Bigdrago Startet 18.April.2020 Link til dette innlegget Startet 18.April.2020 Bruker grovrengjører på vinkelsliper. Pussrt jeg for mye nå? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Der ser det nok ut som at du har gått igjennom gelcoat. Gelcoaten din er blå, så når du kommer inn på blått, så må du ikke pusse mer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Ja, her var du litt brutal Du har jo gått gjennom bunnstoff, primer, gelcoat, og helt inn i glassfiberlaminatet. Hva skulle du egentlig gjøre? Men dette er vel under vannlinja. Så her legger du bare på litt epoxysparkel, den kan du stoffe rett på https://www.maritim.no/yachting-epoxy-repair Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bigdrago Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Bruktw grovrengjører på vinkelsliper :) Må jeg gjøre noe? Trekker den inn vann nå? Tenkte fjerne det hvite ruglete bunnstoffet før jeg påfører ny sevpolerende sort. Gått over til høytrykk med turbodyse men det er fortsatt litt småruglete. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Gjør som @Komodo sier. Du MÅ forsegle glassfiberet før du setter den på vann. Epoxy er fin. Ruglete gjør veldig lite egentlig for fartens del. Bare det ikke er flak. Selv for relativt raske båter. Skal du ha det glatt hadde jeg brukt slik "pussekloss" som ikke er pussepapir, slik at det ikke pakker seg. Så slipt ganske lett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bigdrago Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Smurte på malingsfjerner. Virker som om den grå fargen ikke likte det. Herrejemini. Takk for tips. Skal forsegle det. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Antar at dette kan brukes? Har bare biltema i nærheten. https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/epoxylim/epoksy-supersterk-2000028570 Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Ville heller gått for ett spann med 2 komponent sparkel, de har de på biltema. Det er utrolig lite i de boksene du linker til, så det lønner seg å kjøpe spannet. Tror det er 1 liter til sammen i det. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Bigdrago Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 S/Y Vega skrev 1 time siden: Ville heller gått for ett spann med 2 komponent sparkel, de har de på biltema. Det er utrolig lite i de boksene du linker til, så det lønner seg å kjøpe spannet. Tror det er 1 liter til sammen i det. Er den vanntett og klar for stoffing? Ser at det er masse småskader under båten. Så det er tydeligvis ikke så farlig at det ikke er reparert? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Jeg vil anbefale deg å få tak i noe annet enn et biltemaprodukt til akkurat dette. Jeg har kjøpt BT epoxysparkel en gang før, den synes jeg var elendig. Som nevnt lenger opp vil jeg anbefale deg epoxysparkel til dette, ikke polyester. Bruker du polyestersparkel bør du male over med 3-4 strøk tokoponent epoxygrunning før du stoffer, da blir det tett. Husk at du har slipt vekk gelcoaten som også skal være med å tette for laminatet her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bigdrago Svart 18.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Det er vel epoksysparkel jeg kjøpte jfr lenke? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) Bigdrago skrev for 5 timer siden: epoksysparkel jeg kjøpte jfr lenke? Du mener de to små gule krukkene? Nei. Det er lim, nærmere bestemt fortykket epoksylim. Fint egnet til montering av slikt som f.eks. skroggjennomføringer i kompositt eller lignende, men ikke til sparkling. Skal du sparkle under vannlinja og kun har Biltema i nærheten er denne epoksysparkelen fin synes jeg. Opplever den som tilnærmet like grei å jobbe med som den langt dyrere Hempel ProFiller (såkalt proff epoksysparkel) som jeg også har brukt en del. Når det gjelder styrken har jeg ikke testet forskjellen, men vil ikke tro at Biltemas variant kan være helt krise, det er mange som bruker denne. Redigert 19.April.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Hvordan legges epoxysparkel på slike skader? Som vanlig sparkel med sparkelspade, eller rulles evt. pensles på? