Miranda II Startet 27.September.2005 Del på Facebook Startet 27.September.2005 Hei, jeg har en Raymarine R80RC Plus Radar/Kartplotter med en helt ny C-map brikke(2005mod), men båten min viser langt oppe på land når jeg kjører langs land, vil tro vi snakker om noen hundre meter i feilmargin her. For et par uker siden kjørte jeg fra Sandefjord til Stavanger med båten og da viste den noelunde rett, men ikke nå lenger. GPS-Antennen er på taket og GPS'en som er tilkoblet er en MLR FX-312. Hva kan være problemet?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Har du endret på noen instillinger, f.eks. datumet som GPS'en eller kartplotteren bruker ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 sånn vil det bare være inntil vi får nye el.kart basert på nye målinger langs hele kysten. I tillegg varierer nøyaktigheten i signalene inntil EGNOS er i full drift. Det er derfor plotteren kun er et hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
troja Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 jeg tenkte og skaffe meg en berbar gps med sjø kart, til og bruke i mørke for enklere navigering men det er kansje bortkastet da den viser slik feilmargin? trodde det kun hvar noen meter feil jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Sluttet den å funke ved Egersund? I så tilfelle har du kartet som heter SKAGERRAK,GOETHEBORG TO EGERSUND og maskina har lagt opp basiskartet som er notorisk unøyaktig og på ingen måte tiltenkt at du skal navigere etter det. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda II Svart 27.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2005 Kartet heter Halden-Bergen og er den med de helt siste oppdateringer. Når det gjelder innstillingene må jeg sjekke siden guttungen er litt glad i å trykke, har ikke tenkt på det. Skal datumet stå på WGS-84, eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Nå kjenner ikke jeg verken plotteren eller GPSen din, men regner med at WGS84 er det riktige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Så mye som hundre meter ute ligger nok ikke GPS'en din. Ovenstående er et plot av 1900 samples fra en GPS 76. Ligger stort sett innenfor 10 m. Ikke helt vitenskapelig siden jeg ikke har noe surveypunkt. Kanskje dumt spørsmål men, er du helt sikker på at kartet ditt heter Halden-Bergen? Hva er kartnummeret? 100 m. eller mer ute betyr vanligvis at basiskartet benyttes. Datum står vanligvis til WGS-84, men det er ikke sikkert det betyr noe det heller. Noen mottagere gir ut WGS-84 uansett hva du setter displayet til. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda II Svart 27.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2005 Jeg kommer tilbake etter jeg har sjekket innstillingene, hvis ikke jeg finner feilen der kommer jeg tilbake med kartnummeret som "Krapyl" spør etter. Skal uansett gi tilbakemelding hvis jeg finner feilen. Greit for andre å vite konklusjonen her hvis de kommer i samme klemma! Ha en fortsatt god dag! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiskmåsen Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Signaturen Blanco har helt rett! Nå som sommeren er over, er båtbladene fulle av historier hvor GPS,en viser at du seiler på landbakken. GPS er helt nøyaktig, men kartene er ofte basert på målinger så langt tilbake som for 100 år siden. Med datidens krav på nøyaktighet. Dagens produsenter av kartbrikker har ikke råd med egne oppmålinger, og hva gjør de da? Jo, de kjøper karter fra respektive lands kartverk. Så skal kartene digitaliseres etterpå. Dette er også en feilkilde. Spesiellt vektorisering av kart som er et håndtverk. Håndtverksarbeid koster penger, så mye av dette er utlokalisert til lavkostland. Og mestparten er satt ut til India. Så kan man jo tenke seg når Ahmed Turban sitter inne på indiske landsbygden og skal digitalisere kartene. Kansje han aldri har sett havet. Ser ikke forskjell på et skvalpeskjær og en fluelort på papiret. Nøyaktigheten blir ikke bedre en originalkartene!!!!!! Og de kan som sagt være gamle. Når hele landet er basert på karter fra flyfoto eller satellitfoto bør dette bli bedre. Inntil da, vær skeptisk! GOD SEILAS!! Fa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Sjekk mot Google earth hvis du har mulighet for det. Hvis det er ordentlig bilde det er den ganske så nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordrafting Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Hei Det finnes en rekke kartgrunnlag som brukes som hjelpemiddel under navigasjon. Men det kan skilles i to hovedgrupper, de som skanner kartene selv og de som kjøper ferdig digitalt grunnlag fra statens kartverk(s57). Har selv en Garmin med kart fra januar i år, så langt så ser det ut til å stemme bra der jeg ferdes. Men benytter sjelden kartene til å navigere veldig nære land, pga en smule feilvisning grunnet at gps systemet ikke er helt nøyaktig. Man bør ta høyde for minst 10m feilmargin( har sjelden opplevd så mye feilvisning). I trange leder så kjører jeg etter sjømerker, eller så gjør man seg kjent i sakte fart med ekkolodet som hjelp. Men det er helt avgjørende for at gps/kart systemet skal virke, at man er på høyden kunnskapsmessig. Både navigasjon og gps bruksmessig. Det hjelper ikke uansett hvor bra system man har, hvis man ikke kan å bruke det. