Jump to content

Feilmargin kartplotter??


Miranda II

Recommended Posts

Hei,

jeg har en Raymarine R80RC Plus Radar/Kartplotter med en helt ny C-map brikke(2005mod), men båten min viser langt oppe på land når jeg kjører langs land, vil tro vi snakker om noen hundre meter i feilmargin her. For et par uker siden kjørte jeg fra Sandefjord til Stavanger med båten og da viste den noelunde rett, men ikke nå lenger. GPS-Antennen er på taket og GPS'en som er tilkoblet er en MLR FX-312.

Hva kan være problemet??

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Så mye som hundre meter ute ligger nok ikke GPS'en din. Ovenstående er et plot av 1900 samples fra en GPS 76. Ligger stort sett innenfor 10 m. Ikke helt vitenskapelig siden jeg ikke har noe surveypunkt. Kanskje dumt spørsmål men, er du helt sikker på at kartet ditt heter Halden-Bergen? Hva er kartnummeret? 100 m. eller mer ute betyr vanligvis at basiskartet benyttes.

Datum står vanligvis til WGS-84, men det er ikke sikkert det betyr noe det heller. Noen mottagere gir ut WGS-84 uansett hva du setter displayet til.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer tilbake etter jeg har sjekket innstillingene, hvis ikke jeg finner feilen der kommer jeg tilbake med kartnummeret som "Krapyl" spør etter. Skal uansett gi tilbakemelding hvis jeg finner feilen. Greit for andre å vite konklusjonen her hvis de kommer i samme klemma!

 

Ha en fortsatt god dag!

Link to post
Share on other sites

Signaturen Blanco har helt rett!

 

Nå som sommeren er over, er båtbladene fulle av historier hvor GPS,en viser at du seiler på landbakken.

GPS er helt nøyaktig, men kartene er ofte basert på målinger så langt tilbake som for 100 år siden. Med datidens krav på nøyaktighet.

Dagens produsenter av kartbrikker har ikke råd med egne oppmålinger, og hva gjør de da? Jo, de kjøper karter fra respektive lands kartverk.

Så skal kartene digitaliseres etterpå. Dette er også en feilkilde. Spesiellt vektorisering av kart som er et håndtverk.

Håndtverksarbeid koster penger, så mye av dette er utlokalisert til lavkostland. Og mestparten er satt ut til India.

Så kan man jo tenke seg når Ahmed Turban sitter inne på indiske landsbygden og skal digitalisere kartene. Kansje han aldri har sett havet. Ser ikke forskjell på et skvalpeskjær og en fluelort på papiret.

Nøyaktigheten blir ikke bedre en originalkartene!!!!!! Og de kan som sagt være gamle.

Når hele landet er basert på karter fra flyfoto eller satellitfoto bør dette bli bedre.

Inntil da, vær skeptisk!

 

GOD SEILAS!!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det finnes en rekke kartgrunnlag som brukes som hjelpemiddel under navigasjon. Men det kan skilles i to hovedgrupper, de som skanner kartene selv og de som kjøper ferdig digitalt grunnlag fra statens kartverk(s57).

Har selv en Garmin med kart fra januar i år, så langt så ser det ut til å stemme bra der jeg ferdes. Men benytter sjelden kartene til å navigere veldig nære land, pga en smule feilvisning grunnet at gps systemet ikke er helt nøyaktig. Man bør ta høyde for minst 10m feilmargin( har sjelden opplevd så mye feilvisning). I trange leder så kjører jeg etter sjømerker, eller så gjør man seg kjent i sakte fart med ekkolodet som hjelp.

 

Men det er helt avgjørende for at gps/kart systemet skal virke, at man er på høyden kunnskapsmessig. Både navigasjon og gps bruksmessig. Det hjelper ikke uansett hvor bra system man har, hvis man ikke kan å bruke det.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mesteparten av feilene ligger i kartgrunnlaget som benyttes i plotterne og ikke i selve gps enheten. Det at mange havner på land kan nok like gjerne skyldes at kartet er feil, eller for å si det slik posisonen i kartet stemmer ikke med terrenget. Det kan godt være det som på kartet er angitt som xxx°N og YYY°E ikke er der i virkeligheten siden kartgunnlaget er gammelt og metodene som ble benyttet for å gradere kartet kanskje ikke var like gode som i dag...

