Jump to content

Vedlikehold Volvo D6


Bårdp

Recommended Posts

Bårdp skrev for 4 timer siden:

Hva bør en forvente er utført av vedlikehold/oppgraderinger på en Volvo D6 med DPH fra 2011 med 500 driftstimer.

 

2011 så kom vel motor med nytt eksosbend, sjøvannsfilter og løpehjul i metall fra VP?. Om ikke dette var oppgradering fra VP i 2011 så sørg for at eksosbend og sjøvannfilter er byttet.

 

Jeg ville sjekket et det er tatt en full kjølerens etter 2011. Da åpens mye opp, og man vil kunne avdekke av andre skader som følge av tidligere vann i motorrommet og lignende. Full rens er demontering av hele kjølekretsen, og en jobb til ca. 20.000. VP sier hvert 5år, mange venter 10år, men da bær det gjøres...

 

Sjekk at servicer etc er utført..

 

Er ovennevnte gjort (og det har de fleste) så er nok ikke D6'en mye å bekymre seg for, og ingen store oppgraderinger eller reparasjoner bør være rundt hjørnet. Da går den fint noen tusen timer til på vanlig service...

 

Drevet kan det nok fort komme mer rusk, men her er det bare å sjekke at servicer er gjort, også får man ta det som kommer. Drevet har nok mange timer igjen dersom det er vedlikeholdt, men det er generelt litt mer plunder med drev enn med motor, det er min erfaring med D4 300 og DPH fra 2009....

Link to post
Share on other sites

Ok da vet jeg litt mer. Den aktuelle motoren har nok hatt ordinære serviser men det eneste som ellers er skiftet er løpehjulene. Og kjølerene har aldri vært åpnet.

Kjenner forsåvidt til motortypen da jeg i dag har en D6 350 med DPH fra 2006 med 840 gangtimer. Men på den jeg har er løpehjul, sjøvannsfilter , eksosben skiftet og kjølerene har vert ute til rens alt i 2015. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...