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Er man uheldig kan kombinasjon av nattseilas og GPS problemer få dramatiske følger: Ingar har forlist?? Kartproblemer ved Jomfruland Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Jeg tror mesteparten av feilene ligger i kartgrunnlaget som benyttes i plotterne og ikke i selve gps enheten. Det at mange havner på land kan nok like gjerne skyldes at kartet er feil, eller for å si det slik posisonen i kartet stemmer ikke med terrenget. Det kan godt være det som på kartet er angitt som xxx°N og YYY°E ikke er der i virkeligheten siden kartgunnlaget er gammelt og metodene som ble benyttet for å gradere kartet kanskje ikke var like gode som i dag... Eller så undervurderer ikke jeg kvalieten på indiske arbeidere etter å jobbet sammen med dem i noen år og selv vært å intervjuet 20 stykker i Bombay... Jeg fikk virkelig hakeslepp når jeg så kunnskapen som disse satt inne med..... Inderne overgår nok Ola og Kari mange ganger når det gjelder kunnskap, og at de ser sikkert like godt detaljer i kartet som vi gjør.... Personlig så tror jeg ikke det er så stor forskjell på sjøkartleserkompetansen på en fra indre Hedemarken eller en fra de indre deler av India. Jeg har nå selv ruslet rundt noen mil i Stauden i sommer, plotteren har nå stått der og vist båtens posissjon etter beste evne, og etter mine begreper og noe enkle kompetanse så har dette stemt veldig godt med virkligheten. Det er slik Garmin sak med årets utgave av kart for sør Norge og litt til... Jeg har nå sjekket litt i historikken på plotteren og kan ikke se at jeg vært inne på land noen steder. Jeg synes plotteren er flott hjelemiddel når jeg ferdes nært land og i litt ulent farvann... Synet mitt er nok ikke bra nok til navigere nøyaktig nok på båtsportkartene eller sjøkartet... Til det er nok målestokken for dårlig for meg.... Nå er nok det systemet jeg har i båten langt over mitt kunnskapsnivå og interessenivå, men jeg finner da stor nytte i det uansett...... selv om jeg ikke kompetent nok å bruke dette helt ut.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Heda Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Hei Jeg har oppleved det samme med min Raymarin, hadde da slått på en funksjon på menyen som forårsaket dette. Gå gjennom meny og prøv deg frem. Heda Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kgt Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Har opplevd at karplotter viste 5-600m feil. Årsak var at jeg hadde satt den på korrigering for misvisning. Sånn er det når man skal utforske utstyret. Med standard oppsett er feilmargin 5m + -. Har en Seiwa MkII med cmap+. Prøvd å testet utstyret mot staker / peilinger virker til å stole på. Strekkningen jeg har testet er Senja-Lofoten, gjennom trange leier som Tjelsundet og Svellingan. Sitér dette innlegget kgt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 (redigert) Jeg har erfaring fra Garmin 182, Garmin 188 og Simrad CX 44. Eneste gang jeg har opplevd at plotteren har vist at båten har vært langt oppå land er når jeg har gått ut av dekningsområdet for kartet. Men rett kartbrikke på plass var båten på vannet igjen på plotteren Om alle innstillinger og kartdeknings er rett på plotteren anser jeg produktet som ubrukelig - og da ville jeg reklamert. Redigert 27.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Hadde tilsvarende problem på C-map kartplotter jeg hadde tidligere. Det viste seg (som noen har vært inne på) at den var "låst" på WGS84-datum. Noen av kartene på brikken (Ryfylke) hadde lokal datum, noen var ED50, noen hadde norsk datum osv. Når jeg fjernet "låsingen" valgte plotteren selv korrekt datum og alt ble så meget bedre. Aktuell datum ble faktisk vist øverst på skjermen (eldre s/hv SiTex-plotter). Snoket litt etter denne funksjonen på Raychart/Navionics-plotteren jeg har nå, men finner ikke noen slik valgmulighet. Derimot ser det ut til at Navionics-kartene er konvertert til WGS84. Har i alle fall ikke tilsvarende problem på de samme plassene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 (redigert) Hei. Jeg har hatt kartplotter med C-map brikker siden -97, først NT, så NT+ og nå i sommer C-map MAX brikker. Og jeg har aldri opplevd at plotteren har vist at jeg har gått over land, hverken i Oslofjorden eller på svenskekysten ned til Marstrand. Men jeg lurer fælt på hvilken kartbrikke som har vært i bruk, - "Halden-Bergen" stemmer liksom ikke. Her er de aktuelle C-map MAX Megawide kartene for 2005 Og her er NT+ og MAX wide kartene for 2005 Lars H. Redigert 27.September.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
