Jump to content

Anbefaling av båthenger til Sting 535 pro

gaptrast

Recommended Posts

Er på utkikk etter henger til båten min. Kjøpte båten sjøsatt men nå er det på tide å få den på land for litt vårpuss. 

750kg totalvekt skal være tilstrekkelig, vil tro båten veier ca 550kg inkl. motor. Bremser er unødvendig, det blir lite kjøring. 

Noen spesielle hensyn som må tas til denne type båt? Ganske bred og flat. 

Forhandlere i området selger BK og Tysse. Kanskje andre merker også, skal sjekke litt rundt. 

En forhandler har en Tysse 6003 overligger på tilbud. Det er 17 fots henger og båten min er noen cm lenger. Blir det et problem? 

Har lite erfaring med båthengere så alle tips blir satt pris på! 

Hei

Me har ein Øien 530F. Sting er jo skulda for å vera kopi av Øien.

Båten går på ein hengar utan brems.

Eg har ein Tysse 750 kg utan brems.

På Øien går ikkje kjølen heilt bak.

Båten må difor stå noko lengre bak enn ønskeleg, for at kjølen skal stå på rullene.

Utan motor går det fint. Med motor føler eg for å ha litt vekt i baugen på båten.

Dette for at hengaren ikkje skal bli baktung.

Ask

Hva er egenvekten på disse hengerne som foreslås slik at man holder seg under 750 kilo inklusive båt, motor, utstyr og vekten av selve hengeren? Uten brems betyr max 60 km/t, god tur!

Båten det her er snakk om veier tydeligvis 445 kilo og motoren veier vel også "litt"?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hengeren skal brukes lite og over korte avstander. Fra havna og hjem 5 kilometer 50/60kmt fartsgrense. Til service ca samme avstand og fartsgrense. Skal brukes lite, båten er kun oppe av vannet når det er absolutt nødvendig og brukes hele året. Annser derfor bremser som unødvendig. 

Båt inkl motor veier 554kg. Tysse 6003 750 tot.vekt har nyttelast på 592kg. 

BK har jeg ikke sjekket opp nyttelast på enda. 

Må jeg hive ut bensintank og dregg før jeg vinsjer den opp så gjør jeg det fremfor å ta hengerlappen. 

Takker for innspill 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...