Jump to content

Ardic 091dm (1995 mod), feilsøking, service, skifte ut?


Jutta

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Nimbus fra 1995 med Ardic 091dm, original fra da båten var ny. Har nå hatt båten i snart ett år og ser ut til at varmeren trenger tilsyn eller utskiftning. Den har inntil nylig fungert greit, støyer en del og varmer ikke enormt bra, men la gå. De siste tre gangene jeg har brukt den har den laget en skingrende lyd, nærmest som en sag, når den har gått. Opplagt mer støy enn vanlig. Den har dog fungert som normalt (med unntak av den påfallende lyden), og jeg har latt den svive og gå med denne lyden. I dag startet den ikke. Vifte går og det er en slags tikkelyd, men den starter ikke skikkelig. Virker ikke som den begynner å brenne. Røker en del hvit røk. 
 

Sikkert en vanlig problemstilling med gamle varmere. Skal man feilsøke, levere på service eller bare kjøpe ny? Er det mulig å skru selv, får man deler og hvor begynner man? 
 

Har forumet tips til hvordan gå frem med feilsøking, hva som kan være galg, evnt tips til rimelige mekanikere i stavanger-området, tips til erstatningsvarmer osv? 
 


mvh 

Link to post
Share on other sites

Hadde kontakt med IMS ifjor ang Ardicen som stod i min båt. Veldig ryddig og greitt,  diagnostiserte ein øydelagt viftemotor (trur eg) - estimert gjennomgang, bytte og returfrakt på ca 6000 - valgte då heller å kjøpe ein plug&play løsning frå IMS der ein Eber kunne settast og pluggast rett inn.  Dette også då deletilgangen er blitt vanskeleg. Byttet til Eber fungerte veldig bra.  

 

Men, viss trådstarter er interessert i å skru litt først, så ligg den gamle ardicen i ein garasje i Tysvær og kan byttes ei plate sjokolade eller to. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...