Jump to content

Yamaha 5 hk, brukket gearhendel


Aero

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 5 hk Yamaha påhengsmotor (merkeplate viser ”5CS”), har kjøpt den brukt og har ikke manualen. Den har fungert fint helt til far i huset la den forkjært slik at girhendelen brakk :sad: Girhendelen er vel som på alle andre merker: en vertikal del som en betjener med hånden, og under denne går den via en 90 graders vinkel over i en horisontal del som går inn i nedre del av motorhuset. Etter noen timer i snekkerboden for å forsøke å demontere motoren for å få ut resten av delen som er ødelagt kommer jeg ikke videre. Skal ikke gå inn på masse detaljer om hva jeg har gjort og hvordan, men i korthet så har jeg forsøkt å skille selve motoren fra motorhuset som motoren ”ligger oppi”. Men nå er det stopp, så derfor forsøker jeg på båtplassen: er det noen som har en manual med et ”exploded view” som dekker girhendel og omkringliggende deler slik at jeg kan finne ut hvordan jeg kommer videre? Jeg skulle gjerne hatt en kopi, så dersom det er noen som kan ta en kopi eller scanne for meg så har jeg et håp om å komme videre før vinteren er over. Dersom noen har gjort samme jobben før så mottas tips med takk! Porto etc dekkes selvsagt.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Skal du få ut denne må motorblokken av.

Såsant ikke akslingen er "frosset" fast er dette relativt enkelt, bare å løsne alle bolter som sitter på undersiden av nedre deksel.

 

Dersom du bare klarer å løfte blokka noen millimeter sitter antagelig akslingen fast, enten i veiva eller i ett rør som sitter i bunnen av blokka og omslutter den øvre delen av akslingen.

Dessv. ett relativt vanlig problem på denne motoren.

Sist jeg var borti dette måtte jeg bore hull i stammen slik at jeg kom til bolten som holder dette røret.

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig! 8 minutter etter min posting på Båtplassen ligger det et svar her!

 

Bare for å være helt sikker på at jeg har skjønt deg riktig Ingar: jeg har også tatt av propellhuset og derved akslingen fra motor og ned. Det er denne akslingen du mener? Jeg har løsnet boltene som sitter fra undersiden så da betyr vel mine problemer at det er røret på utsiden av akslingen som gir meg trøbbel. Har jeg skjønt deg riktig?

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Tipper at 5-hesteren er ganske lik 4-hesteren på det området her. Jeg byttet gearhendel på min 4hk for en del år siden, og husker ikke lenger i detalj hva jeg gjorde. Men det var noe mikkel med stammen ett eller annet sted hvis jeg ikke husker helt galt. Selve hendelen satt også litt kinkig mener jeg å huske. Fikk liksom ikke skilt huset helt fra blokken heller, men det var ihvertfall nok, slik at det gikk an å komme til hendelen. Brukte et par timer på jobben, men da satt jeg litt kranglete til i jolla og gjorde den også. (Dette skjedde selvfølgelig i ferien)

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster en sånn sak?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja...

Vi var på ferie på Svenskekysten for en del år siden, og befant oss litt nord for Rönnäng. Hadde jolla på slep med motoren på. Måtte sette sleper over til en Nimbus 28 som holdt på å synke, og da datt tauet selvfølgelig ned mellom hendel og motorhuset på påhengern. Når jeg da strammet opp, så sa det bare pjoiing, og der forsvant den hendelen. Måtte helt til Gøteborg for å få ny, og den kostet da ca 500 sek hvis jeg ikke husker helt feil. Trodde ikke den var såå dyr.

J#¤%lig irriterende at sånt skulle skje. Tenkte ikke på å få navn og adresse til den ulykkelige Nimbus-eieren heller. Kunne sikkert krevd erstatning, men skitt au... Fikk da båten til havn og slept den til krana, hvor det stod folk klare til å heise den opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...