Jump to content

Spørsmål om inverter

Sondre93

Recommended Posts

Skjønner nok ikke helt spørsmålet så sent på kvelden .:sleep:

Vil du drive en inverter med 12 v og deretter koble in batterilader som lader (den samme?) batteribanken?

Victron har kombinerte enheter med inverter, batterilader og landstrøm som kan styre, overvåke lade og kontrollere hit og dit. 
Du kan gjøre instillinger så den kun tar ut så mye landstrøm som sikringen på bryggen klarer av resterende tar den fra batteribank. 

Victron har mye bra faktasider. 
Den her er meget fin i tillegg til brukerhåndbøker. 
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Wiring-Unlimited-EN.pdf

sen har de et forum også. 
https://community.victronenergy.com/index.html

Takk ☺️ Jeg får vel lese meg opp litt tenker jeg. Jeg har ikke så mye peiling på elektrisk, kan bare sånne småting så må forhøre meg. Ser at feks makspower selger en 1500w inverter med 15 amp lader. Syntes bare det hørtes litt rart ut at jeg kan både lade og bruke batteriene.... hvert fall når det ikke er strøm direkte fra 220v 

Det er kanskje victron multiplus du søker. 
Finnes mye på YouTube fra victron også. 

Jeg har en lik båt som deg men med et enkelt opplegg. 
landstrøm in til Vvb, noen uttak og batteriladere. 
En mindre inverter koblet på batteribanken og koblet til et eget strømuttak i båten. Bruker det til å lade laptop stort sett. 

45 minutes ago, Sondre93 said:

Syntes bare det hørtes litt rart ut at jeg kan både lade og bruke batteriene.... hvert fall når det ikke er strøm direkte fra 220v 

Noen har det slik, men da er det feks. En batterilader som lader en egen batteribank, feks til thruster el. lignende. 

Dvs. Forbruksbatterier > 12v > inverter > 230v > batteriladere > 14v > batteribank2 > 12v  > thruster. 

Men om det behovet er der så finnes det også dc> dc batteriladere som kanskje passer bedre. 

Kalle_Anka skrev 5 minutter siden:

Noen har det slik, men da er det feks. En batterilader som lader en egen batteribank, feks til thruster el. lignende. 

Dvs. Forbruksbatterier > 12v > inverter > 230v > batteriladere > 14v > batteribank2 > 12v  > thruster. 

Men om det behovet er der så finnes det også dc> dc batteriladere som kanskje passer bedre. 

Ok. Da begynner jeg å skjønne det. Jeg skal bare bruke inverteren til å lade noen telefoner når jeg feks har med kameratene på tur eller koke litt kaffe, men er nok bedre å tenke litt smart å heller kjøpe 12v kaffetrakter istedenfor å bruke det på inverteren selv om jeg har to pararellkoblede 115ah batterier og 160w solcellepanel. Så blir det jo dieselvarmeren da, men den trekker ikke så mye strøm

9 minutes ago, Sondre93 said:

Ok. Da begynner jeg å skjønne det. Jeg skal bare bruke inverteren til å lade noen telefoner når jeg feks har med kameratene på tur eller koke litt kaffe, men er nok bedre å tenke litt smart å heller kjøpe 12v kaffetrakter istedenfor å bruke det på inverteren selv om jeg har to pararellkoblede 115ah batterier og 160w solcellepanel. Så blir det jo dieselvarmeren da, men den trekker ikke så mye strøm

Trenger du da en inverter?

Telefoner lader jeg fra innfelte USB uttak / ladere på flere plasser i båten. 
Alternativet er jo slike billadere som du setter i sigarettenneruttaket. Men de sitter ikke alltid så godt i uttaket så de liker jeg ikke. 

Har ikke prøvd 12v kaffekokere men tenker det tar lang tid for kaffen blir lunka...?

