Jump to content

Båttur Nordmøre-Bodø


bris

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Nå tror jeg at jeg begynner å ha kontroll på det meste ombord i skipet. Varmeren er installert, men ennå ikke prøvekjørt riktignok. Tiden flyr, og snart er det sommerferie.

Vi har planlagt tur nordover, da vi betrakter dette som noe av det flotteste en kan oppleve langs vår kyst. Vi har prøvd det et par ganger før, og fått uforglemmelige opplevelser både i stygt og fint vær.

Tidligere har vi stort sett holdt oss til hovedleia, det betyr at vi har vært innom på de største plassene på denne strekningen.

Vi har nå studert Redningsselskapets Ferie & Fritidshavner, og har blinket ut noen flotte havner litt utenfor allfarvei.

Min oppfordring til dere på forumet er å komme med gode forslag og erfaringer fra denne strekningen.

 

På forhånd takk!

 

Hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Når en ser antall besvarelser tyder det på at båtlivet nord for Bergen er nesten null i forhold til lenger sør og øst. Eneste plassen i N. Norge med noe båttrafikk er havna i Svolvær.

Ellers er det ganske ensomt. For den som ikke liker køkjøring er det imidlertid flott.  Sommeren for to år siden reiste vi med seilbåt fra Tromsø til Hammerfest. Da traff vi en seilbåt til, og den var tysk. Andre lystbåter på langtur så vi ikke.

Hvis man ikke må bade over alt, så er vestlandet og n.Norge absolutt å anbefale for  folk som vil stresse ned.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale denne artikkelen fra det svenske bladet Segling. Dessverre finnes ikke artikkelen online, men må bestilles fra hjemmesiden deres.

 

http://www.segling.nakterhuset.se/arkiv01.asp

 

Längs västlig kust till fjällhög nord

Ett av världens mest magnifika seglingsfarvatten ligger granne med vårt eget land. Följ med Maxi 999:an Hagbard på en sommarlång segling utmed norska kusten, från Strömstad ända upp till Lofoten.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Selvsagt er det flest av de som bor på Østlandet, Sørlandet og Sør-Vestlandet her på forumet, det er jo der de fleste bor i Norge.

For ca 12 år siden flyttet vi fra Nordmøre til Hammerfest og dro da med vår Skilsø 23 m/25 hk VP hele veien langs kysten i ca 6 knop. 21 dager med noen innlagte hviledager, og en helt uforglemmelig tur. Over Folla hadde i følge med en eldre mann fra Oslo i en 21 fots snekke, som hadde kurs for Tromsø. En må ha alvorlig god tid i denne farta, men det er absolutt noe å drømme om og helst realisere.

Selv om det kanskej ikke er så mye folk fra Møre og nordover med på forumet foreløpig, så er det mange som har båt som hobby på denne strekningen også, så jeg regner med at de kommer innom forumet etter hvert.

Skal bestille vimpel til turen for å spre det gode budskap.

 

Lykke til med ferieplanleggingen uansett hvor turen går.

 

Hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Vell, jeg må bare si at familien har et feriested ikke langt fra Kjerringøy i Nordland. Vi bor på Gjøvik, og hver sommer tar vi båten på henger'n og reiser nordover (115 mil).

 

Selv har jeg en 17 fot Draco som fungerer utmerket til skjærgårdskjøring i området. Det blir turer innover sagfjorden, kjerringøy (så klart), Steigen osv.

 

Jeg har reist en del rundt i landet og synes at fra Nordmøre og oppover har vi en fantastisk fin kyststrekning.

 

Nå i sommer tar vi båten på henger'n, fjelltelt, sovepose og reiser til Telemarkskanalen. En liten tur til Tønsberg blir det også med litt øy-loffing.

 

God sommer !

 

Hilsen

Tom J.

Link to post
Share on other sites

Med seilbåt som gjør 6-7 knop går det fint å feriere seg fra Oslo til Tromsø på 5 uker.

Med dagens hurtige motorbåter med 3 ganger så stor marsfart, kan en fint klare en slik tur/retur på 4-5 uker.  Det er bare å starte planleggingen!!

Klart det går, men blir det ikke litt stressende? Kunne veldig gjerne tenkt meg en tur, f.eks Oslo - Lofoten men da vil jeg ha veldig god tid, og jeg vil innom en masse småsteder og kriker og kroker langs vår langstrakte kyst. Starte fra Oslo i mars/april, og returnere i september/oktober en gang. Det hadde vært noe!

 

:puke:

Link to post
Share on other sites

Klart det går, men blir det ikke litt stressende? Kunne veldig gjerne tenkt meg en tur, f.eks Oslo - Lofoten men da vil jeg ha veldig god tid, og jeg vil innom en masse småsteder og kriker og kroker langs vår langstrakte kyst.

Lasse,

 

Som du selv er inne på: det er langt fra Oslo til Lofoten   -   ca 1000 nm. Det blir mange timer med 8 knop, og dobbelt så mange med 4, hvis du skal basere det på å seile i varierende vind....

 

Men kanskje kunne det være en ide å "prøvekjøre" ideen, med den første tredjedelen en sommer?

 

Med 300 nm kommer du hit og kan "oppdage" Ryfylke. Med 50 nm til passerer du Sletta og har den herlige Sunnhordlandsskjærgården til å boltre deg i; Espevær, Bømlo, Bremnes, virkelig myriader av øyer, holmer og skjær  -  og rikelig plass med alle som kommer rekende for å nyte tilværelsen. Stress og jag er både unødvendig og uaktuelt.

 

Tenk tanken; den fineste delen av norskekysten ligger helt sikkert vest for Lindesnes  -  og videre nordover.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sist sommer traff vi flere seilbåter fra Oslo området i Lofoten som vi snakket med. De skiftet mannskap underveis. Det er også en fin måte å gjøre det på.

Men pr. i dag er det helt klart flere utenlandske seilbåter som tar veien til Tromsø enn båter fra sør-Norge.

En kjenning av meg var forresten og hentet en speed sjark i Egersund rett etter påske i år. De var to mann og startet fra Egersund en fredag, og var i Tromsø søndag samme uka (58 timer). 15 knop i snitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...