Jump to content

Førstegangsbåt 16 år


Båtgutten1.0

Recommended Posts

Hei. Snart fyller jeg 16 og kunne tenke meg en båt. Jeg liker sjøen og har bestefar med snekke. Jeg kunne også tenkt meg snekke men jeg vil også ha mulighet for å kjøre fort. Kom derfor over noen fine Scand HC 26. Hvordan er disse, og ville de vert greie for meg på 16 år?

 

Skal brukes som fremkomstmiddel til hytte, dagsturer med venner og overnattingsturer med venner/familie. Derfor må det enten bli daycuiser eller snekke.

 

Har et budsjett på opptil 40-45.000

 

Noen andre båter jeg burde ta en kikk på?

Link to post

Kjekk tid du har foran deg med valg av båt?

 

Scand HC 26 er en kjekk båt! Men, det er likevel et lite men her. I alle fall noe å ha i bakhodet før du tar ditt endelige valg.
 

Den går godt, ja, mye raskere enn ei snekke. Og den ser flott ut, en skikkelig klassiker. Her ferdes du med stil? Bakdelene med en slik båt er at driftskostnadene og vedlikeholdskostnadene kan være noe høye, litt avhengig om du får til å gjøre vedlikeholdet selv (eventuelt får hjelp til å lære å gjøre dette selv).
 

En motor som får en båt av denne størrelsen (og tyngden) til å plane drikker litt, så du må regne med at du ikke forflytter deg særlig rimelig, i alle fall hvis antall brukstimer for pengene er målet. Klart, båten går jo raskere enn ei snekke, så hvis heller forflytning over en viss avstand er målet er det ikke sikkert det blir så veldig stor forskjell likevel.

 

En annen utgiftspost vil være drevet. Et drev må vedlikeholdes for at det skal fungere tilfredsstillende. Årlig bytte av girolje er den minste kostnaden her. I tillegg er det belger og (ofte) dyre anoder som må skiftes. Det er ofte mer som potensielt kan gå galt med et drev enn fast aksling, spesielt hvis det ikke er skikkelig vedlikeholdt av de tidligere eierne. For all del, drevet kan fungere knirkefritt i flere år, men da forutsatt at vedlikeholdet blir gjort skikkelig. Gjør du servicejobben selv trenger ikke kostnaden bli uoverkommelig, men det er likevel en viss risiko for at pengene kan få ben å gå på, så det kan være greit å i alle fall ta dette med i beregningen når du velger type båt.

 

Vedlikeholdsmessig sett er en snekke oftest en del enklere å ha med å gjøre med sin faste aksling. Aksling krever også en viss grad av vedlikehold, men som regel langt mindre enn et drev. Mer universelle (og rimelige) anoder, litt smørefett/olje til tetting i pakkboksen og akslingbåten går uten de største utgiftene. En snekke trenger ikke rare motoren, dermed holdes også driftskostnadene nede. Bakdelen med snekke er at den går treigt i forhold til planeren, så da må du beregne lengre tid på selve transportetappen. I tillegg er manøvrerbarheten oftest dårligere på ei snekke med strak aksling enn en båt med drev. Spesielt når du skal bakke, da vil enkelte snekker kun styre effektivt den ene veien (på grunn av veien propellen roterer, den såkalte «propwalk-effekten»). 

 

Nå som du står i en situasjon der du har mulighet til å velge type båt ville jeg først av alt ha tenkt nøye gjennom hva du egentlig er ute etter. Så ville jeg ha sjekket opp service- og driftskostnadene som hver enkelt type båt krever. Da blir det gjerne lettere å ta valg som blir mest riktige for deg og dine behov?

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Lykke til og velkommen på sjøen @Båtgutten1.0! Jeg kunne ingenting om motor når jeg kjøpte min første båt for bare 6 år siden, men man lærer fort. Det å eie en båt og skulle være avhengig av profesjonelle for å utføre nødvendig service spiser opp for mye budsjett. Gjør vedlikehold til en hyggelig del av båteierskapet, og bruk forumet her aktivt så går dette fint. 

 

Jeg har ikke noe formening om hvilken båt du bør velge i prisklassen, men enig med alt det @Hakkannen skriver. Raskere båt er dyrere å holde, fart er også samsvarende med større konsekvenser. 

 

Finn en båt som er blitt dullet med. En gammel godt vedlikeholdt båt er bedre enn en nyere "mishandlet". Bruk nesen og hodet når du handler. Det skal være rent og ikke lukte mugg/olje/diesel osv. Få gjerne med deg en som har erfaring, mange her inne har hjulpet til med det. 