Kaffe koker jeg vann til på komfyren.  Bruker pulverkaffe , presskanne eller kokekaffe. Propan på sjøen og en liten induksjonstopp på 230v til bruk i havn. 

Redigert av Kalle_Anka (see edit history)
Sondre93 skrev for 1 time siden:

Jeg har tittet litt på inverter og tenker meg mellom 1500-3000w

Sondre93 skrev 12 minutter siden:

jeg har to pararellkoblede 115ah batterier

Med det kunnskapsnivået du selv forteller at du har om strøm og spenning bør du være forsiktig med å installere inverter, i alle fall en stor. Kjøp i tilfelle en på 300-600W kun til lading av duppedingser, det er mitt råd. Med stor inverter og liten batteripakke tar du livet av batteriene dine på rekordtid. 

Prøv heller å være litt kreativ på hva du kan gjøre uten strøm. Eksempel er å koke kaffe på gass eller rødspritbluss istedenfor elektrisk trakter. 

Ja. Det er klar tale fra Komodo. 
Ikke kjøp noe mer en en liten inverter. 
Hold deg til de som er så små at de kun har klemmer til å koble på batteriet. 

Hvis du sen finner ut at du skal ha mer ,kanskje mye mer strøm så må det ses på hele systemet for at det  ikke ska bli potensielt farlig. 

Sen ska du ikke stole så mye på hva folk skriver på forum. Det er så mye dårlige råd å få. :smiley:
Med få unntak så skal du ikke stole på folk i båtbutikker heller.

3 kilder til bra info om 12V er 

1. https://www.sutars.com

2. Http://www.sterling-power.no. ( meget kompetent man med stor forståelse , han skriver også på forumet ibland, men husk, ikke stol på info fra ukjente folk på forum !  :) )

www.victron.com

Men ikke hør på meg :)

Kalle_Anka skrev for 9 timer siden:

Ja. Det er klar tale fra Komodo. 
Ikke kjøp noe mer en en liten inverter. 
Hold deg til de som er så små at de kun har klemmer til å koble på batteriet. 

Hvis du sen finner ut at du skal ha mer ,kanskje mye mer strøm så må det ses på hele systemet for at det  ikke ska bli potensielt farlig. 

Sen ska du ikke stole så mye på hva folk skriver på forum. Det er så mye dårlige råd å få. :smiley:
Med få unntak så skal du ikke stole på folk i båtbutikker heller.

3 kilder til bra info om 12V er 

1. https://www.sutars.com

2. Http://www.sterling-power.no. ( meget kompetent man med stor forståelse , han skriver også på forumet ibland, men husk, ikke stol på info fra ukjente folk på forum !  :) )

www.victron.com

Men ikke hør på meg :)

Sant som du sier. Mye forskjellige meninger og tips så blir vanskelig å vite hva som er riktig så det beste er å lese seg opp på fakta og ikke høre for mye på andre, men det komodo sier virker 99% reelt. Takker for tips, så blir det til å ha en 300w inverter til lading av tlf. Holder mer en nok

Vi har en 2000W inverter ombord som brukes av og til i utehavn. Jeg har et scenario der vi bruker den slik som trådstarter spør; når vi ligger i gjestehavn med landstrøm der strømkapasiteten er meget begrenset:

Vi ligger da med kun lader koblet til landstrøm og bruker batteriene som buffer til høye strømforbrukere. Hos oss er det typisk kaffemaskin og hårføner. Laderen ligger da slått på og topper batteriene. Inverter er også slått på med sin stand-by strøm på ca 1A. Når rederinna slår på hårføner trekker selvfølgelig inverter en del og lader sparker inn og gir det den kan (som ikke er nok), resten leveres av batteriene. Laderen fortsetter å lade opp det vi hentet ut når føneren slås av, og vi slapp at sikringen gikk på land.

Det finnes selvfølgelige kombi-invertere som løser dette meget elegant, men hos oss fungerer det også bra med lader og inverter som separate enheter.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...