Jump to content

Teakdør


REM

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i ei teakdør for bruk i båt. Jeg har et vinterprosjekt på gang hvor jeg har planer om å innrede en lugar med vegger, senger og altså ei dør. Mange bygger og innreder jo selv og jeg er rimelig overbevist om at det er å få fatt i. Kanskje må jeg lage den selv? Er det noen som har prøvd det og som kan tipse meg på framgangsmåten. Jeg trenger karm og det hele selvfølgelig. De øvrige dørene i båten har gode radier i hjørnene. Jeg innser at hjørneradier kan bli et C-moment som jeg i verste fall må klare meg uten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Teaklister, ramtre, fotlist fåes ferdig kjøpt. I tillegg kjøper du (fortrinnsvis 13mm) teakplate. Bruk gjerne U-list som du rammer inn døren med. Det holder å lime U-lista til døren, trenger mao ikke skruer eller lignende der. Bruk gjerne Tec7, et sika-lignende produkt.

 

Ser du holder til i Slemmestad, så jeg vil tro Billingstad trelast er nærliggende å handle for deg ? De har etter det jeg skjønner alt det du trenger.

 

Priser ? ca 1000 for plate tror jeg (da får du ganske mye rester til andre eventuelle prosjekter/plata er 120x240)

 

Lister, tilsammen et par tre hundre tenker jeg (husker ikke prisene helt konkret).

 

Skal du ha dørhåndtak, selger Maritim dette, husk da på å få "utenpåliggende" modell, da det selvsagt ikke blir plass for innfelling i 13 mm dør.

 

Høres det tynt ut ? I de båter jeg har vært i, holder dette lenge....

 

Skal du ha heltre, må du lime sammen staver, tviler du får tak i så brede plank. Dette fåes også tak i på Billingstad.

 

Lykke til, og ta gjerne og still spørsmål om du lurer på noe...

 

(Ps, når du skal kutte, er det fordel med sirkelsag, eller bordsag med et ikke altfor sløvt blad slik at du ikke får oppflising.)

Link to post
Share on other sites

Teaklister, ramtre, fotlist fåes ferdig kjøpt. I tillegg kjøper du (fortrinnsvis 13mm) teakplate. Bruk gjerne U-list som du rammer inn døren med. Det holder å lime U-lista til døren, trenger mao ikke skruer eller lignende der. Bruk gjerne Tec7, et sika-lignende produkt.

 

Ser du holder til i Slemmestad, så jeg vil tro Billingstad trelast er nærliggende å handle for deg ? De har etter det jeg skjønner alt det du trenger.

 

Priser ? ca 1000 for plate tror jeg (da får du ganske mye rester til andre eventuelle prosjekter/plata er 120x240)

 

Lister, tilsammen et par tre hundre tenker jeg (husker ikke prisene helt konkret).

 

Skal du ha dørhåndtak, selger Maritim dette, husk da på å få "utenpåliggende" modell, da det selvsagt ikke blir plass for innfelling i 13 mm dør.

 

Høres det tynt ut ? I de båter jeg har vært i, holder dette lenge....

 

Skal du ha heltre, må du lime sammen staver, tviler du får tak i så brede plank. Dette fåes også tak i på Billingstad.

 

Lykke til, og ta gjerne og still spørsmål om du lurer på noe...

 

(Ps, når du skal kutte, er det fordel med sirkelsag, eller bordsag med et ikke altfor sløvt blad slik at du ikke får oppflising.)

<{POST_SNAPBACK}>

Takk Perlen. Det var oppløftende å høre. Synes kanskje 13mm høres tynnt ut, men er usikker. På den annen side, heltre teakstav vil bli overkill. Hva med dobbel teakplate, 6-9mm kanskje, og ramme som jeg limer platene mot?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva med dobbel teakplate, 6-9mm kanskje, og ramme som jeg limer platene mot?

<{POST_SNAPBACK}>

Alt er mulig. Jeg bare oppfordrer deg til å se på andres dører. Du vil bli overrasket over å tynne dørene egentlig er. Jeg hadde opprinnelig tenkt å lage tykkere dører i min båt, men forandret mening etter "inspeksjonsrunde" i diverse båter.

 

Nå skal det legges til at du kan kjøpe teakplater i diverse tykkelser, helt fra 3 mm og oppover. Hør gjerne med Billingstad (eller annen plass du går) om hva de anbefaler. Skal du lime 2 plater sammen, kan du fortsatt bruke Tec7, i mellom, i tillegg til å lime mot rammene...

Link to post
Share on other sites

Regner med du kanskje allerede har finni fram til dem, men uansett, her finner du det aller meste av det du trenger av materialer;

 

http://www.billingstadtrelast.no

 

Veldig greit utlagt med skisser, mål og priser. De er veldig behjelpelige der er min erfaring. Perlen har vel egentlig allerede gitt deg de samme råd jeg ville gitt. Ei god sag er et must.... og husk å være pirkete. Da blir nok resultatet bra skal du se.

Skal du lime med Tech7 eller tilsvarende så vil jeg anbefale å maskere. Overskytende masse er noe drit å fjerne fra treverket både før, under og etter tørk. La den tørke på maskeringa og bruk tynnbladet kniv til å snitte fri maskeringen.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen så langt. Jeg tar en tur innom Billingstad trelast idag og forhører meg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Alt er mulig. Jeg bare oppfordrer deg til å se på andres dører. Du vil bli overrasket over å tynne dørene egentlig er. Jeg hadde opprinnelig tenkt å lage tykkere dører i min båt, men forandret mening etter "inspeksjonsrunde" i diverse båter.

