slåtten Startet 15.April.2020 Del på Facebook Startet 15.April.2020 Hei. Innrømmer gjerne at jeg ikke er noen mester i å manøvrere vår Finnmaster WA. Blir litt svett i sidevind og trang manøvrering mellom flere millioner i hvite , glatte store båter. Er derfor i ferd med å få satt inn baugpropell, skal gjøre det elektriske selv. Litt trangt fremme , og har derfor to spørsrmål om batteri. Motoren trekker 1,3 kw, antar at det blir ca 110 A. Hvor stort batteri fremme i baugen må jeg ha mtp CCA? ( står ingenting om dette i manual) Legger opp lading via skillerele og 16 mm2 fra hoved batteri og frem/tilbake. Sp 2: Kan jeg lade ulik batteriteknologi fra utenbordsmotoren? Har AGM som hovedbatteri, må jeg da ha AGM fremme og? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.April.2020 Del på Facebook Svart 15.April.2020 Så lenge du skiller batteriene er det ikke umulig å lade ulik batteriteknologi. Og hvis utenbordsmotoren er eneste ladekilde så tar neppe den knekken på batteriet. Men sikkert greit å vite hva regulatoren på motoren gir da, dvs er den tilpasset AGM i utgangspunktet?.. Merkelig at manual ikke angir CCA. Hvilken type thruster er dette? Med en størrelse på 1.3 kW tilsvarer den vel starter på en ikke alt for stor bensinmotor i bil, så jeg vil tro at nesten et hvilket som helst ordinært og rimelig startbatteri vil gjøre jobben. Personlig ville jeg gått for det, da krav til dette batteriet ikke er all verden på hverken ene eller andre måten. De fleste har CCA rating fra 300-400A og oppover. Du får en pekepinn om CCA ift ‘nominell strøm’ i tabell fra Sidepower som du finner her (scroll nedover). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.