 

Gleder meg til å høre hvordan det går. Du virker som en reflektert ung mann så dette blir helt sikkert veldig bra! 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Hakkannen skrev for 10 timer siden:

Kjekk tid du har foran deg med valg av båt?

 

Scand HC 26 er en kjekk båt! Men, det er likevel et lite men her. I alle fall noe å ha i bakhodet før du tar ditt endelige valg.
 

Den går godt, ja, mye raskere enn ei snekke. Og den ser flott ut, en skikkelig klassiker. Her ferdes du med stil? Bakdelene med en slik båt er at driftskostnadene og vedlikeholdskostnadene kan være noe høye, litt avhengig om du får til å gjøre vedlikeholdet selv (eventuelt får hjelp til å lære å gjøre dette selv).
 

En motor som får en båt av denne størrelsen (og tyngden) til å plane drikker litt, så du må regne med at du ikke forflytter deg særlig rimelig, i alle fall hvis antall brukstimer for pengene er målet. Klart, båten går jo raskere enn ei snekke, så hvis heller forflytning over en viss avstand er målet er det ikke sikkert det blir så veldig stor forskjell likevel.

 

En annen utgiftspost vil være drevet. Et drev må vedlikeholdes for at det skal fungere tilfredsstillende. Årlig bytte av girolje er den minste kostnaden her. I tillegg er det belger og (ofte) dyre anoder som må skiftes. Det er ofte mer som potensielt kan gå galt med et drev enn fast aksling, spesielt hvis det ikke er skikkelig vedlikeholdt av de tidligere eierne. For all del, drevet kan fungere knirkefritt i flere år, men da forutsatt at vedlikeholdet blir gjort skikkelig. Gjør du servicejobben selv trenger ikke kostnaden bli uoverkommelig, men det er likevel en viss risiko for at pengene kan få ben å gå på, så det kan være greit å i alle fall ta dette med i beregningen når du velger type båt.

 

Vedlikeholdsmessig sett er en snekke oftest en del enklere å ha med å gjøre med sin faste aksling. Aksling krever også en viss grad av vedlikehold, men som regel langt mindre enn et drev. Mer universelle (og rimelige) anoder, litt smørefett/olje til tetting i pakkboksen og akslingbåten går uten de største utgiftene. En snekke trenger ikke rare motoren, dermed holdes også driftskostnadene nede. Bakdelen med snekke er at den går treigt i forhold til planeren, så da må du beregne lengre tid på selve transportetappen. I tillegg er manøvrerbarheten oftest dårligere på ei snekke med strak aksling enn en båt med drev. Spesielt når du skal bakke, da vil enkelte snekker kun styre effektivt den ene veien (på grunn av veien propellen roterer, den såkalte «propwalk-effekten»). 

 

Nå som du står i en situasjon der du har mulighet til å velge type båt ville jeg først av alt ha tenkt nøye gjennom hva du egentlig er ute etter. Så ville jeg ha sjekket opp service- og driftskostnadene som hver enkelt type båt krever. Da blir det gjerne lettere å ta valg som blir mest riktige for deg og dine behov?

 

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

Lykke til og velkommen på sjøen @Båtgutten1.0! Jeg kunne ingenting om motor når jeg kjøpte min første båt for bare 6 år siden, men man lærer fort. Det å eie en båt og skulle være avhengig av profesjonelle for å utføre nødvendig service spiser opp for mye budsjett. Gjør vedlikehold til en hyggelig del av båteierskapet, og bruk forumet her aktivt så går dette fint. 

 

Jeg har ikke noe formening om hvilken båt du bør velge i prisklassen, men enig med alt det @Hakkannen skriver. Raskere båt er dyrere å holde, fart er også samsvarende med større konsekvenser. 

 

Finn en båt som er blitt dullet med. En gammel godt vedlikeholdt båt er bedre enn en nyere "mishandlet". Bruk nesen og hodet når du handler. Det skal være rent og ikke lukte mugg/olje/diesel osv. Få gjerne med deg en som har erfaring, mange her inne har hjulpet til med det. 

 

Gleder meg til å høre hvordan det går. Du virker som en reflektert ung mann så dette blir helt sikkert veldig bra! 

