Jump to content

Hvilken brukt seilbåt bør jeg kjøpe som familiebåt?

Gonefishing

Recommended Posts

Seilbåten skal fungere som familiens hytte på sjøen og gi oss romslig tilværelse på weekendturer og ferier langs norskekysten. Vi er ikke regatta orientert og setter komfort og trygghet foran fart og seile-egenskaper. Jeg har seilet en del tidligere, men aldri eid seilbåt. Min kone er uvant på sjøen og har aldri seilet. Hennes trivsel ombord er en nøkkel til suksess. I tilegg har vi tre barn som skal ha plass, og evt kunne ha med gjester ombord. En sterk maskin er nok en fordel. 
- budsjett: opp til 1M

- størrelse: ser i sjiktet rundt 42 fot

- lugarer: minimum 3 stk. 

- alder: her er jeg usikker. Hvor gammel kan en båt være før det begynner å bygge seg opp med problemer? Er det noen spesielle sjikt i generasjoner eller modeller som en bør være obs på ift teknologiske fremskritt en bør ha ombord? 

- er det noen merker/ modeller som er «tryggere» kjøp enn andre mtp bruktkjøp? 

- mtp at jeg er førstegangskjøper og uerfaren, er det noen ting jeg bør være oppmerksom på ift det jeg spør i dette innlegget?

Redigert av Gonefishing (see edit history)

En godt vedlikeholdt og oppgradert båt på 20 år kan være bedre enn en dårlig vedlikeholdt båt på 5 år, så man må ikke se seg blind på alder alene. Men båtdesign har utviklet seg i løpet av de samme 20 årene, så en 5 år gammel båt er trolig romsligere under dekk og har mer moderne løsningen enn en 20 år gammel båt.

Det er sikkert noen som kommer til å si at Bavaria er noe dritt, men min (og flere andre sin) mening er at blant annet Bavaria 42 Cruiser er en god og trygg båt. Den seiler bra, den tåler mye, og den er en praktisk båt. Den har 3 lugarer med dobbeltsenger, men går du opp til Bavaria 44 så finnes det i hvert fall noen litt eldre modeller som har 4 lugarer med tilsammen 8 senger (3 dobbeltsenger og en køyeseng).

På generell basis ville jeg passet på at seilgarderoben er såpass ny at du ikke trenger å kjøpe nye seil med en gang. Det er også greit om elektronikken er rimelig moderne så du slipper å måtte oppgradere dette de første årene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Gonefishing skrev 54 minutter siden:

Min kone er uvant på sjøen og har aldri seilet. Hennes trivsel ombord er en nøkkel til suksess

... det tar tid å bli trygg med en 40+ fot seilbåt.. jeg vil anbefale en seilcharterferie i Kroatia med en skipper så lærer dere mye på en ferie. Da vet fruen mer om hva dette innebærer. Blir det njet fra henne så er det bedre å finne ut det før dere har kjøpt.... 

Spennende tid! Dere har mye kjekt i vente dersom dere finner gleden i livet for seil. Og nøkkelen ligger ofte hos rederinnen. Og matrosene. Jeg har heldigvis alle tre med på laget ?

Et kjent og godt merke kan være lettere å selge dersom opplevelsene ikke møter forventningene. Vi hadde noe lignende krav som deg da vi gikk fra motor til seil. Mulig du kan finne noe inspirasjon i vår tråd:

Mitt tips er å skrive ned en liste over de egenskaper som er viktigst for dere. Så kjøper dere en båt som fyller de kriteriene. Problemet er jo at man må se på mange båter før man vet hva man setter pris på selv. En ting vi tenkte mye på var å velge båter med egenskaper som har blitt standard på nyere båter. Lett at båter som mangler dette blir oppfattet som gamle av potensielle kjøpere ved salg igjen. 

Vår liste var noe ala:

-God takhøyde
-3 kabiner

-2 bad (redundans når det ene går tett)

-2 ror (romslig cockpit)

-ikke storseilskjøte eller løygang i cockpit (barn)

-Lyst interiør

-skikkelig badeplatform (alle nye båter har det)

-langsgående bysse (fordi fruen liker det)

-ingen kjente strukturelle svakheter ved typen eller aktuell båt

-seiler bra (for å være turseiler)

Vi endte opp med en Bavaria 40 2008 til tross for at vi ikke så på Bavaria i starten. Tenkte en del på Oceanis 40 som kunne passet fint, men fant ikke riktig eksemplar. Hanse 400 med to ror var også i kikkerten, de modellene med badeplattform. Bavaria 40 Vision er også ganske stilig synes jeg, men litt dårlig utnyttelse av innredning. Og bavaria 42 cruiser så klart. Solid bygget. 

