordens kjappeste, han viste ikke om noen andre som kjørte 80+ med 1 motor)

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev 35 minutter siden:

 

Jeg prøvde 6-8 forskjellige propeller og heisa/senka den flere ganger på nordkappen uten at det gjorde noe stor forskjell. En lett modifisert raker 22 var det beste 

 

Lundin vil helst ikke røre V4 og V6 motorene, har prata mye med Christian og han sier V motorene er ett mareritt, de ville helst ikke røre dem, jeg kunne forvente og sende Emm frem og tilbake til Sverige 4-6 ganger før det blei skikkelig bra. Men 40-90hk kunne de ta med en gang og bra resultat på første forsøk. Jeg prata med han om twisteren med 250 etec sist (Norges kjappeste med etec, eller Kaaaansje Nordens kjappeste, han viste ikke om noen andre som kjørte 80+ med 1 motor)

 

Hmm. jeg trodde det var peanuts for Lundin å legge inn originalprogrammet fra E-tec 200 i de mindre utgavene.

 

Jeg bomma litt på Lundins Marin da jeg i 2014 fant på at jeg skulle prøve å få dem til å omprogrammere min Honda BF90D til 100 hk, siden Honda selv hadde kommet ut med 100 hk utgave av en ellers tilsynelatende identisk motor. Jeg ville jo over 40 knop....

Etter to runder frem og tilbake med ECU så gadd jeg ikke mere, men det kostet meg 5-6 tusen da. Ble ikke mere turtall/fart. Prøvde flere propeller. Og da hadde jeg til og med kjøpt en brukt ekstra ECU på ebay slik at jeg kunne bruke båten i mellomtiden hvis det skulle ta lang tid eller at ECU ble borte i posten. Kanskje forbruket gikk ned, men det var mindre interessant.

Pussig nok fikk jeg solgt den "optimaliserte" ECU'en på finn.no etterhvert, etter at jeg hadde solgt motoren. Fikk grei pris for motoren, så var hk-avgiften fjernet. Da var veien kort til den nye Mercury F115 så fikk jeg endelig over 40 knop (ikke bare litt over heller :saint: )

 

Men Lundins er nok flink med Optimax/Verado, samt den nye F80 som de kan skremme ganske langt opp, spesielt med bytte av kamaksel fra Pro XS 115. Og de nye V6 og V8 utenbordsmotorene blir vel også grei skuring.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
HiWard skrev 49 minutter siden:

Om du ikke har fått det fremlagt ville jeg dumpet en diagnoserapport fra motoren, det er lekende lett med riktig kabel og programvare. Da får du opp alle feilkoder, aktive og historiske, faktisk gangtid og en hel masse annen info.

 

Ja jeg kjøpte kabel allerede i 2009, den gangen seriell utgave og lastet ned software gratis. Artig å lese ut data iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 1 time siden:

 

Hmm. jeg trodde det var peanuts for Lundin å legge inn originalprogrammet fra E-tec 200 i de mindre utgavene.

 

Jeg bomma litt på Lundins Marin da jeg i 2014 fant på at jeg skulle prøve å få dem til å omprogrammere min Honda BF90D til 100 hk, siden Honda selv hadde kommet ut med 100 hk utgave av en ellers tilsynelatende identisk motor. Jeg ville jo over 40 knop....

Etter to runder frem og tilbake med ECU så gadd jeg ikke mere, men det kostet meg 5-6 tusen da. Ble ikke mere turtall/fart. Prøvde flere propeller. Og da hadde jeg til og med kjøpt en brukt ekstra ECU på ebay slik at jeg kunne bruke båten i mellomtiden hvis det skulle ta lang tid eller at ECU ble borte i posten. Kanskje forbruket gikk ned, men det var mindre interessant.

