gruff Startet 27.September.2005 Del på Facebook Startet 27.September.2005 (redigert) Jeg er (U)lykkelig eier av en 32 fots motorbåt som befinner seg i Singapore. Problemet er at når båten i sin tid ble anskaffet med tanke på fremtidig import til Norge, lå fraktprisene til Europa på et relativt fornuftig nivå. Så er ikke tilfelle nå, faktisk er det svært få rederier som i det hele tatt gidder å gi pris på frakten siden den ikke kan plasseres i en container (båten er 10,5 x 3,5 x 3,6 m og veier 6 tonn) De som gidder å svare, regner at den opptar plass for 3 containere i bredden og 10 i hver høyde, i hvert fall virker det slik på prisene. Skyhøye bunkersoljepriser gjør heller ikke saken bedre. Er det noen på Baatplassen som har forslag til transport? Noen som har en onkel med rimelig stor fraktebåt som skal innom Singapore med det første? Båten skal i siste omgang til Bergen, men det hjelper å få den til et rimelig sivilisert land i Europa. Tips som fører til resultat premieres med 1, nei 2 liter edelt fludium på pen beholder. Redigert 27.September.2005 av gruff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Jeg er (U)lykkelig eier av en 32 fots motorbåt som befinner seg i Singapore. Problemet er at når båten i sin tid ble anskaffet med tanke på fremtidig import til Norge, lå fraktprisene til Europa på et relativt fornuftig nivå. Så er ikke tilfelle nå, faktisk er det svært få rederier som i det hele tatt gidder å gi pris på frakten siden den ikke kan plasseres i en container (båten er 10,5 x 3,5 x 3,6 m og veier 6 tonn) De som gidder å svare, regner at den opptar plass for 3 containere i bredden og 10 i hver høyde, i hvert fall virker det slik på prisene. Skyhøye bunkersoljepriser gjør heller ikke saken bedre. Er det noen på Baatplassen som har forslag til transport? Noen som har en onkel med rimelig stor fraktebåt som skal innom Singapore med det første? Båten skal i siste omgang til Bergen, men det hjelper å få den til et rimelig sivilisert land i Europa. Tips som fører til resultat premieres med 1, nei 2 liter edelt fludium på pen beholder. <{POST_SNAPBACK}> Denne båten er jo ikke større enn at den kan sendes med HUAL båtene Høegh Ugland Aoto Liner, de trafikerer rundt hele verden med biler og annet rask.... Står båten i en krybbe og kan lastes ombord med gaffeltruck er det ikke noe problem. Stauden kom i sin tid slik fra Uniten og til Gøteborg... Hun er 9.5m x 3.5m x 3.2m... Ta kontakt med de rederier som driver med biltransport, det er ofte en gunstig løsning. Der betaler man kun for volumet.... volumet er max lengde i alle retninger. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gruff Svart 27.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2005 (redigert) Denne båten er jo ikke større enn at den kan sendes med HUAL båtene Høegh Ugland Aoto Liner, de trafikerer rundt hele verden med biler og annet rask.... Står båten i en krybbe og kan lastes ombord med gaffeltruck er det ikke noe problem. Stauden kom i sin tid slik fra Uniten og til Gøteborg... Hun er 9.5m x 3.5m x 3.2m... Ta kontakt med de rederier som driver med biltransport, det er ofte en gunstig løsning. Der betaler man kun for volumet.... volumet er max lengde i alle retninger. <{POST_SNAPBACK}> Ja, om bare det var så enkelt! Frakt fra Unaiten er som oftest ikke noe problem, USA importerer betydelig mer enn de eksporterer, derfor er det faktisk kamp om å få last ut fra havnene der. Singapore derimot er utskipingshavn for store deler av Asia, og de fleste rederier har mer enn nok last derfra. Andre går kun dit for å bunkre, eller de laster "på reia" slik at de ikke går under kai (bare å legge til kai koster 10-tusenvis av dollar) Noen av skipene som går dit uten å legge til, kunne nok ta med seg båten, men de har ikke store nok kraner ombord, og mangler ramme for løfting osv. Har sjekket med HUAL, de var ikke interessert. Redigert 27.September.2005 av gruff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 -leste akkurat en artikkel i Vi menn Båt om et rederi som har spesialisert seg på å frakte lystbåter til /fra kontinentet - Europa. Det var ikke akkurat billig, nei - så hva med å selge dernede og kjøpe en annen her? -Jeg tror det skal bli vanskelig å få dette til å lønne seg. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
