Fjordland Startet 14.April.2020 Link til dette innlegget Startet 14.April.2020 (redigert) Savner en norsk tråd med info om disse motorene. Starter denne i håp om flere brukere kan legge inn "tips og triks" om vedlikehold, reperasjoner, ting og passe på etc etc... Kan begynne med dagens økt i garasjen, tok båten opp pga en alarm på TPS, og bestemte meg i samme slengen for å se over dyser, rail og slanger. Demontert styrbord rail og demonterte denne. Har ingen symptomer på noe er galt, slanger og rail er ren innvendig. Putta air-injectore i ultralydvask, tilkoplet et 9v batteri for og åpne/stenge under vask. Slik så det ut etterpå, slapp gjennom litt rødsprit i dysa for å fjerne vann/såpe rester. Bilde av en vasket og en ikke-vasket dyse. Fortsetter på bb rail imorgen ? Redigert 14.April.2020 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Hvor mange Hk og hvilken årsmodell er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Glemte og nevne i forrige innlegg at motoren er en 99 mod 150hk v6. Kjøpt som et prosjekt i fjor for en billig penge. Etter forrige tur på land for vask/service, oppdaget eg at reimhjulet til kompressoren hadde en del kast i seg. Av med reima og kunne konstatere stor lagervandring. Demonterte denne og byttet lager på veiven til kompressoren. Det er kun en "halv" vei uten opplagring i nedre kant, derfor stor belastning på øvre lagrene. Bør sjekkes ofte for å unngå havari på denne? Nye lager og simmeringer fant eg lokalt for under 500kr. Det ene lageret manglet noen kuler, de låg i bunnen som en grå seig masse. Havariet var nært!! en runde i vasken Lite bilder fra monteringen, men her er nye lager og simmeringe på plass? Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Hei, noen her som har hatt problemer med høy idle alarm når man kjører og passerer ca 4000rpm? Hørte dette fra en i båthavna som ikkje greide å finne ut av problemet. Han hadde oppdaget det etter det ble montert en utvendig styreposisjon. Tenker feil med idle knappen i senter av gasshendel-armen, noen forslag? Noen som har el-skjemategning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Min første tanke er nøytral-bryteren. Styreposisjon innvendig står i nøytral, så når han via utv posisjon kommer over 3000rpm går high idle alarm. Må nok se på koplinger av nøytralbryterene.... Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Høres fornuftig ut. Vil en feilsøing av dette være å sette begge hendler ut av nøytral og kjøre slik som en test? Går det? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.April.2020 Link til dette innlegget Svart 21.April.2020 Er det noen her som har en 20" stamme til 3L 225 til overs ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Hvor finner jeg workshop manual til en 06mod 225 optimax 3L med motorkode 1b275177? Oljesystemet og vakuumslange delen er ett mareritt og gjette seg frem til, de 2 bøkene vi har, stemmer ikke Redigert 8.Juni.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 her kanskje? http://www.hedges-uk.com/boat/Merc/outboards/2-stroke/optimax/OPTI_200-225/200-225 OPTIMAX-DIRECT FUEL INJECTION-With Serial Numbers United States - 0G386496 and Above.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Takker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.