Pussig nok fikk jeg solgt den "optimaliserte" ECU'en på finn.no etterhvert, etter at jeg hadde solgt motoren. Fikk grei pris for motoren, så var hk-avgiften fjernet. Da var veien kort til den nye Mercury F115 så fikk jeg endelig over 40 knop (ikke bare litt over heller :saint: )

 

Men Lundins er nok flink med Optimax/Verado, samt den nye F80 som de kan skremme ganske langt opp, spesielt med bytte av kamaksel fra Pro XS 115. Og de nye V6 og V8 utenbordsmotorene blir vel også grei skuring.

 

 

Programvare bytter vi selv :)

 

De kunne desverre ikke gjøre noe mer enn det vi kan gjøre (omprogramere injektorene til og gi mer bensin),  vi legger jo inn map'r på noen min på etecene. 40'n min blei 60 på noen taste trykk, det samme med 150'n som blei til 200 og 225'n som blei til 250(min erfaring er at det ikke er verdt å "oppgradere"). turtallsperra var umulig og gjøre noe med, selv hos lundin :/ er redd for at det blir mange runder frem og tilbake. Hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg satsa på trimming hos de, for de skal lissom ha mer erfaring 

 

mercury har de stålkontroll på da, kamerat skal sende 225 hjernen til de, de lov å 270 ærlige hk i den 3literen. Har en 300 promax som de kunne hente 350hk ut av. Hører endel rykter om at selv mercury sender hjernene dit, for å optimalisere de 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev 1 time siden:

 

Programvare bytter vi selv :)

 

De kunne desverre ikke gjøre noe mer enn det vi kan gjøre (omprogramere injektorene til og gi mer bensin),  vi legger jo inn map'r på noen min på etecene. 40'n min blei 60 på noen taste trykk, det samme med 150'n som blei til 200 og 225'n som blei til 250(min erfaring er at det ikke er verdt å "oppgradere"). turtallsperra var umulig og gjøre noe med, selv hos lundin :/ er redd for at det blir mange runder frem og tilbake. Hadde jeg bodd i nærheten hadde jeg satsa på trimming hos de, for de skal lissom ha mer erfaring 

 

mercury har de stålkontroll på da, kamerat skal sende 225 hjernen til de, de lov å 270 ærlige hk i den 3literen. Har en 300 promax som de kunne hente 350hk ut av. Hører endel rykter om at selv mercury sender hjernene dit, for å optimalisere de 

 

E-tec 40 og 50 er helt like ja, men 60 har jo en "vannventil" i eksosen for å optimalisere effekten. Blir vel noe prosent ekstra. 

Hva som skjer hvis man kjører med 60-map uten denne vannventilen aner jeg ikke, altså om det har noen negativ effekt.

Ut i fra effektkurven under så ser det ut som den første og fremst gir et bedre mellomregister, og så slås den av før toppeffekten når.

 

etec60.jpg.2011f93bbc2102e93d82b35ca3882643.jpg

etec60_2.jpg.877e66d664c447d3f1e156dadd0e6fbb.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 7 minutter siden:

 

E-tec 40 og 50 er helt like ja, men 60 har jo en "vannventil" i eksosen for å optimalisere effekten. Blir vel noe prosent ekstra. 

Hva som skjer hvis man kjører med 60-map uten denne vannventilen aner jeg ikke, altså om det har noen negativ effekt.

 

etec60.jpg.2011f93bbc2102e93d82b35ca3882643.jpg

etec60_2.jpg.877e66d664c447d3f1e156dadd0e6fbb.jpg

 

Hvis man setter en motstand inn i kontakten på vannventilen, så går det bra. Trur vi målte motstanden i ventilen til 217ohm og satte inn motstand på det (usikker, er jo ca 1år siden vi gjorde det) 

 

En annen forskjell vi fant ut, er at "no oil" alarmen gikk hele tiden, men når den var tom så slutta den å hyle. Rart, men det er tydeligvis motsatt på 60, i forhold til 40. 

 

Skilte 1knop fra 40 til "60" på muslingen med 13 7/8x21. Tar fortsatt 300m å komme i plan  

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...