Jump to content

Sunseeker Portofino 53 - Noen med erfaringer?

RTB

Recommended Posts

Hei. 
Jeg leter etter erfaringer om Sunseeker Portofino 53 men finner svært lite skrevet om denne modellen, annet enn salgsvideoer fra utlandet osv.   
Har kikket på en 2006 modell med D12 maskiner og vi likte båten godt. Litt spesiell HT løsning på denne, hele taket løftes bakover. Vi fikk inntrykk av at det meste holdt høy kvalitet ombord.
Har ikke kjørt båten enda. 
Jeg kjenner lite til Sunseeker sine båter generelt, er det noen som kan dele erfaringer med oss?

mvh Roy

Hei @RTB Sunseeker holder generelt veldig høy kvalitet og finish. Tror du vil finne at de ligger minst på høyde med eller over Princess og Fairline av samme årganger som er mest nærliggende å sammenlikne med for denne typen båt. Alt ombord er planlagt, installert, bygget og dokumentert iht ISO-standarder og vel så det.

Det er kanskje denne du ser på? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=162472435 . Er i størrelse og utrustning da mest nærliggende å sammenlikne med samme årganger av V53 og Targa 52 GT som også er flotte båter. Sunseekeren er litt større (lenger) enn V53, om enn litt smalere og ytterligere en del større enn T52 GT. Kan vel kanskje også sammenlikne med Windy 52 Xanthos som antakelig er litt mindre i volum, men fantastisk kvalitet. Sunseekeren du ser på har jo også alt det viktige og riktige utstyret. (da forutsetter jeg altså at det er den annonserte du ser på:) .

Mht kvalitet og finish tror jeg Sunseeker er i absolutt toppklasse for "åpne" sportscruisere. Skal du noe nevneverdig høyere opp teknisk byggekvalitet så må du over på håndbygde cruisere av type Fleming osv, som jo er helt annerledes båter.

Det jeg personlig synes virker veldig bra på den annonserte er at den har fått ettermontert enkelte veldig nyttige (og veldig kostbare) duppeditter som variabel styring av thrusterne (det er veldig kjekt på slike store båter), ordentlig Victron lader/inverter med styrepanel, ny batteribank, vinsj i begge ender samt separate dieselvarmere for inne- og uteområde. I tillegg er motorrommet etterisolert. Vet i hvert fall at S 47 Portofino av samme årgang ga nokså mye støy, så sikkert en fordel at denne er dempet ekstra. Volvo D12 bråker jo nokså mye. Nå er jo disse knapt nok innkjørt med under 600 timer. D12 er som du sikkert vet veldig robuste motorer og hele det tekniske opplegget i Sunseeker er særdeles ordentlig lagt opp og bygget.

Alt i alt. Jeg ville overhodet ikke vært bekymret for kvaliteten på en Sunseeker, tvert i mot er det noe av det beste som finnes der ute. Spørsmålet er mer om det er riktig pris og riktig båttype for deg. Det du sikkert har sett på finn er at du får en betydelig "rabatt" på sportscruisere ift flybridgebåter. I det norske markedet er det nok mye lettere å omsette fly-båter og de holder seg derfor bedre i pris og omsettes mye raskere på finn. Ha også i bakhodet at i det du passerer 50 fot/sertifikatgrense så er markedet for videresalg mye mindre. Det kan jo i dette tilfellet kanskje tale for at det er noe å diskutere mht pris.

Sett i forhold til markedet i Norge er jo Sunseeker nokså lite. I den størrelsen du ser på er de andre to engelske (og da særlig Princess) dominerende. Jeg har som nærmeste nabo i min båthavn Sunseeker-importøren, Sundal Yachts. Han tilbyr service via servicepersoner rundt omkring og kan trolig skaffe evt reservedeler som måtte være spesielle for Sunseeker. Uansett tror jeg ikke det er noe stort problem fordi du uansett vil gjøre mye selv på en slik båt, og et et profesjonelt verksted fikser det du trenger der du er. Det meste av installasjoner ombord er jo standard merkevarer som du får deler via diverse steder.

Kanskje en ide å høre med Sundal.? Han har holdt på med slike båter i mange år og kan kanskje gi noen tips ift en brukt Sunseeker vs andre merker.

Redigert av HansH (see edit history)

Bare et spørsmål eller en undring: Når man vurderer en båt i denne prisklassen; er det da ikke bedre med en lukket helårsbåt? Enten med store elektriske takluken i hardtop eller med flybridge? Må være kjipt å kjøpe så dyr båt og være avhengig av kalesje. Du får unnskylde meg, men jeg er vestlending, men lurer allikevel.

mvh Bergen Dørk

Det var vel kanskje det jeg også antydet litt mellom linjene:smiley:. Tror mange har akkurat den ideen, og det derfor påvirker prisen nokså mye. Jeg tror også et videresalg av samme modell om f eks 5 år vil være nokså annerledes enn om man putter samme sum i en båt med flybridge. Men folk er forskjellige og mye kan skje på 5 år. Kanskje har Lan tatt over og da har det blitt forbudt med stor båt i det hele tatt?

