Jump to content

Plassering av batterilader


index

Recommended Posts

Ja, nå er batteriladeren kommet i hus! Det begynte med en ide om å kjøpe en liten C-Tek lader på 3,6A for å toppe opp forbruksbatteriet mellom hver tur. Men etter råd herfra om hva som er praktisk i bruk samt med tanke på en framtidig utvidelse av forbruksbanken så endte jeg opp med en noe større en. Nærmere bestemt en Mobitech 25A som jeg fant på Finn.no, ubrukt og fin og til en grei pris. Ting har lett for å ta litt av...

 

Men så er det dette med plasseringen da. I følge bruksanvisningen så skal den stå på et tørt sted, så da er vel motorrommet utelukket. Jeg har derfor lurt på å plassere den i et skap i salongen da kabelgjennomføringer til motorrom der batteriene står går gjennom dette skapet.

 

Men en slik lader avgir vel en viss varme? Må jeg lage huller for ventilasjon i skapet for at det ikke skal bli for varmt, eller blir det ikke stort av varme ut av dette? Eller må jeg rett og slett plassere den et annet sted der den får mer luft rundt seg? Dette er en relativt stor boks på 3,5kg, så den er ikke så lett å gjemme vekk akkurat. Håper noen har noen greie tips å komme med om dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kan jo bare bore en masse ventilasjonshull under flaske/glassholderne på toppen av skapet.  Det burde holde i massevis.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde tenkt å henge den opp i kassen under disse hullene ja, og det er vel litt åpning mellom kassen og benkeplaten tror jeg slik at luft vil slippe ut gjennom flaskehullene. Hvis ikke så kan dette utbedres. Men jeg må kanskje lage åpning i bunnen av skapet med en ventilrist foran slik at det kan bli luftsirkulasjon inne i skapet? Type luft inn nede og ut oppe... Ser for meg at en 25A lader kan produsere litt varme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå kjenner jeg ikke til denne laderen, men ut fra vekten vil jeg tro at den har en stor trafo slik min Ladac 30A lader har. Og den blir varm. Men med luftinntak nedenfor laderen og åpninger oppe, burde det gå helt fint. Har selv min i et skap i pantryet hvor jeg har tilsvarende lufting.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har plassert min mobitronic lader under den ene sofaen i salongen. Her er det lite ventilasjon, men det har aldri medført noe problem. Laderen har en kjølevifte som starter automatisk hvis den blir varm.

 

Har bare opplevd at vifta har startet et par ganger, og det har vært på dager da det har vært veldig varmt og kombinert med at laderen har hatt mye å gjøre.

 

Vifta er også veldig stillegående ifht mye annet.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! Får sette inn en ventilrist nederst i skapet og borre noen hull under flaskeholderene øverst så blir det nok bra! Noen som har anbefalinger angående kvadrat på ledningene fra lader til batteri? Holder det med 6 kvadrat eller bør jeg ha 10? Lengden blir vel litt under to meter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...