Redigert av magnuje (see edit history)

Som du selv fremhever ligger nøkkelen til et langt og lykkelig seilbåtliv i at fruen trives. 

Etter egen erfaring er beste måte å oppnå dette involvering og engasjement.

Mitt råd er: send fruen på seilkurs umiddelbart (eh..så fort det blir mulig da..). Der vil hun få oppleve seiling under trygge forhold og med kompetent instruktør. Da vil hun (forhåpentligvis) komme tilbake med mestringsfølelse, begeistring og lyst til å delta mye mer aktivt i båtlivet. 

Indy skrev 54 minutter siden:

Som du selv fremhever ligger nøkkelen til et langt og lykkelig seilbåtliv i at fruen trives. 

Etter egen erfaring er beste måte å oppnå dette involvering og engasjement.

Mitt råd er: send fruen på seilkurs umiddelbart (eh..så fort det blir mulig da..). Der vil hun få oppleve seiling under trygge forhold og med kompetent instruktør. Da vil hun (forhåpentligvis) komme tilbake med mestringsfølelse, begeistring og lyst til å delta mye mer aktivt i båtlivet. 

Alternativt skaff en båt som du seiler enkelt alene, så kan hun få fri til å kose seg og nyte stilheten underveis mens du tar deg av fremdriften. Autopilot, selvslående framseil, alle skjøter til Cockpit osv, så er du selvhjulpen underveis.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

4 hours ago, Erik said:

Alternativt skaff en båt som du seiler enkelt alene, så kan hun få fri til å kose seg og nyte stilheten underveis mens du tar deg av fremdriften. Autopilot, selvslående framseil, alle skjøter til Cockpit osv, så er du selvhjulpen underveis.

Som funker helt til du får bommen i hodet eller hjerteproblemer mens du står til ror for fulle seil, og så må plutselig konemor prøve å få kontroll på seil, båt og alt mulig annet. Å se ektefelle/samboer/partner/venn/whatever ligge og dø foran seg bidrar neppe til noe godt læringsmiljø for hun som nå plutselig må lære å ta ned seil, starte motor, navigere til havn og legge til. Eller bare noe så enkelt som å finne og forstå VHFen for å be om hjelp.

Involver konemor, lær henne å seile så hun forstår hva som skjer og hvordan alt fungerer, så blir hun tryggere og får større utbytte av seilingen. Min bedre halvdel har vært på to seilkurs, og sier selv at hun får mer lyst til å delta aktivt etter kurs, og hun har en helt annen mestringsfølelse og kontroll når vi bruker båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 43 minutter siden:

Involver konemor, lær henne å seile så hun forstår hva som skjer og hvordan alt fungerer, så blir hun tryggere og får større utbytte av seilingen. Min bedre halvdel har vært på to seilkurs, og sier selv at hun får mer lyst til å delta aktivt etter kurs, og hun har en helt annen mestringsfølelse og kontroll når vi bruker båten.

yepp... ombord hos oss er det jeg som ordner med fendre og tau, hun står bak rattet. Jeg synes det er morsommere å ordne med seil og trimming. Hun tåler sjøen bedre enn meg, så når det er dårlig vær er det hun som smører blingser nedenunder. TS snakker om +40 fot, da må man være to oppegående om bord.

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

Som funker helt til du får bommen i hodet eller hjerteproblemer mens du står til ror for fulle seil, og så må plutselig konemor prøve å få kontroll på seil, båt og alt mulig annet. Å se ektefelle/samboer/partner/venn/whatever ligge og dø foran seg bidrar neppe til noe godt læringsmiljø for hun som nå plutselig må lære å ta ned seil, starte motor, navigere til havn og legge til. Eller bare noe så enkelt som å finne og forstå VHFen for å be om hjelp.

Jeg glemte å nevne preventer i listen min.... ?

Å lære kona å starte motor, gå opp i vinden, og slippe storseilet og dra inn rulla krever ikke seilkurs. Hun vil nepe ha videre glede av videre seilas uansett hvis husbond har sprukket kraniet. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ferdig : https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=170868260

Vi gikk fra Oceanis 343 til Hanse 430 og har ikke angret. Eneste aberet jeg ser med båten over er "kun" et ratt. Vi har to - og det er noen Hanse 400 med to. 

