Sondre93 Startet 13.April.2020 Link til dette innlegget Startet 13.April.2020 Heisann. Jeg har tittet litt på inverter og tenker meg mellom 1500-3000w og lurer på om de også kan lade batteriene? Ser de selger noen invertere med lader. Kan jeg feks bruke en 1500w inverter med ren sinus og koble til en victron lader på 30 amp slik at batteriene lader samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Skjønner nok ikke helt spørsmålet så sent på kvelden . Vil du drive en inverter med 12 v og deretter koble in batterilader som lader (den samme?) batteribanken? Victron har kombinerte enheter med inverter, batterilader og landstrøm som kan styre, overvåke lade og kontrollere hit og dit. Du kan gjøre instillinger så den kun tar ut så mye landstrøm som sikringen på bryggen klarer av resterende tar den fra batteribank. Victron har mye bra faktasider. Den her er meget fin i tillegg til brukerhåndbøker. https://www.victronenergy.com/upload/documents/Wiring-Unlimited-EN.pdf sen har de et forum også. https://community.victronenergy.com/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Takk ☺️ Jeg får vel lese meg opp litt tenker jeg. Jeg har ikke så mye peiling på elektrisk, kan bare sånne småting så må forhøre meg. Ser at feks makspower selger en 1500w inverter med 15 amp lader. Syntes bare det hørtes litt rart ut at jeg kan både lade og bruke batteriene.... hvert fall når det ikke er strøm direkte fra 220v Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) Sondre93 skrev 32 minutter siden: Syntes bare det hørtes litt rart ut at jeg kan både lade og bruke batteriene.... hvert fall når det ikke er strøm direkte fra 220v Det kan du heller ikke ....eller jo du kan men da bruker du mere strøm enn du klarer å lade inn igjen. Redigert 13.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Sondre93 skrev 11 minutter siden: Syntes bare det hørtes litt rart ut at jeg kan både lade og bruke batteriene.... hvert fall når det ikke er strøm direkte fra 220v Den perfekte evighets maskine hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) Skulle dette fungert, blir det nok som den Makalöse Manicken. Redigert 13.April.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sondre93 Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Okkaby skrev 13 minutter siden: Den perfekte evighets maskine hehe Ja det hadde vært noe det ? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Det er kanskje victron multiplus du søker. Finnes mye på YouTube fra victron også. Jeg har en lik båt som deg men med et enkelt opplegg. landstrøm in til Vvb, noen uttak og batteriladere. En mindre inverter koblet på batteribanken og koblet til et eget strømuttak i båten. Bruker det til å lade laptop stort sett. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 45 minutes ago, Sondre93 said: Syntes bare det hørtes litt rart ut at jeg kan både lade og bruke batteriene.... hvert fall når det ikke er strøm direkte fra 220v Noen har det slik, men da er det feks. En batterilader som lader en egen batteribank, feks til thruster el. lignende. Dvs. Forbruksbatterier > 12v > inverter > 230v > batteriladere > 14v > batteribank2 > 12v > thruster. Men om det behovet er der så finnes det også dc> dc batteriladere som kanskje passer bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Håpet var en «evighetsmaskin». At jeg kunne slippe å tenke på strømforbruk og nesten fråtse i strøm, men noen ting i verden er for godt til å være sant ? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Kalle_Anka skrev 5 minutter siden: Noen har det slik, men da er det feks. En batterilader som lader en egen batteribank, feks til thruster el. lignende. Dvs. Forbruksbatterier > 12v > inverter > 230v > batteriladere > 14v > batteribank2 > 12v > thruster. Men om det behovet er der så finnes det også dc> dc batteriladere som kanskje passer bedre. Ok. Da begynner jeg å skjønne det. Jeg skal bare bruke inverteren til å lade noen telefoner når jeg feks har med kameratene på tur eller koke litt kaffe, men er nok bedre å tenke litt smart å heller kjøpe 12v kaffetrakter istedenfor å bruke det på inverteren selv om jeg har to pararellkoblede 115ah batterier og 160w solcellepanel. Så blir det jo dieselvarmeren da, men den trekker ikke så mye strøm Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 7 minutes ago, Sondre93 said: Håpet var en «evighetsmaskin». At jeg kunne slippe å tenke på strømforbruk og nesten fråtse i strøm, men noen ting i verden er for godt til å være sant ? Det er bare å prøve sig, du er vel ikke den første eller siste som prøver det :) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) 9 minutes ago, Sondre93 said: Ok. Da begynner jeg å skjønne det. Jeg skal bare bruke inverteren