 

Eller så undervurderer ikke jeg kvalieten på indiske arbeidere etter å jobbet sammen med dem i noen år og selv vært å intervjuet 20 stykker i Bombay... Jeg fikk virkelig hakeslepp når jeg så kunnskapen som disse satt inne med..... Inderne overgår nok Ola og Kari mange ganger når det gjelder kunnskap, og at de ser sikkert like godt detaljer i kartet som vi gjør.... Personlig så tror jeg ikke det er så stor forskjell på sjøkartleserkompetansen på en fra indre Hedemarken eller en fra de indre deler av India.

 

Jeg har nå selv ruslet rundt noen mil i Stauden i sommer, plotteren har nå stått der og vist båtens posissjon etter beste evne, og etter mine begreper og noe enkle kompetanse så har dette stemt veldig godt med virkligheten. Det er slik Garmin sak med årets utgave av kart for sør Norge og litt til... Jeg har nå sjekket litt i historikken på plotteren og kan ikke se at jeg vært inne på land noen steder.

 

Jeg synes plotteren er flott hjelemiddel når jeg ferdes nært land og i litt ulent farvann... Synet mitt er nok ikke bra nok til navigere nøyaktig nok på båtsportkartene eller sjøkartet... Til det er nok målestokken for dårlig for meg....

 

Nå er nok det systemet jeg har i båten langt over mitt kunnskapsnivå og interessenivå, men jeg finner da stor nytte i det uansett...... selv om jeg ikke kompetent nok å bruke dette helt ut..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har opplevd at karplotter viste 5-600m feil. Årsak var at jeg hadde satt den

på korrigering for misvisning. Sånn er det når man skal utforske utstyret. Med standard oppsett

er feilmargin 5m + -. Har en Seiwa MkII med cmap+. Prøvd å testet utstyret mot staker / peilinger virker til å stole på. Strekkningen jeg har testet er Senja-Lofoten, gjennom trange leier som

Tjelsundet og Svellingan.

kgt

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring fra Garmin 182, Garmin 188 og Simrad CX 44. Eneste gang jeg har opplevd at plotteren har vist at båten har vært langt oppå land er når jeg har gått ut av dekningsområdet for kartet. Men rett kartbrikke på plass var båten på vannet igjen på plotteren

Om alle innstillinger og kartdeknings er rett på plotteren anser jeg produktet som ubrukelig - og da ville jeg reklamert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem på C-map kartplotter jeg hadde tidligere. Det viste seg (som noen har vært inne på) at den var "låst" på WGS84-datum. Noen av kartene på brikken (Ryfylke) hadde lokal datum, noen var ED50, noen hadde norsk datum osv. Når jeg fjernet "låsingen" valgte plotteren selv korrekt datum og alt ble så meget bedre. Aktuell datum ble faktisk vist øverst på skjermen (eldre s/hv SiTex-plotter).

 

Snoket litt etter denne funksjonen på Raychart/Navionics-plotteren jeg har nå, men finner ikke noen slik valgmulighet. Derimot ser det ut til at Navionics-kartene er konvertert til WGS84. Har i alle fall ikke tilsvarende problem på de samme plassene.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har hatt kartplotter med C-map brikker siden -97, først NT, så NT+ og nå i sommer C-map MAX brikker. Og jeg har aldri opplevd at plotteren har vist at jeg har gått over land, hverken i Oslofjorden eller på svenskekysten ned til Marstrand.

 

Men jeg lurer fælt på hvilken kartbrikke som har vært i bruk, - "Halden-Bergen" stemmer liksom ikke.

