Jump to content

Frakt av båt fra Singapore


gruff

Recommended Posts

Jeg er (U)lykkelig eier av en 32 fots motorbåt som befinner seg i Singapore. Problemet er at når båten i sin tid ble anskaffet med tanke på fremtidig import til Norge, lå fraktprisene til Europa på et relativt fornuftig nivå. Så er ikke tilfelle nå, faktisk er det svært få rederier som i det hele tatt gidder å gi pris på frakten siden den ikke kan plasseres i en container (båten er 10,5 x 3,5 x 3,6 m og veier 6 tonn) De som gidder å svare, regner at den opptar plass for 3 containere i bredden og 10 i hver høyde, i hvert fall virker det slik på prisene. Skyhøye bunkersoljepriser gjør heller ikke saken bedre. Er det noen på Baatplassen som har forslag til transport? Noen som har en onkel med rimelig stor fraktebåt som skal innom Singapore med det første? :wink: Båten skal i siste omgang til Bergen, men det hjelper å få den til et rimelig sivilisert land i Europa. Tips som fører til resultat premieres med 1, nei 2 liter edelt fludium på pen beholder.

Redigert av gruff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er (U)lykkelig eier av  en 32 fots motorbåt som befinner seg i Singapore.  Problemet er at når båten i sin tid ble anskaffet med tanke på fremtidig import til Norge, lå fraktprisene til Europa på et relativt fornuftig nivå.  Så er ikke tilfelle nå, faktisk er det svært få rederier som i det hele tatt gidder å gi pris på frakten siden den ikke kan plasseres i en container (båten er 10,5 x 3,5 x 3,6 m og veier 6 tonn)  De som gidder å svare, regner at den opptar plass for 3 containere i bredden og 10 i hver høyde, i hvert fall virker det slik på prisene. Skyhøye bunkersoljepriser gjør heller ikke saken bedre.  Er det noen på Baatplassen som har forslag til transport?  Noen som har en onkel med rimelig stor fraktebåt som skal innom Singapore med det første? :wink:  Båten skal i siste omgang til Bergen, men det hjelper å få den til et rimelig sivilisert land i Europa.  Tips som fører til resultat premieres med 1, nei 2 liter edelt fludium på pen beholder.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne båten er jo ikke større enn at den kan sendes med HUAL båtene Høegh Ugland Aoto Liner, de trafikerer rundt hele verden med biler og annet rask.... Står båten i en krybbe og kan lastes ombord med gaffeltruck er det ikke noe problem. Stauden kom i sin tid slik fra Uniten og til Gøteborg... Hun er 9.5m x 3.5m x 3.2m...

 

Ta kontakt med de rederier som driver med biltransport, det er ofte en gunstig løsning. Der betaler man kun for volumet.... volumet er max lengde i alle retninger.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne båten er jo ikke større enn at den kan sendes med HUAL båtene Høegh Ugland Aoto Liner, de trafikerer rundt hele verden med biler og annet rask.... Står båten i en krybbe og kan lastes ombord med gaffeltruck er det ikke noe problem. Stauden kom i sin tid slik fra Uniten og til Gøteborg... Hun er 9.5m x 3.5m x 3.2m...

 

Ta kontakt med de rederier som driver med biltransport, det er ofte en gunstig løsning. Der betaler man kun for volumet.... volumet er max lengde i alle retninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, om bare det var så enkelt! Frakt fra Unaiten er som oftest ikke noe problem, USA importerer betydelig mer enn de eksporterer, derfor er det faktisk kamp om å få last ut fra havnene der. Singapore derimot er utskipingshavn for store deler av Asia, og de fleste rederier har mer enn nok last derfra. Andre går kun dit for å bunkre, eller de laster "på reia" slik at de ikke går under kai (bare å legge til kai koster 10-tusenvis av dollar) Noen av skipene som går dit uten å legge til, kunne nok ta med seg båten, men de har ikke store nok kraner ombord, og mangler ramme for løfting osv. Har sjekket med HUAL, de var ikke interessert.