til å lade noen telefoner når jeg feks har med kameratene på tur eller koke litt kaffe, men er nok bedre å tenke litt smart å heller kjøpe 12v kaffetrakter istedenfor å bruke det på inverteren selv om jeg har to pararellkoblede 115ah batterier og 160w solcellepanel. Så blir det jo dieselvarmeren da, men den trekker ikke så mye strøm Trenger du da en inverter? Telefoner lader jeg fra innfelte USB uttak / ladere på flere plasser i båten. Alternativet er jo slike billadere som du setter i sigarettenneruttaket. Men de sitter ikke alltid så godt i uttaket så de liker jeg ikke. Har ikke prøvd 12v kaffekokere men tenker det tar lang tid for kaffen blir lunka...? Kaffe koker jeg vann til på komfyren. Bruker pulverkaffe , presskanne eller kokekaffe. Propan på sjøen og en liten induksjonstopp på 230v til bruk i havn. Redigert 13.April.2020 av Kalle_Anka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Sondre93 skrev for 1 time siden: Jeg har tittet litt på inverter og tenker meg mellom 1500-3000w Sondre93 skrev 12 minutter siden: jeg har to pararellkoblede 115ah batterier Med det kunnskapsnivået du selv forteller at du har om strøm og spenning bør du være forsiktig med å installere inverter, i alle fall en stor. Kjøp i tilfelle en på 300-600W kun til lading av duppedingser, det er mitt råd. Med stor inverter og liten batteripakke tar du livet av batteriene dine på rekordtid. Prøv heller å være litt kreativ på hva du kan gjøre uten strøm. Eksempel er å koke kaffe på gass eller rødspritbluss istedenfor elektrisk trakter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalle_Anka Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Ja. Det er klar tale fra Komodo. Ikke kjøp noe mer en en liten inverter. Hold deg til de som er så små at de kun har klemmer til å koble på batteriet. Hvis du sen finner ut at du skal ha mer ,kanskje mye mer strøm så må det ses på hele systemet for at det ikke ska bli potensielt farlig. Sen ska du ikke stole så mye på hva folk skriver på forum. Det er så mye dårlige råd å få. Med få unntak så skal du ikke stole på folk i båtbutikker heller. 3 kilder til bra info om 12V er 1. https://www.sutars.com 2. Http://www.sterling-power.no. ( meget kompetent man med stor forståelse , han skriver også på forumet ibland, men husk, ikke stol på info fra ukjente folk på forum ! :) ) www.victron.com Men ikke hør på meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Kalle_Anka skrev for 9 timer siden: Ja. Det er klar tale fra Komodo. Ikke kjøp noe mer en en liten inverter. Hold deg til de som er så små at de kun har klemmer til å koble på batteriet. Hvis du sen finner ut at du skal ha mer ,kanskje mye mer strøm så må det ses på hele systemet for at det ikke ska bli potensielt farlig. Sen ska du ikke stole så mye på hva folk skriver på forum. Det er så mye dårlige råd å få. Med få unntak så skal du ikke stole på folk i båtbutikker heller. 3 kilder til bra info om 12V er 1. https://www.sutars.com 2. Http://www.sterling-power.no. ( meget kompetent man med stor forståelse , han skriver også på forumet ibland, men husk, ikke stol på info fra ukjente folk på forum ! :) ) www.victron.com Men ikke hør på meg :) Sant som du sier. Mye forskjellige meninger og tips så blir vanskelig å vite hva som er riktig så det beste er å lese seg opp på fakta og ikke høre for mye på andre, men det komodo sier virker 99% reelt. Takker for tips, så blir det til å ha en 300w inverter til lading av tlf. Holder mer en nok Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Hvis det er telefoner og annet småtteri du skal lade trenger du som allerede nevnt av andre ingen inverter. Et USB-ladepunkt rett på 12V gjør susen, koster lite og er enkelt å installere. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) Vi har en 2000W inverter ombord som brukes av og til i utehavn. Jeg har et scenario der vi bruker den slik som trådstarter spør; når vi ligger i gjestehavn med landstrøm der strømkapasiteten er meget begrenset: Vi ligger da med kun lader koblet til landstrøm og bruker batteriene som buffer til høye strømforbrukere. Hos oss er det typisk kaffemaskin og hårføner. Laderen ligger da slått på og topper batteriene. Inverter er også slått på med sin stand-by strøm på ca 1A. Når rederinna slår på hårføner trekker selvfølgelig inverter en del og lader sparker inn og gir det den kan (som ikke er nok), resten leveres av batteriene. Laderen fortsetter å lade opp det vi hentet ut når føneren slås av, og vi slapp at sikringen gikk på land. Det finnes selvfølgelige kombi-invertere som løser dette meget elegant, men hos oss fungerer det også bra med lader og inverter som separate enheter. Redigert 15.April.2020 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.