Sjøfnugg Startet 15.April.2020 Link til dette innlegget Startet 15.April.2020 Har funnet ut at reimene er startet på sitt siste år i henhold til 5år intervall fra VP. Så vil utruste meg meg med nytt sett ombord, i tilfelle av tilfellet. I følge manualen skal reimene strammes med mellom 15 og 70 kg avhengig av hvilken reim. Sjekkes med et VP spesialverktøy. Finner ikke dette, men regner med det er tilsvarende slikt som dette: Bruker dere denne ved oppstramming av reimene, eller har noen en annen fremgangsmåte til å få riktig strekk i reima? Kan jo selvsagt kjøpe upgrade-kit, men har vel egentlig mer lyst å bruke de penga på noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Må vel ærlig si at det ble tatt litt på gefühlen ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Ikke sikker på hvor mange utgaver det finnes av strammehjul. Oppgraderte selv på KAD42 jeg hadde og hadde gjort det igjen. Himmelvid forskjell. På KAD43 jeg fikk levert i 2003 mener jeg at de var ‘ferdig oppgraderte’ dvs identiske med de jeg kjøpte til KAD42. Obs: Mener reimene har ulik lengde avh av type strammehjul. Og fra minnet så mente jeg manualen sa at de skulle kunne presses ned ca 10 mm på lengste strekk med ‘rimelig håndmakt’ for kilereimene og 5 mm for flatreimene. Mulig det var fra KAD42 manualen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Hadde vel tenkt å ta det på feelingen, men så verserer det jo en del innlegg om lager i vannpumpe som ryker. Et sånt verktøy setter meg jo tilbake i overkant av en tusing, så det spiser jo kraftig på differansen på å bygge om. Koster vel 4290 + reimer, så kanskje grei investering. Så langt jeg vet er det to typer, skille rundt -99. Heller vel mot oppgraderings sett, men det drar jo på litt ekstra, når en skal kjøpe reservesett å ha i båten også. Noen som kan bekrefte om når det skrives 65-70kg i manualen, så er det ved 10mm innpress på reim? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Dette er det jeg husker fra KAD 42 manualen jeg hadde. Tviler på at jeg brukte 65-70 kg ved å presse med tommelen. I senere KAD43 (A) manual står det hhv 10 mm på kileremmer og 35-40 NM på strammeskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Oppgraderingssettet er definitivt verdt pengane.. Når du har hatt eit par uforklarlege totalhavari på multireimane med ditto knust reimdeksel, støv og elendighet så forstår du kva eg meinar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 16.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Heller mot oppgradering ja, blir jo iallefall enkelt å få strammet etter spesifikasjon med kun momentnøkkel iallefall. Selv om det nok kommer på 6500 med reimer ser det ut til. Men koster jo litt med strammehjul og reimer av gamletypen også! Har iallefall ikke lyst på havari på pumpereimen på tur? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.