Jump to content

VP Tamd22 - dyse problemer


Wakeboarder

Recommended Posts

Da motoren la igjen diesel på vannet og en grå eim av uforbrent diesel, plukket jeg ut injektorene. Dysene viste seg å være veldig slitt med tydelig deformerte hull, så antar at tåke ikke var optimal. Nappa ut dyser fra en delemotor jeg har, og der var dysene som nye etter en tur i ultrasonic cleaner.

Så burde jeg ha trykktestet de, men fikk ikke tak i dysetester. 

Monterte sammen i går, men to av dysene lekker helt tydelig, da kompresjon dytter luft ut nippelen. Dette oppdaget jeg da jeg aldri ble ferdig med å lufte. 

 

Er det kritisk at dysenål(?) havner i riktig dyse?

Filla nålene lå lina opp på hekta seg fast i meg så jeg dro alt utover. Derfor er nålene ikke nødvendig vis i riktig dyse..

 

Er det noen i Oslo omegn som har en dysetester som kan leies et par dager? 

M14 1.5 tilkobling. 

 

Andre ideer til hva som kan ha gått galt? 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skift spisser og juster injektorene. Vi anbefaler å skifte spisser om du har mistanke om noe. Ikke bli lurt å shimse opp trykket på gamle spisser, du skifter karakteristikk på injektoren. Fjæra oppfører seg annerledes og du forandrer løftet. Vet mange «forhandlere» også gjør dette, men dette er feil! Skift konsekvent spisser om trykket faller! Etter skifte av spiss er som regel trykket det det skal være uten noe shimsing. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Oppdatering fra trådstarter: Nye dysespisser ble bestilt fra England. Disse ble montert i dysene og testet. Alle fyra fint, shimsa en så alle åpna i 220-230 området. Etter montering starta motor på første kast! Etter å nå ha fått den på vannet ser det ut til at dette har løst de fleste problemer jeg hadde med motoren. Den går mye penere, særlig på tomgang. Båten (GP700SE) gjør nå 22 knop ved 4400 rom, noe som er som fabrikkny. I fjor gjorde den 19 knop, med lokal tåke på slep. Før røykla jeg hele båthavna ved oppstart. Nå er det litt røyk ved oppstart, men dette gir seg fort. Ved varm er røyken knapt synlig. Alt i alt meget happy. 😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...