Bårdp Startet 15.April.2020 Del på Facebook Startet 15.April.2020 Hva bør en forvente er utført av vedlikehold/oppgraderinger på en Volvo D6 med DPH fra 2011 med 500 driftstimer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 15.April.2020 Del på Facebook Svart 15.April.2020 Det som er oppført i henhold til servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 15.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2020 Det står lite om eksosben, løpejul, kjølere, skims, osv i servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 15.April.2020 Del på Facebook Svart 15.April.2020 Offisielle bulletins som er utstedt etter at motor var ny kan du sjekke via motornummer her: https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/your-engine/recall-information.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 15.April.2020 Del på Facebook Svart 15.April.2020 Bårdp skrev for 4 timer siden: Hva bør en forvente er utført av vedlikehold/oppgraderinger på en Volvo D6 med DPH fra 2011 med 500 driftstimer. 2011 så kom vel motor med nytt eksosbend, sjøvannsfilter og løpehjul i metall fra VP?. Om ikke dette var oppgradering fra VP i 2011 så sørg for at eksosbend og sjøvannfilter er byttet. Jeg ville sjekket et det er tatt en full kjølerens etter 2011. Da åpens mye opp, og man vil kunne avdekke av andre skader som følge av tidligere vann i motorrommet og lignende. Full rens er demontering av hele kjølekretsen, og en jobb til ca. 20.000. VP sier hvert 5år, mange venter 10år, men da bær det gjøres... Sjekk at servicer etc er utført.. Er ovennevnte gjort (og det har de fleste) så er nok ikke D6'en mye å bekymre seg for, og ingen store oppgraderinger eller reparasjoner bør være rundt hjørnet. Da går den fint noen tusen timer til på vanlig service... Drevet kan det nok fort komme mer rusk, men her er det bare å sjekke at servicer er gjort, også får man ta det som kommer. Drevet har nok mange timer igjen dersom det er vedlikeholdt, men det er generelt litt mer plunder med drev enn med motor, det er min erfaring med D4 300 og DPH fra 2009.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 15.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2020 Ok da vet jeg litt mer. Den aktuelle motoren har nok hatt ordinære serviser men det eneste som ellers er skiftet er løpehjulene. Og kjølerene har aldri vært åpnet. Kjenner forsåvidt til motortypen da jeg i dag har en D6 350 med DPH fra 2006 med 840 gangtimer. Men på den jeg har er løpehjul, sjøvannsfilter , eksosben skiftet og kjølerene har vert ute til rens alt i 2015. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
brs Svart 15.April.2020 Del på Facebook Svart 15.April.2020 Hvis det ikke er tatt systemrens på motor, så ville jeg tatt det først av alt. Mener du finner god veiledning her på forum om hvordan det gjennomføres, bare til å søke litt. Er det saltutfelling på kjølerne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.