Jump to content

Mercury optimax, tråden for "tips og triks"


Fjordland

Recommended Posts

Savner en norsk tråd med info om disse motorene. Starter denne i håp om flere brukere kan legge inn "tips og triks" om vedlikehold, reperasjoner, ting og passe på etc etc...

 

Kan begynne med dagens økt i garasjen, tok båten opp pga en alarm på TPS, og bestemte meg i samme slengen for å se over dyser, rail og slanger.

 

Demontert styrbord rail og demonterte denne. Har ingen symptomer på noe er galt, slanger og rail er ren innvendig.

 

Putta air-injectore i ultralydvask, tilkoplet et 9v batteri for og åpne/stenge under vask.

20200414_210212.jpg.66f0134887f7f05b6616df5c6a843c88.jpg

 

Slik så det ut etterpå, slapp gjennom litt rødsprit i dysa for å fjerne vann/såpe rester.

Bilde av en vasket og en ikke-vasket dyse.20200414_205956.jpg.c998b555bae2bdcd0dce07966285f86b.jpg

 

Fortsetter på bb rail imorgen ?

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post

Glemte og nevne i forrige innlegg at motoren er en 99 mod 150hk v6.

Kjøpt som et prosjekt i fjor for en billig penge.

 

Etter forrige tur på land for vask/service, oppdaget eg at reimhjulet til kompressoren hadde en del kast i seg.

Av med reima og kunne konstatere stor lagervandring.

Demonterte denne og byttet lager på veiven til kompressoren. 

 

20200207_151730.jpg.14df7a1555ed58547674f5ec0d6e3185.jpg

 

Det er kun en "halv" vei uten opplagring i nedre kant, derfor stor belastning på øvre lagrene. Bør sjekkes ofte for å unngå havari på denne?

20200211_161401.jpg.9076947f0d3803fcb03ec01156aad3da.jpg

20200207_175607.jpg.9f7a290d503e78dc8260cdcc027714bb.jpg

Nye lager og simmeringer fant eg lokalt for under 500kr. 

Det ene lageret manglet noen kuler, de låg i bunnen som en grå seig masse. Havariet var nært!!

 

en runde i vasken 20200207_175725.jpg.6d5d5940c3e6726fa38ce8bf73bb24d5.jpg

 

Lite bilder fra monteringen, men her er nye lager og simmeringe på plass?

20200211_162847.jpg.60e462e703ed454039dcec341ff0f2b6.jpg

 

 

20200211_162841.jpg

20200211_162841.jpg

Link to post

Hei, noen her som har hatt problemer med høy idle alarm når man kjører og passerer ca 4000rpm? Hørte dette fra en i båthavna som ikkje greide å finne ut av problemet. Han hadde oppdaget det etter det ble montert en utvendig styreposisjon. Tenker feil med idle knappen i senter av gasshendel-armen, noen forslag?
 

Noen som har el-skjemategning på dette?

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...