På den annen side kan det være at en åpen sportscruiser àla S53 Portofino er et kupp fordi man får veldig mye båt for pengene?  

Takk for et utfyllende svar HansH, det høres ut som du kjenner godt til Sunseeker sine båter.  Du bekreftet inntrykket jeg satt igjen med etter en tur ombord. 
Hvis man liker en båt og den oppfyller kriteriene man har så koker det vel alltid ned til prisen, videresalg og alt annet tatt i betraktning, jeg har tenkt litt på dette jeg også. Det er tross alt ikke en typisk Vestlandsbåt dette, det er jeg enig i. 

Roy

Hei @RTB Tar forbehold om jeg på ingen måte er ekspert på Sunseeker men har nå holdt på med båt i den del år og vært ombord i en god del Sunseekere. Har jobbet mye med å studere detaljer i oppbygging og kvalitet i ulike båttyper og det er i detaljene dette ligger. 

Mye av utstyret ombord er jo standardkomponenter (riktignok hentet fra hyllene høyt oppe), men der Sunseeker og andre kvalitetsbåter skiller seg ut, er at verftet har lagt veldig mye arbeid i å gjøre alt dette ordentlig fra begynnelsen. Og så ser du jo at alt av treverk, plaststøp, dimensjonering, VVS, elektrisk og finish er gjort med svært høy kvalitet. Sikkerhet er også høyt prioritert med lensekapasitet, brannsikring, merking osv.

Hvis jeg skal si noe negativt om akkurat Portofino-designet så er det at det for min smak blir for mye kalesje og at du mangler flybridge. Akkurat det kan, som jeg antydet over, komme tilbake og bite nokså kraftig den dagen du skal selge igjen. Nå er det mye bra å si om åpne båter også. for all del, men en gigantisk solseng akter, som du ikke får brukt når kalesjen er oppe, er ikke nødvendigvis mest anvendelig på Vestlandet.

Jeg antar at med denne størrelsen båt, så planlegger du å ligge ute hele året. Da er en veldig lang og skrånende kalesje med plasttikkvinduer ikke helt optimalt. Det blir ganske sårbart for de få men kraftige snøbygene som uansett kommer. Jeg hadde selv en Bavaria 42 sport i ca 5 år og fikk prøvd ut akkurat den ulempen. Du må i alle fall ha god beredskap for å børste snø når den kommer.

Uansett, lykke til i jakten på ny båt.

@Bergen dørk

En liten kommentar vil jeg gjerne få komme med angående riktig vestlandsbåt.

Jeg hadde en 02 princess 50 i to sesonger.Solgte denne i fjor,og har nå kjøpt meg en  2013 princess v39 som er en åpen båt.

En typisk sommerdag her på vestlandet er gjerne 13-17 grader.Dette blir fort veldig kaldt på en flybridge med lave sider,og da spesielt i fart.

Det som da gjerne skjer er at man sitter seg ned og inn,eller ned på akterdekket.Inne er jo litt kjedelig gjerne...man er jo ikke på sjøen for og sitte inne,mens akterdekket gjerne blir litt trangt.

V39en som jeg har nå,har jeg montert inn to ebere på 4 kw hver,slik at man får varm båt omtrent uansett hvor kaldt det blir.

Det hender jeg savner 50 foteren.Mest pga plass,samt at jeg syns den hadde fantastiske flotte linjer.Men i mitt hode er faktisk en princess v klasse mer vestlandsbåt enn en princess med flybridge

@casie Interessant betraktning som umiddelbart også høres fornuftig ut. Det er jo det fine med forumet her at du får ulike syn og vinklinger fra folk med den praktiske erfaringen. Er forsåvidt enig i at det tidvis kan bli litt surt på fly. Kanskje jeg om noen år kommer til samme konklusjon som deg?. Er i alle fall strålende fornøyd til nå etter en sesong i P50-07.

«Vel, jeg har full respekt for at man har svært ulike grunner for båtkjøp. Og man avgjør selv. Kalesjebåt i denne størrelsen ved Middelhavet? Fantastisk. På Vestlandet? Et mareritt spør du meg, med all den fuktighet som anyway kommer inn og den sårbarhet for ytre påvirkning (regn, snø, sterk vind) man tidvis utsettes for. Og det må være et smalt marked av kjøpere, så investeringen kan jo i verste fall bli et stygt tapsprosjekt. Flybridge er en ting, men det finnes jo store båter med lukket hardtop og mulighet for og åpne rimelig store takluker, eller hur? Eks: https://www.finn.no/174432198

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...