Jump to content

Ny turteller - VP 3.0 GLP-J starter ikke


OyHun

Recommended Posts

Kjøpte meg brukt ny båt i fjor høst. Når båten ble satt i opplag byttet jeg instrumentet som viser turtallet da denne var defekt. Ble byttet med samme merke som originalt, Faria. Da jeg skulle sjøsette båten i påsken ville den ikke starte. Helt død. Isolerte problemet til coilen da den ikke ga gnist og fikk både strøm og tenningssignal. Kjøpte ny coil men ville fremdeles ikke starte. I desperasjon koblet jeg fra signalkabelen fra turtelleren da dette var den eneste komponenten jeg hadde rørt siden båten ble lagt i opplag og fungerte. Motor startet da med en gang. Noen som kan forklare hvordan signalledningen fra coil til turteller kan gjøre at coilen ikke fungerer? Noe feil med det nye instrumentet? 

 

Motor: VP 3.0 GLP-J

Båt: Stingray 185 LS 2008

Link to post
Share on other sites

Turtallet tas vel ut fra primærsiden på coilen, så unødig last av dette signalet vil vel kunne tulle med tenning. Helt sikker på at det nye instrumentet er elektrisk identisk? Hva skjer hvis du kobler i det gamle (selv om det ikke virker)? 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Instrumentet er tilsynelatende identisk med det gamle. Den gamle havnet i elavfallet for lenge siden, så det får jeg ikke sjekket...

 

Hvorvidt signalet tas fra primær eller sekundær siden + eller - vites heller ikke. Jeg har kun byttet instrument uten å tukle med ledningene. Det er en liten vribrytet bakpå turtelleren, men uavhengig av posisjon forårsaker instrumentet at motoren ikke starter, eller stanser når den er i gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...