 

Hei, takk for gode og viktige svar. Jeg vet at det er mer avansert vedlikehold med drev, men lurer på om båten må opp på land for å utfør oljeskift på den? Vanlig vedlikehold skal jeg høre med bestefar og onkel om hjelp til så det skal nok gå fint. Vil en Scand eventuelt gå på en båthenger? Og hva er ca pris på å ha båten på land for å utføre vedlikehold?

 

Jeg vet at en Scand drikker mer bensin enn en snekke, men jeg kommer ikke til å kjøre så veldig fort med mindre jeg har dårlig tid så håper det skal gå fint. 

Link to post

Jeg ville holdt meg unna gamle båter med drev. Jeg ville valgt en båt med aksling, eller påhengsmotor. Drev koster gjerne mye å vedlikeholde.

 

Man får som regel mest for pengene ved å velge en snekke i størrelsen 24-26 fot. 

 

Personlig ville jeg prioritert en båt med aksling og med varmeveksler (så det er ferskvann som går igjennom motoren). 

 

Men da vil du ikke ha topphastigheten. 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Båtgutten1.0 skrev 1 time siden:

Jeg vet at det er mer avansert vedlikehold med drev, men lurer på om båten må opp på land for å utfør oljeskift på den? Vanlig vedlikehold skal jeg høre med bestefar og onkel om hjelp til så det skal nok gå fint. Vil en Scand eventuelt gå på en båthenger? Og hva er ca pris på å ha båten på land for å utføre vedlikehold?


Oljeskift på motoren kan gjøres mens båten ligger på sjøen, men olja på drevet kan kun skiftes når båten står på land.

 

En bestefar og onkel som kan hjelpe til er gull å ha:thumbsup: Lær mye, så kan du også være med på å bringe denne kunnskapen videre til neste generasjon:wink:


En Scand av typen du ser på veier vel rett rundt 2000kg, så ja, du får den på båthenger. Båthengere til bruk på vei kan være ganske dyre, spesielt når du kommer opp i litt størrelse, men det er gjerne muligheter å få kjøpt brukt eller leie hengeren hvis du ikke tenker at båten skal stå på land hele vinteren.

 

Skal du ta båten på land for å utføre vedlikehold kan du også ta den opp på slipp. Der er det gjerne tilgjengelig høytrykksspyler og annet greit verktøy. Pris for å ha båten oppe ei uke på land vil variere veldig ut fra hvor du befinner deg i landet. Her i området rundt Stavanger hvor jeg befinner meg vil opptak på land/slipping koste mellom 1000-4000kr for en båt på 26 fot, avhengig av om man benytter slippen i båtforening eller privatdrevet kommersiell havn. Da står man oppe fra tre dager i båtforeningshavn til ei uke i kommersiell havn.

 

Link to post
Hakkannen skrev for 4 timer siden:


Oljeskift på motoren kan gjøres mens båten ligger på sjøen, men olja på drevet kan kun skiftes når båten står på land.

 

En bestefar og onkel som kan hjelpe til er gull å ha:thumbsup: Lær mye, så kan du også være med på å bringe denne kunnskapen videre til neste generasjon:wink:


En Scand av typen du ser på veier vel rett rundt 2000kg, så ja, du får den på båthenger. Båthengere til bruk på vei kan være ganske dyre, spesielt når du kommer opp i litt størrelse, men det er gjerne muligheter å få kjøpt brukt eller leie hengeren hvis du ikke tenker at båten skal stå på land hele vinteren.

 

Skal du ta båten på land for å utføre vedlikehold kan du også ta den opp på slipp. Der er det gjerne tilgjengelig høytrykksspyler og annet greit verktøy. Pris for å ha båten oppe ei uke på land vil variere veldig ut fra hvor du befinner deg i landet. Her i området rundt Stavanger hvor jeg befinner meg vil opptak på land/slipping koste mellom 1000-4000kr for en båt på 26 fot, avhengig av om man benytter slippen i båtforening eller privatdrevet kommersiell havn. Da står man oppe fra tre dager i båtforeningshavn til ei uke i kommersiell havn.

 

Ja jeg tenker å ha den på vannet om vinteren så på slipp et par dager hadde vert bra. Bor i stavanger selv så har du eventuelt noen bra plasser hvor jeg kunne hatt den på slipp?

 

Den prisen var ikke gale så da tenker jeg det er en bra løsning. 

