Jump to content

Hvor kan man kjøpe inline diesel "sil"-filter i Norge?


Hedwig

Recommended Posts

Fikk tips om at man kan installere et filter av denne typen (under) rett etter dieseltanken og at det filteret da vil stoppe eventuelt større klumper fra å komme inn i systemet og tette filtre eller annet. 

Patric Laine på youtube har et lignende opplegg og er veldig fornøyd.

 

Har det noe for seg? Og vet noen om hvor man kan få kjøpt det fra en norsk butikk?
Finner mye om jeg googler på inline fuel strainer, men vet ikke hva jeg skal søke på for å finne det på norsk. 

 

plastic_inline_fuel_filters_37297_1__87649.1460991206_1280_1280.jpg.9de04583c6aebc7901b7a92ef5c7467c.jpg

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Hei, ser du har Bavaria seilbåt. Er du medlem av Bavariaklubben på Facebook? Var nettopp et innlegg der de diskuterer dieselfiltre, en anbefaler denne: se bilde. Den passer på det eksisterende for-filteret, og har inspeksjonsglass i bunn, så ser du om det ligger vann / slam der.. da kan du skru ut / løsne på pluggen i bunn og drenere ut. Fås på bl a Maritim.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Synes den du foreslår er for enkel, det er vel et engangsfilter, uten avtappingsmulighet..., hva gjør du når den går tett? 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Code0 skrev for 2 timer siden:

Hei, ser du har Bavaria seilbåt. Er du medlem av Bavariaklubben på Facebook? Var nettopp et innlegg der de diskuterer dieselfiltre, en anbefaler denne: se bilde. Den passer på det eksisterende for-filteret, og har inspeksjonsglass i bunn, så ser du om det ligger vann / slam der.. da kan du skru ut / løsne på pluggen i bunn og drenere ut. Fås på bl a Maritim.

 

Synes den du foreslår er for enkel, det er vel et engangsfilter, uten avtappingsmulighet..., hva gjør du når den går tett? 

Det er montert et slik filter allerede (men med bunn av metall- skal vel ikke være glassbunn i motorrom?). 

 

Ser likevel flere fordeler med et slikt filter. Som @shipahoy sier kan skit sette seg i stengekranen, og ser også et poeng med å stoppe skit med en gang - før det før mulighet til å gå seg vill i rørene og sette seg fast andre steder. 

 

Har sett på Racor, men overkill. Og igjen, savner muligheten til å koble på noe enkelt rett etter tanken.

Men forstår på ekspertene her at det kanskje ikke er en god ide likevel? :)

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Å få sammen det cav greiene med bunnlokk, glass og pakninger, er ille nok i havna. Satte in Racor 500fg, med kran på innløpet(fall fra tank) i gamlebåten. Tok maks to minutter å bytte, uten en dråpe søl. Savnet det fra første filterbytte i ny båt. Har Racor nå også, men spin-on med metalkopp under. Alt føles som unødvendig knot etter fg 500. Har bestilt kopi. 

Link to post

Det CAV filteret er billig og ser kjekt ut....helt til den dagen det går tett og du må ligge på magen i 2 meter rullesjø og montere det sammen igjen.

 

O-ringer, bunnlokk, bunnkopp og elendighet, alt må være helt på linje når det monteres, ellers blir det ikke tett.

 

Da er ikke det Racor filteret så "overkill"  lengere.

 

Er man redd for klumper i dieseltanken som tetter, kan dette "enkelt" unngås ved årlig rensing/inspeksjon av tanken.

Er man i tillegg kritisk til hvor man fyller, og har en skikkelig vannuskiller, kan man nærmest eliminere faren for tette filter.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Trond123 skrev 44 minutter siden:

Kan anbefale denne sentrifugen. Brukt den både i min forrige og nåværende båt. Mine er montert in-line mellom tank og Racor forfilteret.

Fikk en gang en del vann og grums med på kjøpet, og sentrifugen tok alt, mens forfilteret fremdeles var helt rent.

 

Har vært i kontakt med de, men ble plutselig stille. Får purre opp igjen. Husker du prisen?

Ellers vurderer jeg også en dobbel løsning fra Racor eller Separ.

Link to post

Jeg har kjøpt mine fra LandauUK.

https://www.landauuk.com/diesel-bug-fuel-purifier/

 

De pleier å være veldig rask med å svare.

Prisen på min MFP10, inkludert frakt til Norge, var ca 6500kr i fjor høst. MFP10 har kapasitet på ca 270 liter i timen, hvis jeg husker rett, men de finnes i flere størrelser.

Link to post

Men for å direkte besvare @Havellesin forespørsel, så kjøpte jeg dette in-line filteret med tanke på å montere det i en bensinbil for mange år siden:

20180507_082754.jpg.9d7aab60b40e9e3d86705cb40e9a9da3.jpg

 

Filteret kjøpte jeg hos Mekonomen, kostet vel en hundrings. Filteret er ikke engangs, det kan skrus fra hverandre og renses. Filteret har 3/8" slangetilkobling (ca. 10 mm) og har ingen problemer med å filtrere 10 liter i timen. Ingen av disse in-line strainerene tar vann. Denne straineren ble senere byttet ut med setlingtank:

20180430_102506.jpg.feed5929f81178d58715390adfad18c4.jpg

og eget filter med vannutskiller:

SAM_4749.JPG.f5531249c4c252f1148a1dc3bf675634.JPG

Total kost ca. 1000 kroner. Filter, sveisepinner, pumpe, slangestumper og gammel tank kjøpt for SEK 200. Dette er naturligvis ikke for 'hvermansen' som bor i boligblokk. Det trenges litt verktøy og utstyr for å fikse slikt selv. Og det tar plass, mye plass. Det man vinner er et dønn idiotsikkert system. Setlingtanken er alltid full, den kjører kontinuerlig. Skulle det bli stopp i stigerøret, vil det uansett være minst 120 liter ren diesel i setlingtanken. Nok til ett døgns motorkjøring. For hos meg gikk også stigerøret med ID 13 mm tett ved en anledning:

SAM_3882.JPG.d423f8b07168791156dec64e10832599.JPG 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...