Jump to content

Pusset jeg for mye nå?

Bigdrago

Recommended Posts

Ja, her var du litt brutal :giggle:  Du har jo gått gjennom bunnstoff, primer, gelcoat, og helt inn i glassfiberlaminatet. Hva skulle du egentlig gjøre?

Men dette er vel under vannlinja. Så her legger du bare på litt epoxysparkel, den kan du stoffe rett på :thumbsup: 

https://www.maritim.no/yachting-epoxy-repair

Gjør som @Komodo sier. Du MÅ forsegle glassfiberet før du setter den på vann. Epoxy er fin.

Ruglete gjør veldig lite egentlig for fartens del. Bare det ikke er flak. Selv for relativt raske båter.

Skal du ha det glatt hadde jeg brukt slik "pussekloss" som ikke er pussepapir, slik at det ikke pakker seg. Så slipt ganske lett.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

S/Y Vega skrev 1 time siden:

Ville heller gått for ett spann med 2 komponent sparkel, de har de på biltema. 

Det er utrolig lite i de boksene du linker til, så det lønner seg å kjøpe spannet. Tror det er 1 liter til sammen i det. 

Er den vanntett og klar for stoffing? Ser at det er masse småskader under båten. Så det er tydeligvis ikke så farlig at det ikke er reparert?

Jeg vil anbefale deg å få tak i noe annet enn et biltemaprodukt til akkurat dette. Jeg har kjøpt BT epoxysparkel en gang før, den synes jeg var elendig. Som nevnt lenger opp vil jeg anbefale deg epoxysparkel til dette, ikke polyester. Bruker du polyestersparkel bør du male over med 3-4 strøk tokoponent epoxygrunning før du stoffer, da blir det tett. Husk at du har slipt vekk gelcoaten som også skal være med å tette for laminatet her. 

Bigdrago skrev for 5 timer siden:

epoksysparkel jeg kjøpte jfr lenke?

Du mener de to små gule krukkene? Nei. Det er lim, nærmere bestemt fortykket epoksylim. Fint egnet til montering av slikt som f.eks. skroggjennomføringer i kompositt eller lignende, men ikke til sparkling.

Skal du sparkle under vannlinja og kun har Biltema i nærheten er denne epoksysparkelen fin synes jeg. Opplever den som tilnærmet like grei å jobbe med som den langt dyrere Hempel ProFiller (såkalt proff epoksysparkel) som jeg også har brukt en del. Når det gjelder styrken har jeg ikke testet forskjellen, men vil ikke tro at Biltemas variant kan være helt krise, det er mange som bruker denne.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Hakkannen skrev for 6 timer siden:

Du mener de to små gule krukkene? Nei. Det er lim, nærmere bestemt fortykket epoksylim. Fint egnet til montering av slikt som f.eks. skroggjennomføringer i kompositt eller lignende, men ikke til sparkling.

Skal du sparkle under vannlinja og kun har Biltema i nærheten er denne epoksysparkelen fin synes jeg. Opplever den som tilnærmet like grei å jobbe med som den langt dyrere Hempel ProFiller (såkalt proff epoksysparkel) som jeg også har brukt en del. Når det gjelder styrken har jeg ikke testet forskjellen, men vil ikke tro at Biltemas variant kan være helt krise, det er mange som bruker denne.

Takk.

Er det mulig. Så dette limet er ikke vanntett det da?

Jaja. Båten tar vel ikke skade med en sesong av det der tenker jeg.

Bigdrago skrev 34 minutter siden:

Så dette limet er ikke vanntett det da?

Jo, det limet er vanntett.

Bigdrago skrev for 13 timer siden:

Det er vel epoksysparkel jeg kjøpte jfr lenke?

Du spurte om det var epoksysparkel du hadde kjøpt, det er det ikke. Så mitt svar var først og fremst til det spørsmålet, pluss litt mer om erfaringene jeg har med det som er epoksysparkelen til Biltema?

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Hakkannen skrev for 7 timer siden:

Skal du sparkle under vannlinja og kun har Biltema i nærheten er denne epoksysparkelen fin synes jeg. 

Det er akkurat den jeg siktet til som jeg har dårlig erfaring med. Det er faktisk så dårlig at jeg har lurt på om jeg har vært uheldig og fått gammel sparkel. Jeg synes den var rett og slett helt udregelig å jobbe med. Alt for tykk, det var så rørepinnen knakk. Og veldig vanskelig å få noe heft til underlaget. Måtte jobbe med den for å få den til å sitte. Etter herding synes jeg den hadde dårlig fasthet. 

Til sammenligning har jeg brukt et par bokser med LeFant epoxysparkel som jeg har kjøpt på båtbua i Fredrikstad. Det er noe helt annet. Legger den på så flyter den pent ut, og hefter umiddelbart på underlaget. Sluttresultatet blir en sterk masse. 

https://batbua.no/produkt/lefant-marine-epoxifiller-450g/

Har skrapet og skrapet og skrapet hele undersiden nå. Forrige eieren må ha brukt hardt bunnstoff? Nå er det ansett som godt nok eller hva sier fagfolket?

Før skrapingScreenshot_20200419-102617_Gallery.jpg.69249039fd852d3d48accc2e58429006.jpg

Før skraping

Screenshot_20200419-102821_Gallery.jpg.d74378d8fa373fd92eefa38bda25e523.jpg

Etter skraping. Minimalt med hvitt gammelt bunnstoff. Dette må da holde for nytt bunnstoff?20200418_190023.jpg.287e1bfd0db81d5bb5db0aa4ffff456c.jpg

Fortsatt små hvite prikker/rester igjen.

20200418_190027.jpg.15cd2a3ec1a001474baaa831f6c97a41.jpg

Epoxylim. Funksjonibelt men ikke vakkert. Gjør d bedre neste år.

20200418_200054.jpg.c60297584e890d13030610c3eb2925f5.jpg

Komodo skrev 29 minutter siden:

Det er faktisk så dårlig at jeg har lurt på om jeg har vært uheldig og fått gammel sparkel. Jeg synes den var rett og slett helt udregelig å jobbe med

Det var rart! Ja, kanskje du var uheldig med den, høres jo ikke ut som den var slik som den skal være. De jeg har brukt har vært ganske passe i konsistensen, men hvor mye de tåler etter herding i forhold til dyrere alternativer har jeg som sagt ikke testet ut.

Jeg er enig med @bellen, ut fra det jeg ser på bildene så er du nå nede på den blå gelcoaten.  Og da burde du legge på primer først. Primer er vanntett, og hindrer vann i å komme inn i gelcoat og så glassfiber. Antar at båten har hatt primer, og deretter bunnstoff på.  Hvis du ikke primer nå så må du få vekk bunnstoffet du legger på nå neste gang, og det er jo mye jobb. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Bigdrago skrev Just now:

Takker for tips.

Er ikke gelcoaten vanntett? Trodde primer var en grunning for bunnstoff.

Gelcoat er ikke vanntett. Så primeren skal sørge for tett sjikt. Den gir også vedheft for bunnstoff. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...