gruff Svart 27.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2005 (redigert) -leste akkurat en artikkel i Vi menn Båt om et rederi som har spesialisert seg på å frakte lystbåter til /fra kontinentet - Europa. Det var ikke akkurat billig, nei - så hva med å selge dernede og kjøpe en annen her? -Jeg tror det skal bli vanskelig å få dette til å lønne seg. <{POST_SNAPBACK}> Nja, lønne seg vil det vel i forhold til prisene her hjemme, men det var liksom meningen at det skulle lønne seg litt mer enn noen 10-tusen lapper. Den er bygget for europa, har 220 V anlegg og generator, og har "skikkelig" CE-merking fra fabrikk. Har dessuten puttet en god del utstyr i den, oppgradert motorer og tekniske installasjoner osv, så den er liksom klar for å komme til kongeriket i nord. Problemet med å selge den i Singapore (eller Malaysia) er at båtprisene for en stor del er ganske lave der - (det var jo derfor det i sin tid var attraktivt å kjøpe den) ser tilsvarende båt for salg nå for omtrent 1/2 pris av hva de koster i USA. Jeg vil uansett ikke få mye båt her for det jeg sitter igjen med etter et salg, vil nok gå på et betydelig "tap" i forhold til påkosten + at det er ganske mye stress å administrere et salg herfra. Billigste frakt jeg har fått hittil er ca 150000 norske, det er omtrent dobbelt så mye som tilbudet jeg fikk for 15 mnd. siden. Redigert 27.September.2005 av gruff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Hual,Barwil er 2 av mange. Men de har hovedkontor i Oslo. Ring og grin litt for din syke mor, Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Kan det være en ide og seile den et stykke til en annen havn, f.eks Kuala Lumpur? Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 28.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2005 Hual,Barwil er 2 av mange. Men de har hovedkontor i Oslo. Ring og grin litt for din syke mor, <{POST_SNAPBACK}> Har snart ikke flere tårer igjen (de du nevner var de første jeg kontaktet) Kan det være en ide og seile den et stykke til en annen havn, f.eks Kuala Lumpur? <{POST_SNAPBACK}> Tja, båten står på land, jeg har demontert diverse ting for transport, så det fordrer at jeg reiser ned og bruker en god del tid og penger på prosjektet. Spørsmålet er vel om det vil lønne seg. Problemet er at det stort sett er de samme fulle båtene fra de samme rederiene som anløper havner i området. Et rederi jeg snakket med kunne ta den hvis jeg fikk den til Indonesia, men da måtte jeg uansett vente til en nybygd terminal ble tatt i bruk, man hadde glemt å søke om tillatelse til å bygge, og nå var det vistnok dissens om størrelsen på posen med penger som skulle bytte eier! Indonesia er dessuten et godt stykke unna, selv om det bare er noen cm på kartet Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Hva med å kontakte en skips agent i Singapore. De har/kan skaffe oversikt over alle linjer som har trafikk fra Singapore til Europa. På denne linken finner du en agentoversikt, helt sikkert ikke komplett men lister ihvertfall en 5-6 agenter i Singapore. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
gruff Svart 28.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2005 Hva med å kontakte en skips agent i Singapore. De har/kan skaffe oversikt over alle linjer som har trafikk fra Singapore til Europa. På denne linken finner du en agentoversikt, helt sikkert ikke komplett men lister ihvertfall en 5-6 agenter i Singapore. <{POST_SNAPBACK}> Been there - done that. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Kontakt Van de Wetering i Nederland ( +31355825550 / +31355823862 ) og spør etter Alex. De har spesialisert seg på transport av båter vha lastebil, men har gode shippingavtaler med de fleste rederiene/shippingagentene som transporterer til/fra Europa. Tror at Van de Wetering får større "oppmerksomhet" hos en shippingagent en hva du som privatperson vil kunne klare å oppnå. Min erfaring med disse folkene er udelt positiv!! Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
hansiver Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Hei du kan sjekke med Hamburg Süd de seiler på Singapore. Det de muligens vil bruke da er noe som heter flat track, som er en container uten vegger og tak. Gå inn på www.hamburgsud.com eller du kan ringe 67584000 som er Wilhelmsen agencies. Håper det ordner seg og jeg ser frem til juleakevitt. Den prisen du har fått høres helt vannvittig ut. Mvh Hans Petter Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 26.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2005 (redigert) Nå er båten solgt, så transport er naturlig nok ikke lenger aktuelt . Rimeligste frakttilbud kom til slutt på 132000 NOK, og da fikk jeg ikke regnestykket til å gå opp. På den positive siden innbrakte salget en del mer enn forventet, slik at det kan bli nok til å importere en tilsvarende båt fra USA. Der er i hvert fall fraktprisene fornuftige enn så lenge. Takk til alle som kom med innspill Redigert 26.Oktober.2005 av gruff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.