Jump to content

Turteller volvo tamd60c virker ikke

Guffen67

Recommended Posts

Her et bilde av original Turteller for TAMD60C som benytter egen sensor på motor:

Turteller.jpg.82b06db0b178c9c98cc54890e3653339.jpg

Slik du beskriver problemet så vil jeg anta at du har en uoriginal turteller som er koblet til W uttak på dynamo og at alarmen du hører er mangel på ladning. 

Det kan rett og slett være at dynamoen ikke starter ladning. Kan skyldes for liten restmagnetisme i rotorvikling og/eller for liten "startstrøm".

Sjekk det enkleste før noe annet:

Forsøk å ruse opp motoren for å sjekk om dynamoen da tenner!

Sjekk at reima til dynamoen er OK!

Lykke til

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

nordan family 27 skrev for 6 timer siden:

Har du turtallet fra dynamo på 60c? Jeg hadde til egne sendere på motoren på mine 60c.  I et tilfellet måtte jeg bytte senderen på motoren. I et annet tilfellet måtte jeg bytte selve instrumentet (som kostet skjorta, men var egentlig et vanlig (vdo eller bosch - husker ikke) instrument med Volvo etikett på.

Hei

Så bare på en tidligere link med en annen volvo motor der det ble beskrevet sjekk av dette

Har ikke den store kunskapen på motoren så derfor denne beskrivelsen

hvor er evt. denne senderen montert?

mateco skrev 8 minutter siden:

Her et bilde av original Turteller for TAMD60C som benytter egen sensor på motor:

Turteller.jpg.82b06db0b178c9c98cc54890e3653339.jpg

Slik du beskriver problemet så vil jeg anta at du har en uoriginal turteller som er koblet til W uttak på dynamo og at alarmen du hører er mangel på ladning. 

Det kan rett og slett være at dynamoen ikke starter ladning. Kan skyldes for liten restmagnetisme i rotorvikling og/eller for liten "startstrøm".

Sjekk det enkleste før noe annet:

Forsøk å ruse opp motoren for å sjekk om dynamoen da tenner!

Sjekk at reima til dynamoen er OK!

Lykke til

Er en original turteller 

Sjekket bare disse punktene etter beskrivelse fra en annen link i forumet på en annen type volvo motor

er ganske fersk motormann så alle tips og råd mottas med takk

reimene er ok

Hvor er sensoren montert og evt hvordan kan jeg sjekke om den er defekt?

Plassering av turteller sensor, pos.15.

Turtellersensor.png.d3bc756cdf2d5b247f0ca7feba91af5d.png

Vær også oppmerksom på at et turteller instrument, beregnet for egen sensor, vanligvis ikke kan benyttes på dynamoens W-uttak, og visa vers.

Også, bildet av turtellerens ur-skive forteller egentlig ikke hvilken teknologi den er beregnet for. Altså om den er beregnet for egen sensor på motoren eller W-uttak på dynamo.

Redigert av mateco (see edit history)

mateco skrev 8 minutter siden:

Hvis du har original Turteller, som benytter egen sensor, så hvorfor er W-tilkobling på dynamo i bruk??

Som sagt jeg er ikke så erfaren i dette

men det er en grå ledning montert på dynamo W kan jo evt. være noe annet denne er koblet til?

Men skal en tur ut i båten starte å ruse motoren å se om det hjelper

Mye tyder på at Mateco har rett. Tror også at alarmen skyldes mangel på lading og dermed virker ikke turteller. Når du starter så sjekk hva voltmeteret viser. Det bør ligge på et sted mellom 13,5 og 14,5 volt. Lyser ladelampe etter at du har startet? Er voltmeter urolig eller stabilt? Mange ekkolodd og kartplottere har også visning av spenning (volt) om du blar litt i menyen på dem hvis du ikke har voltmeter til og sjekke med. Så får du heller finne ut senere hvor turteller henter signalet om ladespenning er normal. Og ja, gi den et opprus og se om ikke ting endrer seg.

Bra, men sjekket du hvordan ladelampen oppførte seg? Når du slår på tenningen skal den lyse. Når motoren starter, skal den slukke ved moderat gasspådrag. Den lampen er til for å "hjelpe igang" dynamoen. At ladingen starter/turtelleren virker ved rusing av motoren, viser at lampen ikke gjør jobben sin og at du altså fremdeles har en feil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guffen67 skrev for 3 timer siden:

Takker Mateco for tips om ruse motoren

Var ikke verre :-) 

1 min med høyt turtal så ble det liv i turtelleren og alarmen forsvant

så takk igjen Mateco

Fint at du fant ut av det !

Nå vet du at turtalls-signalet kommer fra dynamoen, men også at dynamoen ikke får tilstrekkelig start-strøm til å tenne normalt!

Som Lars H. nevner så har du således fortsatt et problem som bør løses!

Slik jeg leser dine innlegg så hadde du en akustisk alarm, men du nevner ikke noe om en ladelampe.

Dynamoen din får kun den startstrømmen som trekkes gjennom buzzer-alarmen, som bare er noen få milliamper. Buzzeren er tilkoblet en leder til dynamoens ladelampe-uttak (D+) via en diode, men parallelt med Buzzer-modulen så skal det være en ladelampe eller en motstand på ca. 50 Ohm. 

Ladelampen kan enten være defekt eller , hvis det er brukt en mostand alene, så kan der være brudd.

I cockpit-panelene for mine motorer var det ikke montert noen ladelamper, men en motstand for hver dynamo. Jeg valgte å ettermontere bl.a. ladelampe der jeg benyttet en 12V  rød diodepære parallelt med en 68 ohms effektmotstand.

Alarm-panel-3.jpg.bd7adfdae69159e173bacafc00b9be44.jpg

M-Alarm.gif.3a7819cab4f15e999fedda2e393acba3.gif

Her er en oversikt over de ettermonterte alarmer.

Denne prosjekt-skissa er kun for å gi et innblikk i mitt resonnement. Ikke vektlegg så mye den skrevne teksten eller inntegnede releer!

Legg merke til øvre del til høyre hvor ladelampe kretsen er avmerket. Her mener jeg du har brudd, enten i defekt ladelampe eller resistor.

Videre; følg "Gul" kabel fra ALARM-modul (Akustisk), via diode og "grå" kabel til leder ned til D+ på dynamo. Her vil det gå en meget begrenset strøm (noen få milliamper) som utgjør dagens startstrøm som er altfor liten til å tenne dynamoen ved tomgangsturtall.

Derfor; sjekk om evt ladelampe er gåen, eller om det er brudd i en evt. montert motstand (resistor).

Lykke til !

Redigert av mateco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...