Kvitebjorn Startet 16.April.2020 Link til dette innlegget Startet 16.April.2020 (redigert) Enda et spørsmål om Navionics og Isailor. Jeg har søkt mye for å finne ut hvilken som jeg bør satse på. Det meste jeg finner av informasjon går på brukergrensesnittet (brukervennligheten), for og imot. Det jeg lurer på er om det er en forskjell på hvor detaljerte kartene er på Sørlandskysten? Hvilken har best kart? Redigert 16.April.2020 av Kvitebjorn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) Har begge appene. Kjøpte i utgangspunktet iSailor for å ha i backup i tilfelle Navionics skulle klikke (har enda ikke opplevd dette altså, på 9 år). Hva man liker best er nok mest avhengig av personlige preferanser tenker jeg, for opplever vel egentlig kartene som greie i begge to, men hvis jeg må velge liker jeg best layouten og kartene til Navionics. Opplever også disse kartene som noe mer detaljerte for områdene jeg befinner meg mest (detaljrikdommen kan justeres i appen). Slikt som fyr og lykter opplever jeg som ganske likt i begge to. Når det gjelder de blå graderte feltene i bildene under går det også an å justere graden av disse i begge appene, grunnen til at de er som de er på bildene her er fordi jeg har stilt dem inn slik at Navionics-kartet blir litt «renere», og da for min del enklere å orientere seg i, siden jeg bruker det mest. Oversiktskart over Lillesand: Litt mer innzoomet: Når det gjelder funksjoner i appene synes jeg Navionics trumfer iSailor også her. Det kan være fordi jeg har funnet meg mer til rette i Navionics, vel og merke etter min smak, så sjekk ut selv om du har muligheten. I Navionics har man blant annet muligheten til å ta bilder av steder man besøker og legge rett inn i appen (praktisk ved innseilinger i trange havner, da kan man ta bilde av akkurat den steinen man må passe seg for neste gang). Man kan enkelt lage ruter selv, eventuelt autorute. Når man er utpå kan man logge turen og lagre denne (+skrive informasjon om man vil) i selve appen, fint hvis man har glemt ut når og hvor man var. Innstillinger av kartet er enkelt, og man kan legge inn båtens fart og forbruk (deler av dette går også an i iSailor). Navionics har også muligheten til å merke havner, innseilinger og lignende med en markørnål, der kan man skrive info om det man har merket, eventuelt legge inn bilder. Flo og fjære? Informasjon får du direkte i appen, det er flere markører for dette plassert rundt i kartet. Bensin- og dieselprisene i de ulike marinaene blir med jevne mellomrom oppdatert av brukerne selv. Ofte står det også annen kjekk info om marinaen der (selv oppdaterer jeg alltid når jeg fyller). I Navionics har de viktigste funksjonene egne dedikerte knapper som gjør funksjonene lett tilgjengelig. Flo og fjære: Fordelen iSailor har framfor Navionics er først og fremst nattkartet. Det setter jeg pris på. Man slipper å måtte invertere skjermen for å dempe lyset når man seiler i mørket. Samme utsnittet på dagtid: Som konklusjon (ikke uventet) synes jeg Navionics sine kart totalt sett er best. Appen i seg selv er mer strømlinjeformet og greiere å navigere i enn alternativet. Etter min smak. Må jo understreke at dette er min opplevelse av disse to appene, det er ikke sikkert at du tenker likt? Redigert 16.April.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Veldig bra oppsummering @Hakkannen Jeg vil legge til at man kan plotter ruten på pcen og overføre til nettbrett. Evt bruke autoroute som et utgangspunkt og deretter endre slik man ønsker Det eneste minuset er at det er abonnement-basert, videre skulle jeg ønske det var muligheter for "online-ais" på navionics.(selv om det ikke erstatter vanlig AIS) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: Veldig bra oppsummering @Hakkannen Takk? TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: Det eneste minuset er at det er abonnement-basert, videre skulle jeg ønske det var muligheter for "online-ais" på navionics. Har det blitt abonnementbasert nå? Mulig jeg har den gamle versjonen da kanskje, betalte en god sum for Navionics Europe i sin tid, som så ble automatisk oppgradert til Navionics Boating, som en egen app. Trodde ikke jeg betalte noe mer, men det burde jeg gjerne sjekke opp? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Hakkannen skrev 2 minutter siden: Har det blitt abonnementbasert nå? Mulig jeg har den gamle versjonen da kanskje, betalte en god sum for Navionics Europe i sin tid, som så ble automatisk oppgradert til Navionics Boating, som en egen app. Trodde ikke jeg betalte noe mer, men det burde jeg gjerne sjekke opp? Jeg har også den gamle, men slik jeg har forstått så må de som handler i dag, fornye etter 12mnd Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Hva er prisen på Navionics? Har brukt iSailor, som også har blitt abonnement. Mener det var tilsammen ca 500 for Oslo - Ålesund og et kart over sverige/Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Man behøver ikke forny Navionics. Men gør man, så opdateres det løbende. Visse funktioner som fx AIS, plotter sync og autorouting kræver vist nok også løbende opdatering. Uanset så er jeg meget tilfreds Navionics bruger nu på 10. år. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 (redigert) Gullfisk skrev 1 time siden: Hva er prisen på Navionics? Har brukt iSailor, som også har blitt abonnement. Mener det var tilsammen ca 500 for Oslo - Ålesund og et kart over sverige/Danmark. I dag er jo ikke kursen til vår favør dessverre . ? MajorAndy skrev 53 minutter siden: Man behøver ikke forny Navionics. Men gør man, så opdateres det løbende. Visse funktioner som fx AIS, plotter sync og autorouting kræver vist nok også løbende opdatering. Uanset så er jeg meget tilfreds Navionics bruger nu på 10. år. Vet du grunnen til at Danmark ikke er med på Europa kartet ?? Redigert 17.April.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.