Jump to content

1978 Johnson 6 hk fusker ved gasspådrag

Corvin

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 1978 Johnson 6 hester som fusker ved pådrag. Den starter på første forsøk og går fint på tomgang. Når jeg gir gass så virker det som den drukner litt. Om jeg gir gass «trinnvis» så kommer den seg opp på turtall etterhvert. Når den først kommer seg opp på turtall så blir den der uten problemer eller fusking og den holder gummibåten i jevn fart på rundt 14 knop (GPS målt). Pluggene var sotet når jeg tok de ut. 

Når jeg fikk motoren så skiftet jeg impeller og oppdaget da at den lille pinnen i akselen var borte. Akselen var også sotet ned etter eksos. Motoren hadde da stått i 2 år (ifølge forrige eier). Denne pinnen presser jo på en fjær som igjen presser opp en form for mekanisk pakning. Kan mangelen av denne pinnen ha medført skade på pakningen som igjen kan medføre lav komp, lekkasje av luft eller lignende? Jeg aner ikke hvor mye motoren eventuelt er kjørt uten denne pinnen på plass. Er jo ingen justeringsmuligheter på denne motoren annet enn blanding på tomgang og tenker derfor muligens en gåen pakning en plass. Blokka må av for å skifte denne pakningen og tenkte derfor å sjekke her for tips før jeg begir meg ut på det oppdraget..

Har selvfølgelig satt inn ny original pinne og tatt en tur. Før jeg satt i pinnen fikk jeg ikke mer enn 5 knop ut av båten. Så den pinnen og pakningen gjør definitivt noe i forbindelse med ytelse. Det fikk meg på tanken at pakningen kanskje er ødelagt og at det hjalp litt når den ble satt under press slik den skal, men at den ikke gjør jobben 100% fordi den er ødelagt.

Mye mulig jeg er helt på tur her.. 

Noen som har kjennskap til disse motorene og kanskje har noen tips? 

Burde kanskje nevnt at forgasseren er demontert og renset.. 

Pinnen er nummer 8 på bildet jeg legger ved her. Den har delenummer 0303261. Den sitter ganske langt opp på akselen. Den skal skli inn i 2 spor oppe i stammen og inni der sitter det en fjær som denne pinnen presser oppover. Fjæra igjen legger press på noen skiver og en pakning helt på toppen mot blokka. På de fleste motorer så tror jeg denne pakningen sitter i selve blokka og derfor er ikke denne pinnen så veldig vanlig å finne på andre akslinger. 

659E980B-0CE4-4784-9DF1-29BD76DC8441.jpeg

Hei igjen!

Tenkte å avslutte denne her. Jeg åpnet forgasser på nytt og tok ut alle deler. Renset grundig og blåste rent (også inni alle kanaler). Det viste seg å hjelpe! 

Motoren oppfører seg fortsatt ikke helt som den skal. Den fusker ikke like mye, men litt. I tillegg så bruker den lang tid på å komme opp på turtall ved full gass. Jeg skal kikke litt mer på den, men enn så lenge så går den greit nok. 

Takker for svar på denne! :-) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...