Da vi (jeg) kikket på seilbåt i 2005 så vi på bl.a Maxi 95. Men gikk for Oceanis 343 nettopp pga konemor måtte trives. Det har vist seg å være et godt valg :-) Med 2 barn etterhvert gikk vi i fjor opp i størrelse ig fikk 3 kabiner

Redigert av bjorngb (see edit history)
Popeye70 skrev On 14.4.2020 at 19.06:

Det er sikkert noen som kommer til å si at Bavaria er noe dritt, men min (og flere andre sin) mening er at blant annet Bavaria 42 Cruiser er en god og trygg båt. Den seiler bra, den tåler mye, og den er en praktisk båt. Den har 3 lugarer med dobbeltsenger, men går du opp til Bavaria 44 så finnes det i hvert fall noen litt eldre modeller som har 4 lugarer med tilsammen 8 senger (3 dobbeltsenger og en køyeseng).

Som Bavaria 42 Cruiser-eier er jeg selvsagt utrolig enig:saint:

Spøk til side, må si den 2006-modellen vi har hatt i en del sesonger nå har vært utrolig bra til en familie på fire. God komfort så alle har det fint, bra takhøyde, mange oppholdssoner etc. Alle disse ikke-seilparameterne som er så viktig for at ting skal funke over tid eller bare til den korte badeturen med matkos og tilbake samme kveld. Krever ellers helt vanlig vedlikehold, du finner helt vanlige komponenter over alt, generelt ingen store overraskelser, men sikkert ikke billigst heller. Og så er det en ålreit seilbåt også. Så må rette utstyret og om ønsket er der - god tur til andre siden av kloden.

Redigert av vindmann (see edit history)
Code0 skrev On 14.4.2020 at 19.54:

... det tar tid å bli trygg med en 40+ fot seilbåt.. jeg vil anbefale en seilcharterferie i Kroatia med en skipper så lærer dere mye på en ferie. Da vet fruen mer om hva dette innebærer. Blir det njet fra henne så er det bedre å finne ut det før dere har kjøpt.... 

Mulig jeg har "jukset" en del, siden jeg har vært veldig mye å små motorbåter. Men første båten vi kjøpte sammen, og som vi fortsatt har og ts ikke får kjøp,e er en B42 cruiser. Og vi ble veldig raskt komfortable ombord. 

Ta det med ro med seil, bruk litt penger på å få med noen som kan håndtere båt og seil ut med dere for å lære dere å seile.
Ellers tror jeg det kan være veldig lurt med baugpropell.

vindmann skrev 57 minutter siden:

Som Bavaria 42 Cruiser-eier er jeg selvsagt utrolig enig:saint:

Spøk til side, må si den 2006-modellen vi har hatt i en del sesonger nå har vært utrolig bra til en familie på fire. God komfort så alle har det fint, bra takhøyde, mange oppholdssoner etc. Alle disse ikke-seilparameterne som er så viktig for at ting skal funke over tid eller bare til den korte badeturen med matkos og tilbake samme kveld. Krever ellers helt vanlig vedlikehold, du finner helt vanlige komponenter over alt, generelt ingen store overraskelser, men sikkert ikke billigst heller. Og så er det en ålreit seilbåt også. Så må rette utstyret og om ønsket er der - god tur til andre siden av kloden.

Vi har samme båt, 2007. Må også si meg enig. Det stemmer at det er en VW, og man får båter som både er mer som en Ferrari og de som er mer som en Land Rover. Men for vanlig feriebruk er båttypen noe av det beste du får under millionen, og folk seiler jorden rundt i båttypen hele tiden, så den tåler nok kuling i Skagerrak :p.

Seil er viktig, og se etter en som har mest mulig utstyr. Vi har f.eks. installert en del ekstrautstyr og det var dyrt og slitsomt. Verdt å betale litt ekstra for å få med det man trenger.

Eneste større svakhet (for en familie) jeg har funnet er at standard varmtvannsbereder liten (15 eller 20 liter). På vår modell er også det den eneste delen det har vært noe problem med (termostaten gikk - varmtvannsberedere i båt har termostat så når du ligger på landstrøm kan du ha varmtvann varmet opp på samme måte som du gjør i hjemmet). Vi byttet ut denne i en quick 40l tank, som akkurat fikk plass i samme rom. Varmtvannet er langt varmere enn vanlig varmtvann (spesielt om man bruker motorvarme), så vi installerte et "blandebatteri" på tanken (husker ikke hva det het) som blander i noe kaldtvann. Bedre for HMS og varmtvannet varer lengre- nok til at en familie på fire får dusjet alle sammen :)

Hadde senest i går en fagmann ombord som gikk gjennom båten og han fant ingen feil eller skader. (Men påpeker at Bavaria jo har bygget etter budsjett).
Så det tyder jo på at båten ble relativt greit bygget en gang i tiden. Som jo VW også er. 

