Jump to content

Knirk i giret ved tørn på Yamaha 6 hk

Sjøbliss

Recommended Posts

Hva er det nå som har skjedd med vår upålitelige påhengs? 

De var ute og kjørte bare 5 minutter, sluknet den. Guttungen som kjørte, han klarer ikke forklare hva som var status når den sluknet men jeg ser den står i gir når han kommer tilbake. Visstnok ikke prøvd å starte den igjen. Det knirker bare ved tørn. Merket ikke noe når jeg satte den ut, ingen lyd da. 

Jeg tenker å ta den hjem og skifte girolje på den. Er det noe mer alvorlig tenker dere? Kan være utett et sted? Tar gjerne litt tips og veiledning nå. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

knirkinga tyder vel på manglende/størknet fett i "styretuben", der er det normalt en fettnippel som kan smøres opp.  Dette har nok ikke noe å gjøre med motorstoppen  - men kan vel heller tyde på at motoren har stått lenge uten å bli brukt / vedlikeholdt. 

Mangel på smøring over lenger tid, kombinert med saltavleinger og lite bruk kan føre til at ting setter seg på disse småmotorene. Feks at drivakselen går tregt der den går gjennom en plasthylse under blokka, og girspaken kan gå veldig tregt. 

Hva som kan være feil her er ikke lett å si , litt for mangelfulle opplysninger til det.  Du får prøve å få den i fri + prøve å starte den opp og melde tilbake hvordan det går 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Motoren er litt lite brukt pga forgasser problemer og dårlig bensin. I fjor hadde vi kanskje 5-8 timers bruk. Renset den i vinter og brukte den litt forrige helg. Oljen i giret ble byttet for to år siden men jeg byttet ikke i vinter pga lite bruk. 

Men da prøver jeg meg igjen. Ble litt redd det kunne være vann i giret og det har jeg ikke lyst å kjøre med. Sjekker opp det med smørenippel, har ikke smørt den opp men motoren er nesten ny. Tror den er 2015 modell. Og den er ikke brukt så veldig mye... 

Når den gang på badeplattformen var det ingen lyd ved tørn, etter 5 minutter kjøring kom lyden. Er det noe viktig informasjon? 

Jeg skal gjøre det. ?? Testa motoren igjen nå uten noe problem. Gikk rent og fint. Så da er det snøring som står på programmet. 

Motoren har sikkert ikke mer enn 30-40 timer driftstid så jeg blir overrasket om det er mye avleiringer. Sjekker manualen og setter i gang med smøring. 

Takk for hjelpen. 

• 3 uker senere...

Hei @Kasper22, veldig bra tips! Jeg så denne først etter jeg hadde kjøpt smørepatron og full pakke. Men det er helt klart at det er denne som er blitt juster litt mye. Sikkert ungene som har snudd på den uten å vite hva det var for så fort jeg løsnet den litt så ble lyden borte.

Men så, tenkte jeg, at jeg kunne jo smøre den opp. Men jeg klarer ikke finne noe smørepunkt på stammen til denne motoren. Er det noen som vet? Jeg lurte litt på det var samme sted som der du laget pil Kasper. Det er et lite hull der men ingen nippel. Har også lett i manualen men ikke funne noe. Er det noen som vet hvordan man smører en slik? Dette er en 5hk Yamaha med hvitt lokk, 4-takter fra 2014/2015 en gang.

bilde.png

Har lett der hvor 4. peker. Men klarere ikke "presse" inn noe gris der.

Jeg vil jo si alle smørepunktene er nødvendige å ta.

Nå vet jeg ikke når det ble gjort sist på din motor, men det er vel en gang i året etter serviceskjemaet. (Du finner sikkert serviceskjemaet i brukermanualen)

Edit: Hvis ikke du har tilgang på lignende mini fettpresse (finnes flere varianter), så kanskje det går å få tak munnstykke med spiss til vanlig fettpresse , eller lage et adapter ved å skru en fettnippel i feks munnstykke til å fulle luft i fotballer ellerno :smiley:

Redigert av Kasper22 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...