Jump to content

Mercruiser 4.2L D-Tronic 250hk -99model


Hanuman

Recommended Posts

Hei,

Følgende scenario. Cruiset på ca 2800rpm. Plutselig uten forvarsel falt turtallet sakte men sikkert til motoren stoppet

etter 10-15sek. Mistanken gikk straks mot manglende drivstoff tilførsel. Hadde da kjørt ca 20 tim. etter skifte av begge dieselfiltrene.

Forfilter, ut av dieseltanken òg finfilter som henger på motoren. Forsøkte å starte men gav opp etter 2 forsøk. Lå midt i

"leia" så eg ble tauet til land. Neste dag gikk eg gjennom filtrene. forfilter, var sgs. fullt av dritt, tømte innholdet oppå en 1/2

colaflaske, og lot det "settle" seg, ca 2dl med brun og tjukk "graut". Ut fra tanken ligger det en liten 12V fødepumpe med kapasitet 90l tim.

Det viste seg at også den var tett. Samme "grauten". Finfilteret inn på motor, der så dieselen helt fin ut. Men skiftet begge filtrene, og kjøpte 

en ny 12V fødepumpe m/samme kapasitet. Samtidig gjorde eg tanken absolutt 100% ren. Fylte så på 75L diesel.

NÅ begynner mora..Ikkje effen om eg får start på maskineriet igjen! Har da gjort det meste etter boken (tror eg?!)

Åpnet alle 6 niplene på toppen av brennstoffdysene, "kinnet" og får diesel helt frem til alle 6. Trakk så til en og en nippel.

Luftet finfilteret er gjort mer enn 1gang, har også pumpet på toppen av finfilteret, men absolutt ingenting skjer.

Det som bekymrer meg aller mest er at når eg "kinner" så er det samme "monotome" lyd, samme turtall..

Det er ikkje tegn til at han er i nærheten av å starte, also han "tar" ikkje etter det engang. For meg så virker det som

han ikkje får diesel? eller kan det være noe elektronisk? (Har allerede skiftet til 1 nytt batteri, men pr. dags dato har

det fint lite for seg å tømme et nytt batteri!)  Det er vel rimelig vanskelig å stille noen fjerndiagnose.

Men eg lurer på om noen her inne har vert borti samme øvelse? Er det noe eg har "glemt"..?? 

Vh Hanuman

Redigert av Hanuman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...