Jump to content

Ventilasjon fra stikkøye til cabin?


DIYglenn

Recommended Posts

Hei! 
Har nettopp renset teppe og madrassene stikkøye i en Bayliner 288, og de var ILLE sammenlignet med resten av båten. Jeg merker også at det er vanskeligere å få tørket opp der, selv med luftavfukter på. Jeg tror det er fordi luften ikke sirkuleres godt nok. Selvsagt er det også problematisk da vannet under båten sikkert stjeler en del varme. 
 

Jeg tenkte derfor på å kanskje lage et hull i stikkøya (under salong) og få ventilasjon fram mot cabin. Dermed kan man lufte gjennom. 
Gir dette mening? Er det noen grunn til å ikke ønske gjennomlufting? Kan det være av sikkerhetsårsaker? Flyteevne til båt hvis den tar inn vann etc?


Stikkøye ned til venstre

8AA25DC6-EA8A-41CD-BAC8-960AC233E387.jpeg.c96943519a09d7d493a084b25b94bb99.jpeg
 

Tenkte å ha ventil helt nederst i høyre hjørne, eller på det skrå partiet litt over. 
7A2914E9-C7AD-46F1-8AD4-E5AC8A17292D.jpeg.430d7d4d8768199aca10b54bee284ddb.jpeg

 

Fra salong, trinnet er det man ser fra bildet over. 
C2C04562-025F-4F8C-A5BC-F0657BB37302.jpeg.949cb4f9fd6f7ecf1a349d3846ef158c.jpeg

 

Planken viser hvor køya er, det nederste trinnet er en lukket kasse, ikke tilgjengelig fra innside. (bortsett fra de 20cm til høyre for planken). 
67D53283-ABC4-45C4-A21B-9382D81D64EF.jpeg.8a5b51387db6cce817121cbbc860eab4.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Snublet ikke over dette innlegget før nå. Nesten rart at ingen har svart ennå. :crazy:

 

Jeg ser overhodet ikke noe problem med å lage ett ventilasjonshull fra stikkøya og inn i hovedkabinen. Det vil ikke ha noe å si for flyteevnen hvis båten tar inn vann. Har det kommet vann på høyde med stikkøya så tror jeg slaget er bortimot tapt uansett....

Tvert imot så er jeg egentlig overrasket over at det ikke er noe lufting i enden av stikkøya fra fabrikk.

 

Veldig fin båt forresten! Kunne godt tenkt meg samme neste gang vi bytter. :cheers:

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser jeg heller aldri svarte deg tilbake 😓

 

Inntil videre er stikkøya blitt mye brukt til lagring av bord ute, gummijolle etc. 

Jeg har bestilt noen ventiler som har vært låst i tollen i Danmark i et par måneder, håper de ankommer snart. 
 

Båten kan absolutt anbefales. Jeg foretrekker den åpne løsningen framfor lugarer, det er mye plass og føles romslig. 

Link to post
Share on other sites

Får håpe ventilen kommer seg igjennom tollen snart. :thumbsup:

 

Hva slags motor har du forresten? De jeg har sett på finn.no har ofte Steyr 256. Det virker litt knapt for en såpass stor båt.

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

En ventil her er nok ikke feil. Gjerne kombinert med en PC vifte som kan gi sirkulasjon ved behov. 

 

Men jeg tenker tilbake til da jeg kjøpte min båt for mange år siden, da et fuktproblem i lugaren forut var antatt å skyldes dårlig sirkulasjon. Og slik hadde det vært i mange år. Ved nærmere undersøkelse viste det seg å skyldes lekkasje fra dreggluken forut. Og etter at dette ble fikset har det ikke vært antydning til fuktproblemer der. Selv om sirkulasjonen er like dårlig som den alltid har vært. Så jeg anbefaler at du sjekker grundig for potensielle lekkasjepunkter også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...