Patrick Laine på Youtube har en 40' Bavaria cruiser fra 2008, og er veldig ærlig og åpen om hvordan han har lært seg å bruke båten og hvilke utfordringer han har hatt. Kan med fordel sees på.

Til slutt, dette med "konemor". Når det kommer til båt glemmer alt for mange menn hva kvinner først og fremst er: Mennesker.
Hvis du skal kose deg og styre båt, mens konemor må ta oppvasken for hånd i stedet for med vaskemaskin vil hun neppe trives. Mennesker trives best når de selv kan være en del av det som skjer. Involver henne i alt, fra å skru på motor til å legge til. (Hos oss forsøker vi å la henne legge til om det er rolig og få båter, og målet er at hun skal legge til mer og mer). Da får hun samme båtglede som andre ombord ;)

Redigert av Havelle (see edit history)

Seg ville foreslå at du la til et moet til i listen din: Ditt kompetansenivå. En erfaren seilervenn sa til meg "Antallet problemer stiger med kvadratet av antall fot". Jo mindre kompetanse jo mer usikker vil du føle deg - og jo dyrere blir det. Det en gjør i en moderne seilbåt er å lempe inn mengder av avansert teknologi i et ytterst aggressivt miljø - det være seg motor eller elektronikk. Hvor god er du til feilfinning og mekking? 

Jeg spor fordi jeg prøvde meg, og fant ut at dette ble for vrient. Så nå ha jeg en 27 fots IF, som jeg har Dolla opp med furlex og greier, - og det blir uansett ikke særlig dyrt, og båten seiler godt. Men noen hyttebåt blir det aldri. 

Ellers synes jeg du har fått mange gode råd  i tråden her, og jeg ønsker deg lykke til!

Hei

Her har jeg erfaring og bidra med! 
Gikk fra en 21fot daycruiser til en Bavaria 42 Cruiser uten å ha vært ombord i en seilbåt før.

Fikk et lynkurs i seiling fra Oslo til Fredrikstad i kuling, veldig spennende. Etterpå var det å lese alt på internett, se masse Youtube, og bare prøve seg forsiktig. Det blir nå 4 sesongen med seilbåt å jeg elsker det! 
Har vært til Gøteborg flere ganger og over til Danmark og det har blitt en 30+ netter i båten hvert år.

Jeg valgte en såpass stor båt fordi noen sa det er lettere og manøvrere en stor båt og jeg viste at jeg ville ha plassen en stor båt gir.
Budsjettet var som ditt og samme med kravene ellers.

Vi endte som sagt opp med en Bavaria 42 Cruiser fra 2001, med rulle storseil og har ikke angret en dag på det.
Det er mange som har mye å si om Bavaria men de fleste som sier noe negativt har ikke eid en selv er mitt inntrykk. Det samme gjelder rullestorseil, nå skal jeg ikke si noe om vanlig storseils rigg for jeg har ikke brukt det. Men jeg elsker hvor enkelt det er med rullemast.

God motor er viktig med nok hester!

Videre må du tenke på utstyr, det er fort å tenke at man kan kjøpe en båt med litt mindre utstyr og supplere selv for det man sparte. Men båtpengene baller på seg og det blir dyrt og ettermontere masse du ønsket å ha.

Vi ligger mye med baugen mot fjell og dregg ut bak, ankervinsj bak er knall men ikke standard selv ikke på alle på de større båtene.
Seil er dyrt sjekk at dem er i god stand.
Elektronikk, her kan du bruke så mye du vil om du er litt gla i å ha orden i dette, så er det ikke oppgradert det som er der fra før blir det fort dyrt å oppgradere fordi den ene tingen drar med seg den andre.
Sikkerhets utstyr er dyrt, vurder hvor du blir og seile og hva som trengs.
BATTERIER, det er et evig jag etter å han nok strøm, jeg har oppgradert til LiFePo4 og elsker det, lades hurtig, tar lite plass og man får hele kapasiteten. 
Sjekk undersiden av båten, vi kjøpte en båt som lå på vannet og når vi løftet den opp, var det tid for å skrape den helt ned og det var en jævla jobb jeg ikke gjør igjen! 

Ta med en som kan seilbåt å se på båten før du kjøper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...