Anonym Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Seilte fra Drøbak til Notodden ifjord høst uten problemer. <{POST_SNAPBACK}> Dette utsagnet tillater jeg meg å tvile på! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Det er ikke noe system i det, <{POST_SNAPBACK}> Høres nesten ut som om du har for "lett" filter. GPS-fixene sveiver rundt en 8-9 m, men et filter holder den gjennomsnittlige posisjonen på plass. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
paxo Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Viser kanskje 100meter feil i Kragerø havn, retter den opp manuelt og den viser 100meter feil (det vil muligens si riktig uten manuell forandring), et stykke utpå. Holder fast ved at det ikke var problemer ifjor, men at jeg ikke tør å stole på den lenger. Tror noen at skjøting av antennekabel kan være problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 At problemet ligger i Kragerø tviler jeg på, jeg har ruslet rundt i krgaerøskjærgåden hele sommer med Stauden, har vel tilbakelagt en 300nm mellom Stathelle og Jomfruland og kragerø. Jeg har aldri vært over land i dette området eller hatt noen problemer i det hele tatt. Er faktisk imponert over nøyaktigheten til plotteren..... Zoomet inn i Hvasund der hvor jeg for anker, avatnden fra antenne på Stuaden ov til land er ca. 7 m.... det var samme som på kartet..... Jeg synes det var nøyaktig nok.... Om det var tilfeldigheter... vet ikke. Jeg fulgte i allefall midt i leie ved innseilig til Havsund og andre steder... avviket var aldri stort.... noen meter maks.... Utstyrert er Garmin 3010C med årets utgave av kart.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fiskmåsen Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Til signatur Sydvesten kan jeg inrømme at indere er flinke folk. Vi har i vårt firma også utlokalisert arbeidsoppgaver til India. Liker det ikke, men sånn er det bare! Om dem er bedre enn oss skal jeg ikke påstå, men de er i hvertfall billigere! Og det er jo det som vi alle ønsker oss. Billige kart! Det jeg vil komme frem til er at det kan skje feil under vektorisering av kart. Dessuten må brikkene oppdateres med jevne mellomrom. Dette blir også gjort, men alle produsenter/leverandører er ikke like raske. Vi brukere må alltid sørge for å ha oppdaterte kart. Karter er nemlig ferskvarer! Roknesulykken utenfor Bergen var p.g.a feil i elektronisk kartbrikker. Nå er dette rettet opp. Etterhvert vil nok de nære trafikkleder være godt oppdatert. Så en artikkel i sommer i et Svensk båtblad, hvor mange forskjellige kartbrikker var testet utenfor Stockholm. I en skjærgård med tusenvis av holmer og øyer. Skremmende lesning. Holmer og skjær som skulle vært på kartet var borte. Andre holmer som ikke fantes i virkeligheten, var på kartet. Virtuelle holmer, altså! Andre holmer var flyttet til andre plasser i nærheten. Så da gjelder den gamle regelen, at hvis det du ser på skjermen ikke stemmer med virkeligheten er det du ser utenfor vinduet som gjelder. Fa Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 god kveld har hatt forskjellige typer gps` er samt kartmaskinen/kartsystemer på jobb på sjøen siden dette kom for eindel år siden no. hadde lignende problemer før vi fikk dgps, rekner med at det ikke selges annet no til dags ?? Har du imid ikke dgps ( diferensiell gps,hvor feilene blir korrigert automatisk) kan du nok få til dels store avvik. Har du imidlertid dgps samt rett datum(på gps`en) ihht kartmaskinen skulle du kunne gå temmeligt nær land før du skal begynne å få båten plassert på land. dette med datumskifte er viktig. Du kan få MEGET store feilvisninger(flere 100 meter) om datumvalget er feil. Trodde imidlertid at moderne gps `er valgte /styrte dette selv. Det gjør ialllefall det systemet vi har ombord hos oss. for noen år siden måtte vi gå inn på gps en å forandre datum fra wgs 84 til european 50 allt etter hvor via var,og ut ifra hvilket system det gjeldende kart var basert på. Uansett,har du ikke særligt greie på dette, få ein fagmann(leverandørfirma ?? ) til å sjå på dette for deg. Per idag