Sjøbliss Startet 19.April.2020 Link til dette innlegget Startet 19.April.2020 (redigert) Hva er det nå som har skjedd med vår upålitelige påhengs? De var ute og kjørte bare 5 minutter, sluknet den. Guttungen som kjørte, han klarer ikke forklare hva som var status når den sluknet men jeg ser den står i gir når han kommer tilbake. Visstnok ikke prøvd å starte den igjen. Det knirker bare ved tørn. Merket ikke noe når jeg satte den ut, ingen lyd da. Jeg tenker å ta den hjem og skifte girolje på den. Er det noe mer alvorlig tenker dere? Kan være utett et sted? Tar gjerne litt tips og veiledning nå. Redigert 19.April.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
ivar Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 knirkinga tyder vel på manglende/størknet fett i "styretuben", der er det normalt en fettnippel som kan smøres opp. Dette har nok ikke noe å gjøre med motorstoppen - men kan vel heller tyde på at motoren har stått lenge uten å bli brukt / vedlikeholdt. Mangel på smøring over lenger tid, kombinert med saltavleinger og lite bruk kan føre til at ting setter seg på disse småmotorene. Feks at drivakselen går tregt der den går gjennom en plasthylse under blokka, og girspaken kan gå veldig tregt. Hva som kan være feil her er ikke lett å si , litt for mangelfulle opplysninger til det. Du får prøve å få den i fri + prøve å starte den opp og melde tilbake hvordan det går Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøbliss Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Motoren er litt lite brukt pga forgasser problemer og dårlig bensin. I fjor hadde vi kanskje 5-8 timers bruk. Renset den i vinter og brukte den litt forrige helg. Oljen i giret ble byttet for to år siden men jeg byttet ikke i vinter pga lite bruk. Men da prøver jeg meg igjen. Ble litt redd det kunne være vann i giret og det har jeg ikke lyst å kjøre med. Sjekker opp det med smørenippel, har ikke smørt den opp men motoren er nesten ny. Tror den er 2015 modell. Og den er ikke brukt så veldig mye... Når den gang på badeplattformen var det ingen lyd ved tørn, etter 5 minutter kjøring kom lyden. Er det noe viktig informasjon? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
jerognal Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Det første du må gjøre er å smøre opp stammen med store mengder fett. Den lyden kommer fra stammen. Har den aldri fått fett der kan det ha satt set i mye saltavleiringer. Da må stammen demonteres. Men prøv først med rikelig fett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Jeg skal gjøre det. ?? Testa motoren igjen nå uten noe problem. Gikk rent og fint. Så da er det snøring som står på programmet. Motoren har sikkert ikke mer enn 30-40 timer driftstid så jeg blir overrasket om det er mye avleiringer. Sjekker manualen og setter i gang med smøring. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kasper22 Svart 19.April.2020 Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Litt vanskeligt å se på videoen, men du har kanskje denne skruen på motoren din ? Den justerer friksjonen på styringen. Hvis det ikke hjelper å løsne litt på den, er det nok smøring som må til ja. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Hei @Kasper22, veldig bra tips! Jeg så denne først etter jeg hadde kjøpt smørepatron og full pakke. Men det er helt klart at det er denne som er blitt juster litt mye. Sikkert ungene som har snudd på den uten å vite hva det var for så fort jeg løsnet den litt så ble lyden borte. Men så, tenkte jeg, at jeg kunne jo smøre den opp. Men jeg klarer ikke finne noe smørepunkt på stammen til denne motoren. Er det noen som vet? Jeg lurte litt på det var samme sted som der du laget pil Kasper. Det er et lite hull der men ingen nippel. Har også lett i manualen men ikke funne noe. Er det noen som vet hvordan man smører en slik? Dette er en 5hk Yamaha med hvitt lokk, 4-takter fra 2014/2015 en gang. Har lett der hvor 4. peker. Men klarere ikke "presse" inn noe gris der. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
shipahoy Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 (redigert) slettet Redigert 5.Mai.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Tusen takk @shipahoy. Fatter ikke at jeg ikke fant dette i manualen selv!! :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
shipahoy Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Sjøbliss skrev 1 minutt siden: Tusen takk @shipahoy. Fatter ikke at jeg ikke fant dette i manualen selv!! :D Så det var feil motor.. Prøvde å slette innlegg.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 haha :) såpass ja. Så tilbake til å lete i manualen mer. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Dette er en bedre tegning. Har satt gul ring der jeg har prøvd å grise. Men den tar ikke i mot noe som helst. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kasper22 Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Det er vel kun på gearhendelen det er vanlig fettnippel på den motoren- til de andre hulla bruker du en mini fettpresse med spiss, og presser inn i hullene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Se på den. Spurte forhandler som jeg kjøpte den av. Han sa jeg ikke trengte smøre den mer. Det stemmer ikke det mao? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kasper22 Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 (redigert) Jeg vil jo si alle smørepunktene er nødvendige å ta. Nå vet jeg ikke når det ble gjort sist på din motor, men det er vel en gang i året etter serviceskjemaet. (Du finner sikkert serviceskjemaet i brukermanualen) Edit: Hvis ikke du har tilgang på lignende mini fettpresse (finnes flere varianter), så kanskje det går å få tak munnstykke med spiss til vanlig fettpresse , eller lage et adapter ved å skru en fettnippel i feks munnstykke til å fulle luft i fotballer ellerno Redigert 9.Mai.2020 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.