<{POST_SNAPBACK}>

Alle dører i Hangarskibet er 13 mm teak-finer.  Det holder i massevis, det!!

<{POST_SNAPBACK}>

Var å snakket med Billingstad trelast idag, og de har listverk til dører og karmer for 12 og 15mm finer. De har også hjørnestykker med radie 100mm som stemmer bra med de dørene jeg har i båten i dag. Så langt, så bra. Dørene i Princessen er imidlertid 34mm.

 

Slaa den De Worse. Halfannen tomme tykke dører i gedigen teak, prima vare, secunda ikke er afbenyttet for titrede til de Royale sovealkover og toileter i Princess baaterne. Enhvidere, høiklasse skib av Royal standard afbenytter innfeldte laaskasser maa vite, med førstesortering veloilet laasmecanisme. Her skal man ingenlunde risikere å kompromitere tilstedeværende om man skulle komme i fare for at slippe en Royal salutt ved toilettbesøk.

 

At sortimentet til Billingstad trelast nok mer er tiltengt ordinære baater av Fairlineklassen synes åpenbart. En løsning kan være å lage en ramme å lime finer på hver side av denne. Problemet blir listverket rundt. Jeg faar la det modne en smule tid kanskje.

 

Maate Guderne forby, men De skulle vel ingenlunde være Republikaner, Hr. Worse? :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dørene i Princessen er imidlertid 34mm.

 

At sortimentet til Billingstad trelast nok mer er tiltengt ordinære baater av Fairlineklassen synes åpenbart. En løsning kan være å lage en ramme å lime finer på hver side av denne. Problemet blir listverket rundt. Jeg faar la det modne en smule tid kanskje.

<{POST_SNAPBACK}>

:eek: Voldsomme dører du har !!

 

Jeg har laget to dører, med limt 13mm finer på hver side, laget teak-kantlister etc. Hvis du går inn på tråden "Rest/oppussing av "Perlen" og "lille Perlen", vil du se bilde av de dørene i forbindelse med actercabinen. Grunn til at jeg lagde tykkere dører der, er lydisolering for dem som eventuelt sover der, mens vi andre :cheers::wink:

 

Dersom du ønsker mer info, ta kontakt....

 

Slaa den De Worse. Halfannen tomme tykke dører i gedigen teak, prima vare, secunda ikke er afbenyttet for titrede til de Royale sovealkover og toileter i Princess baaterne. Enhvidere, høiklasse skib av Royal standard afbenytter innfeldte laaskasser maa vite, med førstesortering veloilet laasmecanisme. Her skal man ingenlunde risikere å kompromitere tilstedeværende om man skulle komme i fare for at slippe en Royal salutt ved toilettbesøk.

 

Maate Guderne forby, men De skulle vel ingenlunde være Republikaner, Hr. Worse? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

:eek:  Voldsomme dører du har !!

 

Jeg har laget to dører, med limt 13mm finer på hver side, laget teak-kantlister etc. Hvis du går inn på tråden "Rest/oppussing av "Perlen" og "lille Perlen", vil du se bilde av de dørene i forbindelse med actercabinen. Grunn til at jeg lagde tykkere dører der, er lydisolering for dem som eventuelt sover der, mens vi andre  :cheers:  :wink:

Jeg har studert innredningen i "Perlen". Meget imponerende og profft utført. Mye mulig jeg kommer tilbake med spørsmål når jeg kommer igang. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rem : etter litt avsporinger her, jeg tror jeg ville forsøkt å skaffe til veie teak dør heltre, gjerne gjennom annonse i avisa, eller følge med om der kommer noen annonser.

 

Jeg ser at det fra tid til annen annonseres heltre teak ytterdører av "Agderposten", som er vår lokale avis. Du kan oppleve alt fra Kr 300 og oppover, alt etter tilstand.

 

Du kan da kutte det arealet du skal ha, frese ut plass til håndtak/lås samt allikevel ha nok til å lage lister/ramtre/dørterskel.

 

Å få tak i heltre i nytt i den dimensjon, det går nok, men koster mer enn det smaker.

 

Teak har den fordelen at når den er pusset, ser den helt ny ut, nesten uansett hvor gammel den i utgangspunktet er.

 

Skulle teakdøren du får tak i være tykkere enn tilmålte 34 mm, er det enkel sak å høvle ned, enten selv eller på møbelsnekkeri/båtbyggeri etc.

 

Kanskje noen medlemmer her har noe til salgs ?? Vet ihvertfall om èn som er "meget rik" på teak her.... (ikke meg :sad: )

Link to post
Share on other sites

Slaa den De Worse. Halfannen tomme tykke dører i gedigen teak,

Saa det er denne omstendighet, altsaa det hemningsløse overforbruk av teak-treets lemmer, som er den egentlige aarsak til Princess baaternes ugudelig høie forlige trim. Da er vel det mysterium løst. :smash:

 

 

Maate Guderne forby, men De skulle vel ingenlunde være Republikaner, Hr. Worse? :wink:

Naanei, De, min gode mand, Gamle Worse er Royalist paa sin hals; og udfører sin gierning for Konge, Fædreland og Flaggets Hæder med den verdighet som dertil er hørende. :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...