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Guest Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Legger det på med vanelig sparkelspade Men det jeg ville ha gjort, er og blanda sammen noen dråper med gelcoat og lagt på. Da er det gjort på 5min, hvis det ikke legges på så mye at det må slipes pent etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Hakkannen skrev for 6 timer siden: Du mener de to små gule krukkene? Nei. Det er lim, nærmere bestemt fortykket epoksylim. Fint egnet til montering av slikt som f.eks. skroggjennomføringer i kompositt eller lignende, men ikke til sparkling. Skal du sparkle under vannlinja og kun har Biltema i nærheten er denne epoksysparkelen fin synes jeg. Opplever den som tilnærmet like grei å jobbe med som den langt dyrere Hempel ProFiller (såkalt proff epoksysparkel) som jeg også har brukt en del. Når det gjelder styrken har jeg ikke testet forskjellen, men vil ikke tro at Biltemas variant kan være helt krise, det er mange som bruker denne. Takk. Er det mulig. Så dette limet er ikke vanntett det da? Jaja. Båten tar vel ikke skade med en sesong av det der tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 (redigert) Bigdrago skrev 34 minutter siden: Så dette limet er ikke vanntett det da? Jo, det limet er vanntett. Bigdrago skrev for 13 timer siden: Det er vel epoksysparkel jeg kjøpte jfr lenke? Du spurte om det var epoksysparkel du hadde kjøpt, det er det ikke. Så mitt svar var først og fremst til det spørsmålet, pluss litt mer om erfaringene jeg har med det som er epoksysparkelen til Biltema? Redigert 19.April.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Flott :) den skal stoffes i dag så det er enda godt. Får ta det kosmetiske neste år :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Hakkannen skrev for 7 timer siden: Skal du sparkle under vannlinja og kun har Biltema i nærheten er denne epoksysparkelen fin synes jeg. Det er akkurat den jeg siktet til som jeg har dårlig erfaring med. Det er faktisk så dårlig at jeg har lurt på om jeg har vært uheldig og fått gammel sparkel. Jeg synes den var rett og slett helt udregelig å jobbe med. Alt for tykk, det var så rørepinnen knakk. Og veldig vanskelig å få noe heft til underlaget. Måtte jobbe med den for å få den til å sitte. Etter herding synes jeg den hadde dårlig fasthet. Til sammenligning har jeg brukt et par bokser med LeFant epoxysparkel som jeg har kjøpt på båtbua i Fredrikstad. Det er noe helt annet. Legger den på så flyter den pent ut, og hefter umiddelbart på underlaget. Sluttresultatet blir en sterk masse. https://batbua.no/produkt/lefant-marine-epoxifiller-450g/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bigdrago Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Har skrapet og skrapet og skrapet hele undersiden nå. Forrige eieren må ha brukt hardt bunnstoff? Nå er det ansett som godt nok eller hva sier fagfolket? Før skraping Før skraping Etter skraping. Minimalt med hvitt gammelt bunnstoff. Dette må da holde for nytt bunnstoff? Fortsatt små hvite prikker/rester igjen. Epoxylim. Funksjonibelt men ikke vakkert. Gjør d bedre neste år. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Det hvite siste laget som nå er igjen er mest sansynlig primer. Du burde smurt på et nytt lag med primer nå før du smører på bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Komodo skrev 29 minutter siden: Det er faktisk så dårlig at jeg har lurt på om jeg har vært uheldig og fått gammel sparkel. Jeg synes den var rett og slett helt udregelig å jobbe med Det var rart! Ja, kanskje du var uheldig med den, høres jo ikke ut som den var slik som den skal være. De jeg har brukt har vært ganske passe i konsistensen, men hvor mye de tåler etter herding i forhold til dyrere alternativer har jeg som sagt ikke testet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Jeg skal bare understreke at du må høre på @Eika og @Komodo. Kort og godt! De vet hva de snakker om!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Grand Banks jr Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Jeg er enig med @bellen, ut fra det jeg ser på bildene så er du nå nede på den blå gelcoaten. Og da burde du legge på primer først. Primer er vanntett, og hindrer vann i å komme inn i gelcoat og så glassfiber. Antar at båten har hatt primer, og deretter bunnstoff på. Hvis du ikke primer nå så må du få vekk bunnstoffet du legger på nå neste gang, og det er jo mye jobb. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bigdrago Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Takker for tips. Er ikke gelcoaten vanntett? Trodde primer var en grunning for bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Bigdrago skrev Just now: Takker for tips. Er ikke gelcoaten vanntett? Trodde primer var en grunning for bunnstoff. Gelcoat er ikke vanntett. Så primeren skal sørge for tett sjikt. Den gir også vedheft for bunnstoff. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.