Jump to content

Mister strøm til motor.

Skipsreder P

Recommended Posts

Jeg har problemer med at jeg mister strøm til motor etter ca en times kjøring. Da må jeg stoppe den manuelt. Problemet da er at den heller ikke starter. Jeg må vente litt og bruke jumpstarter for å få igang motoren. Lurer på om det kan være noe med kablekoblingene Evt jording. Kan selvfølgelig være dynamo men ser utifra BEP sine koblingskjemar det skal være en bryter mellom de to hovedbryterne ( se bildet) hvis du ønsker en nødløsning. Slik er det ikke hos meg. De er koblet rett på hverandre hele tiden ? Dette må da være feil ? Er de ikke tilkoblet hverandre hele tiden da ? 

Bruker 1 startbatteriet 100a og 1 forbruksbatteri 100a

Motor er en vetus m4 42hk med en 70 amper dynamo. 

54779006-25F8-4D48-91B0-A20EEF16F15D.jpeg

Det er vanskelig få få full oversikt ut fra bildet, men tenker to ting:

• Hva er spenningen over batteripolene når du ikke får start på motoren?
  • Har du sjekket om skillereleet på bildet fungerer som det skal, altså at det ikke finner på noe muffens når temperaturen øker e.l.?

Vil det være mulig å starte motoren uten startkabler når alt er helt kjølig igjen?

Jeg vil tro at inngangene på de to bryterene går til hvert sitt batteri, og at det bare er utgangen som er koplet sammen. Dvs at du kan starte på det batteriet du vil, avhengig av hvilken bryter som står på. Ladingen er styrt av et BEP voltsensitivt rele ser jeg, så da ville jeg ha latt den ene bryteren stå av til vanlig slik at et batteri alltid er fulladet. Angående startproblemer vil jeg tro du har dårlig kontakt et sted, så jeg ville ha demontert alle kontakter, pusset rent, smørt med syrefri vaselin og strammet godt til. Bryterne kan også bli slitne, jeg skiftet en for et par dager siden pga startproblemer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...