har du etter mitt syn ikke noe særlig hjelp i utstyret,og sånn skal det jo ikke være. at vi som brukere skal vere klar over begrensningene i kartmaskinsystemet og att dette KUN er eit hjelpemiddel. er IKKE det samme som at vi skal godta at eit produkt ( etter min mening i dette tilfellet) ikke fungerer som det skal.. lykke til mvh starpowr mosterhamn Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Helt enig starpower. Jeg tror likevel det er greit å skille på kartmaskiner og de plotterne de fleste bruker i en fritidsbåt. Du skal ikke lenger enn til laptop baserte løsninger med sammensatte folier av raster og vektorbaserte kart, før du får overlappsproblematikk. Heldigvis har all SW tydligere advarsler på skjermen. Jeg har vært med på at tracket ser fornuftig ut sørover og at det samme tracket viser at man går over land på vei tilbake. Kun i en kort periode, eller til du ha scrollet manuellt. Uten at jeg vet om det er tilfelle så går jeg ut fra at en brikke til en kartplotter ikke har samme svakhet. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 29.September.2005 Link til dette innlegget Svart 29.September.2005 (redigert) Hei! Det aller meste av utstyret som vi fritidsbåtskippere bruker, har vel begrensninger av forskjellig slag. Av egen erfaring så er det viktigste uansett å lære å kjenne det utstyret man har. Sørg for at det er mest mulig fast montert, slik at det blir på plass selv ved litt bølger! Hvis kabling og alle koblinger er "i orden", og i tillegg at man har en antenneplassering som er frittliggende og på alle måter optimal, - ja da virker det meste av utstyr meget bra! Men, - husk at det er viktig å lære seg den praktiske bruken av sin egen plotter/laptop, og samtidig lære seg å kunne lese / forstå godt kartgrunnlaget man bruker og i hvilken målestokk de er mest nøyaktig og egnet å gå etter, og så bruke dette fast ved hver tur. For å bli trygg på dette, og samtidig være i stand til fort å oppdage uregelmessigheter, så er det vel bare å si: øvelse gjør mester......, men at enda mere øvelse IKKE resulterer i noen verdensmester på dette feltet. Bruk også andre hjelpemidler som f.eks. ekkolodd, for å følge med på dybden i forhold til dybdeanvisningene (markeringer av grunner) i de elektroniske kartene, for å oppdage uregelmessigheter her så tidlig som mulig. Sjekk uansett hele tiden hvor båten til enhver tid er i forhold til land, staker, holmer og skjær. Sammenhold dette med det som vises i kartet på skjermen din, og de fleste vil etterhvert ferdes trygt på sjøen. På denne måten vil de fleste opparbeide en trygghet for hva som må være tilstede samtidig av holdepunkter fra de forskjellige hjelpemidler ombord. Hør ikke på hva andre "skryter av" når det gjelder navigering, det er du som er skipper på din skute, og må da være i stand til å ta viktige og sikkerhetsmessige avgjørelser selv! Under forutsetning av at de forskjellige kartsystemene fungerer som de skal og at de er konfigurert riktig - så er min gjennomgående erfaring med mange forskjellige system at de er meget nøyaktige og at feilmarginen er veldig liten med de nyeste oppdaterte kartbaser. SJEKK ditt eget elektroniske kartsystem opp mot det siste tilgjengelige og oppdaterte papirbaserte sjøkart - og forhold deg uansett til det øyne og andre sanser forteller deg. NB! I mitt kartprogram kan jeg legge inn korrigeringer og tilføyelser til det aktuelle kartgrunnlag, og ved turer til for meg ukjente og nye farvann/områder, så forbereder og sjekker jeg den aktuelle "ruten" opp mot de nyeste utgitte papirkart. Under selve båtturene er det da bare å kose seg med omgivelsene og passe på at de stemmer sånn noenlunde med de referansepunkter man har i de elektroniske kartene! God tur, og ha en fin høst-/vintersesong med mye fint turvær! Ship'O'Hoi! Redigert 29.September.