Link to post

Jeg ville sett på Mørebas 8400. Mye mindre driftskostnader, og mer sjødyktig en en Scand. Jeg hadde aldri kjøpt en drevbåt i den prisklassen. Et drev kan fort ryke, og da kan du få store uforutsette utgifter. En båt med aksling kan ligge lenge ute i slengen, med minimalt vedlikehold, men en drevbåt må ofte ha service. Jeg ser du er 16 år, og hvis du er litt uvøren på grunt vann er det fort gjort å slå istykker et drev. Aksling tåler mye mer. En drevbåt har jo også selvfølgelig mange fordeler, men jeg ser ikke på de som relevante til din båtbruk.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78883144

 

Er flere tråder på forumet om Mørebs 8400, hvor du kan få noen ideer, hvis du for eksempel ønsker å utbedre noe på den eller har spørsmål til eierne. 

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Hakkannen skrev for 8 timer siden:


Oljeskift på motoren kan gjøres mens båten ligger på sjøen, men olja på drevet kan kun skiftes når båten står på land.

 

En bestefar og onkel som kan hjelpe til er gull å ha:thumbsup: Lær mye, så kan du også være med på å bringe denne kunnskapen videre til neste generasjon:wink:


En Scand av typen du ser på veier vel rett rundt 2000kg, så ja, du får den på båthenger. Båthengere til bruk på vei kan være ganske dyre, spesielt når du kommer opp i litt størrelse, men det er gjerne muligheter å få kjøpt brukt eller leie hengeren hvis du ikke tenker at båten skal stå på land hele vinteren.

 

Skal du ta båten på land for å utføre vedlikehold kan du også ta den opp på slipp. Der er det gjerne tilgjengelig høytrykksspyler og annet greit verktøy. Pris for å ha båten oppe ei uke på land vil variere veldig ut fra hvor du befinner deg i landet. Her i området rundt Stavanger hvor jeg befinner meg vil opptak på land/slipping koste mellom 1000-4000kr for en båt på 26 fot, avhengig av om man benytter slippen i båtforening eller privatdrevet kommersiell havn. Da står man oppe fra tre dager i båtforeningshavn til ei uke i kommersiell havn.

 

Jeg har sett mye på båter rundt om på finn, men jeg ser ingen båter utenom snekker i min prisklasse med aksling. Hadde snekkene gått 12-15 knop hadde jeg vert fornøyd men med 8 knop går det jo lett 4 timer til hytta. Er det virkelig så mye dyrere og vanskeligere med drev? Hvor masse vedlikeholdskostnader skiller dem?

Link to post
Båtgutten1.0 skrev for 4 timer siden:

Er det virkelig så mye dyrere og vanskeligere med drev? Hvor masse vedlikeholdskostnader skiller dem?


Det er ikke umulig med drev, ikke misforstå! Hadde drev vært kun vært stress hadde det ikke vært så vanlig som det er. Men det er likevel greit å være klar over at det kommer vedlikeholdskostnader med drev som man slipper i samme grad med fast aksling. Så må man ta valgene da, hva prioriterer man, og hvor mye skal båtholdet koste før det begynner å bli ubehagelig.
 

Tar du servicen selv går det vel 3-4 liter (+/-, avhengig av type drev) med girolje i året. I tillegg kommer belger. Mener det er 2-5 års skifteintervaller her, hvis skal man høre på produsenten, men det vil alltid være tilfeller der folk drøyer å skifte belger enda lenger. Det kan gå godt eller det kan skjære seg. Lurt å følge serviceintevallene, kommer det vann inn kan kostnadene bli større. Bare belgene kan du nok få tak fra 1000-lappen og oppover vil jeg tro, men så kommer anoder i tillegg. Et priseksempel på en stor servicepakke, riktig nok til et forholdsvis moderne drev, men finner du ut hvilket drev de aktuelle båtene du ser på har kan du søke opp prisene selv? 

 

Trenger du profesjonell hjelp til servicen koster det naturlig nok en god del mer. En kamerat med Windy 24-foter med Volvo SX-drev betalte 5500kr for servicen på sitt drev i fjor sommer. Den prisen var forutsatt at det kun var en enkel service som skulle bli utført, og at det ikke hadde vært lekkasjer. Skulle det bli lekkasjer i en belg eller simmering (lekkasje av vann inn til girolja) kan kostnadene bli større.

Når først han kameraten ble nevnt kan jeg jo også nevne at han fikk problemer med «knurring» i drevet i fjor sommer. Det ble fikset, men han fikk beskjed om å la være å svinge for krapt med pådrag, det sliter veldig på drivknutene («leddene» som muliggjør drift samtidig som man svinger). I følge kameraten min, etter denne jobben + servicekostnadene han har hatt de 3-4 årene han har hatt Windyen, velger han fast aksling på neste båt.

