Lucky Strike Startet 15.April.2020 Link til dette innlegget Startet 15.April.2020 Har ikke oppdatert på noen år, det bør vel skje snart. Men husker at jeg sist gang måtte bruke en spesiell Navionics USB "dongle", det ble truet med at man kunne ødelegge kartene hvis denne ikke ble brukt i oppdateringsprosessen på nettet. Har mistet "dongle", er det fremdeles slik at denne er nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 https://www.navionics.com/fin/my-card/activate-update Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Lucky Strike Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 OK, takk, nytt opplegg med "Directly if your hardware has an SD™ slot". Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Kan hende dette er verdt en gjennomlesning: https://teamcolibri.blogspot.com/2019/06/navionics-hvordan-registrere-og.html Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Supert tips, takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Team Colibri skrev On 16.4.2020 at 9.14: Kan hende dette er verdt en gjennomlesning: https://teamcolibri.blogspot.com/2019/06/navionics-hvordan-registrere-og.html Takk for en veldig nyttig beskrivelse, det var midt i blinken for meg Men det ser ut til å være et skjær i sjøen: Her ser du når abonnementet ditt på oppdateringer løper ut. Dette er det samme abonnementet som gjør at du kan bruke Navionics Sonarcharts Live og synkronisere mellom Navionics-appen og kartplotteren din. Merk at utløpsdato er ett år etter at kartbrikken ble kjøpt, ikke ett år etter at du oppdaterte den. For min del kjøpte jeg plotteren (og kartet) i 2013, men jeg har aldri oppdatert kartet. Betyr det at jeg må registrere meg og betale for et abonnement for å få oppdatert kartet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Team Colibri Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Korrekt, her må du frem med VISA-kortet. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Komodo Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Ok. Skjønner jo at man må betale for oppdaterte kart, det er jo det samme for papirkart. Man kan jo ikke bare gå inn i butikken og hente nye Men har det noe særlig for seg å oppdatere kartet? Blir det noe mer moderne funksjon, eller er det kun snakk om tradisjonelle rettelser i kartet? Og vet du hva det koster? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Team Colibri Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Du ser hva du får her: https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@6&key=_bolJkq__A Zoom ut/ inn på ditt område og aktiver SonarCharts nede i venstre hjørne om du ønsker å se det kartlaget. Så er det opp til deg å finne ut av om det er endringer kontra det du ser på plotteren din. :) Jeg husker ikke hva prisen på oppdatering var, men mener den lå rundt 900,- (Brikken min løper ut 18.05.20 så jeg skal heldigvis ikke betale selv på en måned). Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Bouncer Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Min brikke (Navionics+ Norway) er utløpt: her kommer det opp €123.75 som rundt regnet utgjør kr. 1400,- Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 22.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Wow..... Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Kan man oppdatere Simrad NSS8 med inbyggd kart? Tror ikke jeg har noen minnekort med kart på den Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 MR Swe skrev 1 minutt siden: Kan man oppdatere Simrad NSS8 med inbyggd kart? Tror ikke jeg har noen minnekort med kart på den Nei Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 23.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2020 Takk til de på tråden som gjorde det lettere å sjekke på oppdateringer. Tok en titt på det. Synes Navionics (Garmin er det kanskje nå) tar seg godt betalt. $152 for oppdatering, riktignok et år varighet, synes jeg er temmelig dyrt. Siden terreng endrer seg lite, kan det vel hende jeg heller velger Open CPN og oSenc kart til 2-300 kroner. Får det ikke på plotteren, men kan i alle fall sjekke på PC dersom det skulle være nødvendig å referere til et oppdatert kart. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 (redigert) Komodo skrev On 18.4.2020 at 10.56: Ok. Skjønner jo at man må betale for oppdaterte kart, det er jo det samme for papirkart. Man kan jo ikke bare gå inn i butikken og hente nye Men har det noe særlig for seg å oppdatere kartet? Blir det noe mer moderne funksjon, eller er det kun snakk om tradisjonelle rettelser i kartet? Og vet du hva det koster? Er litt oppdateringer men om det er verdt pengene, vet jeg ikke. Om man skal ferdes i et nytt område så kanskje. Men det er en ting som er viktig å tenke på. Det er at nå holder de jo på med å oppdatere fyrsektorene til den nye ordningen. Startet de ikke på sørlandet i fjor? Vet ikke hvordan det er hos deg, om de allerede er oppdatert, men kan jo være et moment i vurderingen. Redigert 24.April.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 24.April.2020 Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Lucky Strike skrev for 11 timer siden: Takk til de på tråden som gjorde det lettere å sjekke på oppdateringer. Tok en titt på det. Synes Navionics (Garmin er det kanskje nå) tar seg godt betalt. $152 for oppdatering, riktignok et år varighet, synes jeg er temmelig dyrt. Siden terreng endrer seg lite, kan det vel hende jeg heller velger Open CPN og oSenc kart til 2-300 kroner. Får det ikke på plotteren, men kan i alle fall sjekke på PC dersom det skulle være nødvendig å referere til et oppdatert kart. Det finnes også en haug med andre lavkost alternativer der ute, litt avhengig av hva slags informasjon man ønsker ut av kartene. Ett alternativ finnes her: https://teamcolibri.blogspot.com/p/temakart.html Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Lucky Strike Svart 24.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Flott med deling av disse kartene, Team Colibri. Imidlertid er det jo temakart, og lite egnet til navigasjon. Det finnes en del gratis karter verden rundt, men for Skandinaviske strøk er det dårlig. Slike gratis karter kan så vidt jeg vet heller ikke brukes på plottere, bare på PC, telefoner og brett. Selv liker jeg best å ha kartene på en fast, lyssterk, vanntett løsning rett foran meg i cockpit. Da er det i praksis ingen ting som kommer opp mot plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 24.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2020 Nå skjener jeg utenfor trådens tema om oppdateringer av Navionic. Men kartalternativer synes jeg er interessant. Så jeg vil også nevne at Gulesider også er et alternativ på brett og telefon. På betalutgaven kan man visstnok bruke forhåndsnedlastede kart, så det ikke går så sterkt utover mobildatakontoen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.