Redigert av gruff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-leste akkurat en artikkel i Vi menn Båt om et rederi som har spesialisert seg på å frakte lystbåter til /fra kontinentet - Europa. Det var ikke akkurat billig, nei :eek: - så hva med å selge dernede og kjøpe en annen her? -Jeg tror det skal bli vanskelig å få dette til å lønne seg.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

-leste akkurat en artikkel i Vi menn Båt om et rederi som har spesialisert seg på å frakte lystbåter til /fra kontinentet - Europa. Det var ikke akkurat billig, nei  :eek: - så hva med å selge dernede og kjøpe en annen her? -Jeg tror det skal bli vanskelig å få dette til å lønne seg.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, lønne seg vil det vel i forhold til prisene her hjemme, men det var liksom meningen at det skulle lønne seg litt mer enn noen 10-tusen lapper. Den er bygget for europa, har 220 V anlegg og generator, og har "skikkelig" CE-merking fra fabrikk. Har dessuten puttet en god del utstyr i den, oppgradert motorer og tekniske installasjoner osv, så den er liksom klar for å komme til kongeriket i nord.

 

Problemet med å selge den i Singapore (eller Malaysia) er at båtprisene for en stor del er ganske lave der - (det var jo derfor det i sin tid var attraktivt å kjøpe den) ser tilsvarende båt for salg nå for omtrent 1/2 pris av hva de koster i USA. Jeg vil uansett ikke få mye båt her for det jeg sitter igjen med etter et salg, vil nok gå på et betydelig "tap" i forhold til påkosten + at det er ganske mye stress å administrere et salg herfra. Billigste frakt jeg har fått hittil er ca 150000 norske, det er omtrent dobbelt så mye som tilbudet jeg fikk for 15 mnd. siden.

Redigert av gruff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hual,Barwil er 2 av mange. Men de har hovedkontor i Oslo. Ring og grin litt for din syke mor,

<{POST_SNAPBACK}>

Har snart ikke flere tårer igjen :cryin: (de du nevner var de første jeg kontaktet)

 

Kan det være en ide og seile den et stykke til en annen havn, f.eks Kuala Lumpur?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, båten står på land, jeg har demontert diverse ting for transport, så det fordrer at jeg reiser ned og bruker en god del tid og penger på prosjektet. Spørsmålet er vel om det vil lønne seg. Problemet er at det stort sett er de samme fulle båtene fra de samme rederiene som anløper havner i området. Et rederi jeg snakket med kunne ta den hvis jeg fikk den til Indonesia, men da måtte jeg uansett vente til en nybygd terminal ble tatt i bruk, man hadde glemt å søke om tillatelse til å bygge, og nå var det vistnok dissens om størrelsen på posen med penger som skulle bytte eier! Indonesia er dessuten et godt stykke unna, selv om det bare er noen cm på kartet

Link to post
Share on other sites

Hva med å kontakte en skips agent i Singapore. De har/kan skaffe oversikt over alle linjer som har trafikk fra Singapore til Europa. På denne linken finner du en agentoversikt, helt sikkert ikke komplett men lister ihvertfall en 5-6 agenter i Singapore.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kontakt Van de Wetering i Nederland ( +31355825550 / +31355823862 ) og spør etter Alex.

De har spesialisert seg på transport av båter vha lastebil, men har gode shippingavtaler med de fleste rederiene/shippingagentene som transporterer til/fra Europa.

Tror at Van de Wetering får større "oppmerksomhet" hos en shippingagent en hva du som privatperson vil kunne klare å oppnå.

Min erfaring med disse folkene er udelt positiv!!

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei du kan sjekke med Hamburg Süd de seiler på Singapore. Det de muligens vil bruke da er noe som heter flat track, som er en container uten vegger og tak. Gå inn på www.hamburgsud.com

eller du kan ringe 67584000 som er Wilhelmsen agencies.

 

Håper det ordner seg og jeg ser frem til juleakevitt.

Den prisen du har fått høres helt vannvittig ut.

 

Mvh

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er båten solgt, så transport er naturlig nok ikke lenger aktuelt . Rimeligste frakttilbud kom til slutt på 132000 NOK, og da fikk jeg ikke regnestykket til å gå opp. På den positive siden innbrakte salget en del mer enn forventet, slik at det kan bli nok til å importere en tilsvarende båt fra USA. Der er i hvert fall fraktprisene fornuftige enn så lenge.

Takk til alle som kom med innspill

Redigert av gruff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...