tool Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 (redigert) Virker som de fleste konkluderer med at vi kan stole på GPS signalene. Om man har DGPS har mindre betydning i daglig bruk. Veldig uheldig hvis ukyndig veiledning skulle resultere i at uerfarne båteiere trekker paraleller mellom presisjonen i bilnavigasjonsystemene og de løsningene vi har tilgang til på sjøen. At kartenes nøyaktighet varierer og årsakene til det er ganske åpenbare. Det jeg har vesentlig vanskeligere med å forstå er at SOG(Speed Over Ground) verdien fra en Garmin 12, en Garmin 182C og en Raymarine GPS er forskjellige i samme båt samtidig. Ikke bare øyeblikksverdier men også snitt over tid. Her er det jo snakk om signaler fra de samme satelitter og de samme algoritmer som benyttes. Signalene er sterke nok og heller ingen blokkering av antenner. Kartdatum er WGS84. Konvertering av signaler fra Seatalk til NMEA0183 påvirker (selvsagt) ikke resulatet. Rent teoretisk skulle avvikene kunne komme av at det ligger forskjell i hvordan formlene håndterer avvikende signaler. Dvs at den ene linjen beregnes til å bli litt rettere(kortere) enn den andre. Jeg har også observert avvik mellom Simrad og Raymarine plottere i samme båt. I det tilfellet var det et yrkesfartøy. PS. Helt nye Bluechart kart viser fortsatt at du seiler over grund i Kostersundet. Take care! Litt lenger nord er det like galt. Der de røde stakene står tett til land på nordsiden ved innseiling fra W, til Skjærhallen, har det stått hytter i noen år. Dette betaler vi flere tusen kroner for å få oppgradert. Redigert 27.September.2005 av tool (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Det jeg har vesentlig vanskeligere med å forstå er at SOG(Speed Over Ground) verdien fra en Garmin 12, en Garmin 182C og en Raymarine GPS er forskjellige i samme båt samtidig. <{POST_SNAPBACK}> Interessant, har du tall på avvik på de aktuelle GPS' ene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tool Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Vi snakker om 3-4 Nm i forskjell på distansen Åsgårdstrand - Skagen. Dvs. omtrent 3-4% avvik i fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Har observert liknende fenomener. At mottakerne aldri viser helt samme fart kan vel forklares med at filtrene ikke fungerer på samme måten, og at det ikke er noen måte å sette de helt likt på fra mottager til mottager. Jeg har også observert betydelige avvik i utseilt distanse. På 500 n.m. var det 40 n.m. i avvik mellom Furuno GP32 og Garmin 128, begge uten korreksjoner. Om DGPS har mindre betydning? Jo det har det nok til en viss grad. 52000 samples plottet. Innenfor 1.9 m. 99% av tiden og innenfor 1.2 m. 95% av tiden. Mottageren støttet av IALA-korreksjoner. Ville blitt bedre om update hastigheten hadde vært høyere. Igjen, ikke helt vitenskapelig da det ikke er målt mod noe surveypunkt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Jeg har en "gammel" Garmin 185 som viser at jeg seiler over land rett som det er på tur i Kragerøskjærgården! Det er ikke noe system i det, men den virker fint en stund (varierer) etter at jeg korrigerer den manuelt. Seilte fra Drøbak til Notodden ifjord høst uten problemer. Kan det være Kragerøområdet som har skylden? Det eneste jeg har gjort med den, er å montere en skjøtekontakt på antenneledningen slik at jeg får demontert masten om høsten. (ca 1meter høy. Motorbåt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 (redigert) Har nettopp lest gjennom tråden, og ser det er flere som har forsket en del på GPS her. Angående at plotteren viser feil i størrelsesorden 100 meter tror jeg skyldes mer datumet enn selve mottakeren. Det kan bli store (fatale) feil hvis datumet er stilt feil. Legger ved et lite bilde som illustrerer dette. En lærer jeg hadde som gjorde et forsøk. Som dere ser er det rimelig stor forskjell i posisjon. Mener bestemt at det egentlig var ED 50 i det kartet, og de andre posisjonene er derfor feil, men hadde sett riktige ut på en kartplotter (om man ikke ser ut da ) Redigert 28.September.2005 av Kenneth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.