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.September.2005 Link til dette innlegget Svart 29.September.2005 Jeg er nok litt sløv her ser jeg, og er sikkert ikke den eneste... vel kanskje som innrømmer det da Det skal mye til for at fisker opp papirkartene fra der de ligger, når jeg rusler rundt i den vakre skjærgården vår. Jeg ser på det jeg ser på skjermen og sammenligner med det jeg ser rundt meg, stemmer dette godt overens så er jeg fornøyd og fortsetter.... Den gangen jeg finner noe som mikke stemmer så finner jeg nok frem papirkartet og sammenligner litt...,men ikke før.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Seastar Svart 29.September.2005 Link til dette innlegget Svart 29.September.2005 (redigert) .... Den gangen jeg finner noe som ikke stemmer så finner jeg nok frem papirkartet og sammenligner litt...,men ikke før.. <{POST_SNAPBACK}> Hei sydvesten! Kjekt at du også koser deg på båttur.....! MEN - det kan være litt i seneste laget å dra frem de nyeste / oppdaterte papirkartene, når du er i UKJENT farvann og ditt elektroniske kartgrunnlag f.eks. IKKE har fått med seg grunner og undervannsskjær....., eller at det har andre typer feilvisninger - ja, bare tenk etter! "Bedre føre var enn etter snar......", er mitt motto, når det gjelder sikkerheten ihvertfall. Men er man kjent i området fra før, så er det jo veldig greit og "rett frem" da! God tur! Redigert 29.September.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2005 Link til dette innlegget Svart 29.September.2005 (redigert) Men er man kjent i området fra før så er det jo greil!Tja si det du. Jeg hadde en prat med Norwegian Broker i dag. Av de 40 grunnstøtingssakene de har hatt denne sesongen er over 3/4 del i kjente farvann der skipper er rimelig flau over at han har gått på. Jeg kjenner flere som har gått på skikkelig hardt med seilbåt (dvs 6-7 knop - pang i skjæret)og alle har gått på der de var kjent. Det kalles ubevisst innkompetanse i adferdslære. Man er så sikker på at man har rett at man glemmer enkelte ting. Redigert 29.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.September.2005 Link til dette innlegget Svart 29.September.2005 Interessant diskusjon dette, fra et rent sikkerhetsmessig synssted er det jo litt oppsiktsvekkende at det med dagens teknologi overhodet er mulig å få slike feil som det er beskrevet i tråden. Jeg bruker Tiki Navgator på lap-top, og i løpet av sommerens 5-600 nm ferieseilas klarte jeg ikke en eneste gang å "kjøre på land". Ei heller klarte jeg å "ta" kartprogrammet i å vise feil eller tvilsom posisjon. Både visuell vurdering og radarpeilinger viste at kartprogrammet var spot-on. Men, selvsagt, all seilas skjer med papirkartet fremme og dobbeltsjekking av det meste. Nå er jo Tiki basert på raster-scan kart og ikke vektoriserte -- er det her eller i den støre datakraften i en lap-top det ligger, skal tro? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Miranda II Svart 30.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Ja ja, nå fant jeg feilen, det viste seg at kart-datum på GPS'en var feil. Skiftet til WGS1984 og alt ble ok Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Ja ja, nå fant jeg feilen, det viste seg at kart-datum på GPS'en var feil. Skiftet til WGS1984 og alt ble ok <{POST_SNAPBACK}> Guttungen som har trykke litt for pappa? synes jeg kjenner meg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Guttungen som har trykke litt for pappa? God unnskyldning. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Vanisian Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 God unnskyldning. <{POST_SNAPBACK}> ...........medan om Worse sine ferdigheter, fortalte historien ingenting om.... Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.September.2005 Link til dette innlegget Svart 30.September.2005 Nå er jo Tiki basert på raster-scan kart og ikke vektoriserte -- er det her eller i den støre datakraften i en lap-top det ligger, skal tro? Hei.Og det var det altså ikke, men vanlig fingertrøbbel. Og det er jo litt til ettertanke? Selv slenger jeg meg i bilen om kort tid for å foreta en nattseilas over til Kommerrsøy fra Son. Og da er det bare å stole på plotteren og GPS'n. Det er stup mørkt ute nå. I området der farvannet er greit, har jeg lyktene å sjekke opp mot. Men når jeg kommer inn i rennen mellom Bjerkøya og Kommers, er det MØRKT, og kun ca. 2m vann. Så da blir det dybdemåleren og plotteren å stole på! Og begge svikter vel ikke samtidig? Og gjør de det, blir det søkelyset og kjentmannskunskapene en må ta til takke til. Ha en god helg! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Miranda II Svart 2.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2005 Det er faktisk ingen unskyldning Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 Satt nå på et hotellrom i Korea og leste denne tråden mens jeg venter på dagens gjøremål. Hjernen kverner i høygear rundt alle observasjonene og innleggene. Tenker selv på mitt eget ansvarsområde om bord på fartøyet jeg tjenestegjør som akkurat dekker slike problemstillinger. Plassering av ulike radarer i forhold til midtskipsmerket. Avstand fra midtskipsmerket til vakthavende navigatør på bro. Høyden på GPS og radarantenner i forhold til havoverflaten. Om GPS bør ha 2d eller 3d modus for at WGS-84 sin måte å projisere posisjonen på epsoloiden skal gi riktig posisjon. Om kartplotteren sin over/underscaling vil påvirke nøyaktighet i nevneverdig grad. Om GPS sitt kalmann filter bør ses i sammenheng med plotteren sitt tilsvarende eller om de opererer uavhengig av hverandre uten å degradere nøyaktighet. Mange andre spørsmål farer forbi .......... Hjernen koker, og jeg tenker med frykt på at situasjonen kan oppstå hos meg, og at jeg da må finne svaret på det før Sjefen og navigasjonsoffiseren blir for urolige (les forbannet) Så kommer det forløsende innlegget: DET VAR KNAPPEFEIL! Slik er det oftest (faktisk i rundt 90% av alle rapporterte feil på slikt utstyr). Det er en grunn til at det krever både kvalifisering og trening for alle som benytter elektroniske hjelpemidler til sjøs profesjonelt. Eget kurs for ARPA-radar. Eged kurs for ECDIS. Eget kurs for hurtiggående fartøy. Alle disse for å forsikre at navigatøren er i stand til å både forstå og bruke hjelpemidlene. Uten disse kursene får en ikke seile med hjelpemidlene. Og kravene er ABSOLUTTE. Sertifikatene får påtegning "gjelder ikke for fartøyer med xxxxx-utstyr". For min del som ikke primært er navigatør men kun har klasse 5 sertifikat for å kunne kjøpe meg en "Røkke-båt" om pengene og lysten en dag skulle være tilstede, er sertifikatet stemplet "gjelder ikke fartøy med ARPA-radar". Jeg har ikke deltatt på et av sjøfartsdirektoratet godkjent kurs på 30 timer om bruk og virkemåte av ARPA-radar. At jeg de ti siste årene har hatt brovakttjeneste med en rekke slike radarer og at jeg innehar full vedlikeholdskompetanse på leverandør-nivå (dermed inklusive all funksjonalitet teoretisk både generisk og spesifikt) er underordnet. Bare for å sette dette litt i perspektiv. Bruk vinteren til å sette dere inn i utstyret. Ta det med hjem. Sett GPS på training og foreta en lenestolsseilas i stuen. Trykk dere så vill at båtplassen.no eller leverandør må trå til for å gjennopprette riktige innstillinger. Og ikke minst la matrosene gjøre det samme. Bare på denne måten kan noen av problemene unngås, og sommeren bli problemfri. Lykke til - båtlivet slutter ikke på høsten, det bare inntar en annen form. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Seastar Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 .......Bare for å sette dette litt i perspektiv. Bruk vinteren til å sette dere inn i utstyret. Ta det med hjem. Sett GPS på training og foreta en lenestolsseilas i stuen. Trykk dere så vill at båtplassen.no eller leverandør må trå til for å gjennopprette riktige innstillinger. Og ikke minst la matrosene gjøre det samme. Bare på denne måten kan noen av problemene unngås, og sommeren bli problemfri. Lykke til - båtlivet slutter ikke på høsten, det bare inntar en annen form. <{POST_SNAPBACK}> Hei ooma! Håper du har det fint i Korea, det var ihvertfall noen matnyttige og jordnære betraktninger - for ikke å si erfaringer du her kom med. Mange takk for bra innlegg, og jeg er hjertens enig i din avsluttende "konklusjon"! Ha det fortsatt bra i "utlendighet" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.