 

Fordelene med drev er mer riktig vinkel/retning på propellen i forhold til der man skal, dermed er drevbåter ofte mer effektive i drift i forhold til fast aksling, mer fart per hestekraft + god manøvreringsevne. Bakdelene er høyere servicekostnader, vedlikeholdsbehovet er større og som enslagsgjest er inne på; drev står oftest utsatt til i forhold til fast aksling som tåler mer. Du ønsker ikke dunke borti en stein uansett framdriftsmåte, men det er fort ekstra kjipt med drev.


Fordelene med aksling er driftsikkerhet, lave vedlikeholdskostnader og at aksling tåler en støyt om man skulle være uheldig å treffe på moder jord (som på sjøen ofte tar form som en hard stein). Bakdelene er mindre effektiv framdrift, spesielt på hurtiggående båter (det er en grunn til at mange hurtiggående båter har drev eller påhengsmotor) og dårligere manøvrerbarhet.  

Link to post
Hakkannen skrev for 7 timer siden:


Det er ikke umulig med drev, ikke misforstå! Hadde drev vært kun vært stress hadde det ikke vært så vanlig som det er. Men det er likevel greit å være klar over at det kommer vedlikeholdskostnader med drev som man slipper i samme grad med fast aksling. Så må man ta valgene da, hva prioriterer man, og hvor mye skal båtholdet koste før det begynner å bli ubehagelig.
 

Tar du servicen selv går det vel 3-4 liter (+/-, avhengig av type drev) med girolje i året. I tillegg kommer belger. Mener det er 2-5 års skifteintervaller her, hvis skal man høre på produsenten, men det vil alltid være tilfeller der folk drøyer å skifte belger enda lenger. Det kan gå godt eller det kan skjære seg. Lurt å følge serviceintevallene, kommer det vann inn kan kostnadene bli større. Bare belgene kan du nok få tak fra 1000-lappen og oppover vil jeg tro, men så kommer anoder i tillegg. Et priseksempel på en stor servicepakke, riktig nok til et forholdsvis moderne drev, men finner du ut hvilket drev de aktuelle båtene du ser på har kan du søke opp prisene selv? 

 

Trenger du profesjonell hjelp til servicen koster det naturlig nok en god del mer. En kamerat med Windy 24-foter med Volvo SX-drev betalte 5500kr for servicen på sitt drev i fjor sommer. Den prisen var forutsatt at det kun var en enkel service som skulle bli utført, og at det ikke hadde vært lekkasjer. Skulle det bli lekkasjer i en belg eller simmering (lekkasje av vann inn til girolja) kan kostnadene bli større.

Når først han kameraten ble nevnt kan jeg jo også nevne at han fikk problemer med «knurring» i drevet i fjor sommer. Det ble fikset, men han fikk beskjed om å la være å svinge for krapt med pådrag, det sliter veldig på drivknutene («leddene» som muliggjør drift samtidig som man svinger). I følge kameraten min, etter denne jobben + servicekostnadene han har hatt de 3-4 årene han har hatt Windyen, velger han fast aksling på neste båt.

 

Fordelene med drev er mer riktig vinkel/retning på propellen i forhold til der man skal, dermed er drevbåter ofte mer effektive i drift i forhold til fast aksling, mer fart per hestekraft + god manøvreringsevne. Bakdelene er høyere servicekostnader, vedlikeholdsbehovet er større og som enslagsgjest er inne på; drev står oftest utsatt til i forhold til fast aksling som tåler mer. Du ønsker ikke dunke borti en stein uansett framdriftsmåte, men det er fort ekstra kjipt med drev.


Fordelene med aksling er driftsikkerhet, lave vedlikeholdskostnader og at aksling tåler en støyt om man skulle være uheldig å treffe på moder jord (som på sjøen ofte tar form som en hard stein). Bakdelene er mindre effektiv framdrift, spesielt på hurtiggående båter (det er en grunn til at mange hurtiggående båter har drev eller påhengsmotor) og dårligere manøvrerbarhet.  

Når jeg ser prisen på den servicepakka og regner på at det skal 1 gang i året blir det ikke så veldig mye. Jeg skal høre med onkel om hva han synes. Vet at han både har hatt drev og aksling.

 

Får vente til litt nærmere båten skal kjøpes for å se om det kommer noe nytt ut på markedet. Da kommer det gjerne mer båter med aksling som kan være av interesse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...