 

Her er de aktuelle C-map MAX Megawide kartene for 2005

Bilde

 

 

Og her er NT+ og MAX wide kartene for 2005

Bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Virker som de fleste konkluderer med at vi kan stole på GPS signalene. Om man har DGPS har mindre betydning i daglig bruk. Veldig uheldig hvis ukyndig veiledning skulle resultere i at uerfarne båteiere trekker paraleller mellom presisjonen i bilnavigasjonsystemene og de løsningene vi har tilgang til på sjøen.

 

At kartenes nøyaktighet varierer og årsakene til det er ganske åpenbare. Det jeg har vesentlig vanskeligere med å forstå er at SOG(Speed Over Ground) verdien fra en Garmin 12, en Garmin 182C og en Raymarine GPS er forskjellige i samme båt samtidig. Ikke bare øyeblikksverdier men også snitt over tid. Her er det jo snakk om signaler fra de samme satelitter og de samme algoritmer som benyttes. Signalene er sterke nok og heller ingen blokkering av antenner. Kartdatum er WGS84. Konvertering av signaler fra Seatalk til NMEA0183 påvirker (selvsagt) ikke resulatet.

 

Rent teoretisk skulle avvikene kunne komme av at det ligger forskjell i hvordan formlene håndterer avvikende signaler. Dvs at den ene linjen beregnes til å bli litt rettere(kortere) enn den andre.

 

Jeg har også observert avvik mellom Simrad og Raymarine plottere i samme båt. I det tilfellet var det et yrkesfartøy.

 

PS. Helt nye Bluechart kart viser fortsatt at du seiler over grund i Kostersundet. Take care! Litt lenger nord er det like galt. Der de røde stakene står tett til land på nordsiden ved innseiling fra W, til Skjærhallen, har det stått hytter i noen år. Dette betaler vi flere tusen kroner for å få oppgradert.

Redigert av tool (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har observert liknende fenomener. At mottakerne aldri viser helt samme fart kan vel forklares med at filtrene ikke fungerer på samme måten, og at det ikke er noen måte å sette de helt likt på fra mottager til mottager.

Jeg har også observert betydelige avvik i utseilt distanse. På 500 n.m. var det 40 n.m. i avvik mellom Furuno GP32 og Garmin 128, begge uten korreksjoner.

 

 

Om DGPS har mindre betydning? Jo det har det nok til en viss grad.

 

Bilde

 

52000 samples plottet. Innenfor 1.9 m. 99% av tiden og innenfor 1.2 m. 95% av tiden. Mottageren støttet av IALA-korreksjoner. Ville blitt bedre om update hastigheten hadde vært høyere.

Igjen, ikke helt vitenskapelig da det ikke er målt mod noe surveypunkt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "gammel" Garmin 185 som viser at jeg seiler over

land rett som det er på tur i Kragerøskjærgården!

Det er ikke noe system i det, men den virker fint en stund (varierer)

etter at jeg korrigerer den manuelt.

Seilte fra Drøbak til Notodden ifjord høst uten problemer.

Kan det være Kragerøområdet som har skylden?

Det eneste jeg har gjort med den, er å montere en skjøtekontakt

på antenneledningen slik at jeg får demontert masten om høsten.

(ca 1meter høy. Motorbåt)

Link to post
Share on other sites

Har nettopp lest gjennom tråden, og ser det er flere som har forsket en del på GPS her. Angående at plotteren viser feil i størrelsesorden 100 meter tror jeg skyldes mer datumet enn selve mottakeren. Det kan bli store (fatale) feil hvis datumet er stilt feil. Legger ved et lite bilde som illustrerer dette. En lærer jeg hadde som gjorde et forsøk.

Bilde

 

Som dere ser er det rimelig stor forskjell i posisjon. Mener bestemt at det egentlig var ED 50 i det kartet, og de andre posisjonene er derfor feil, men hadde sett riktige ut på en kartplotter (om man ikke ser ut da :lol: )

Redigert av Kenneth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...