Jump to content

Kjøling av Steyr 6 med VP290, blir kjølevannet sugd inn via drevet?

Ole B H

Recommended Posts

Hallo.

Jeg har nettopp tatt over en båt etter min far. Jeg er litt grønn når det kommer til båter. Men planen nå er å gå over motor og gear/drev å se til at dette virker greit. Jeg har en eldre steyr 6'er motor med VP 290 gear/drev. Jeg har prøvd og følge slanger til kjølesystemet på motor for og se hvor inntaket for ferskt vann kommer inn. Eneste jeg kan se at kan ligne noe er en slange som kommer fra gear/drev og inn på det jeg antar er kjølepumpa. Mitt spørsmål da er om ferskt kjølevann kan bli sugd inn via gearet/drevet? Eller kommer dette fra et annet sted på båten?

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Kjøling av motor". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Du skriver "fersk kjølevann", men du mener da sjøvann antar jeg? På DP 290-drevet så er suges sjøvann inn via drevet, og denne slangen du sikkert ser. Dette suges inn vha en sjøvannspumpe/impeller. På mange Volvo-motorer (f.eks 41,kad mv. ) sitter denne i forkant av motoren på bb side.

Noen med direkte kjennskap til akkurat denne motoren kan sikkert fortelle nøyaktig hvor sjøvannspumpen sitter.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Pumpen suger inn vann gjennom drevet, og sender det ut gjennom eksosen.

Ved service på drev byttes knutebelg, eksosbelg og ved behov kjøleslangen.

Se side 27 i servicemanualen (dokumentarkivet) så ser du hvor slangen er koblet til på drevet.

red. Goodspeed svarte visst mens jeg knotet på tastaturet :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Var selvsagt sjøvannet jeg mente ja. Og til dere begge takk for svar. Jeg har ikke noen manual enda, så har ikke fått sjekket der. Men var som jeg trodde da, at friskt vann kom via drevet. Da er planen til helga og plukke dette fra hverandre og gå over så jeg kan sjøsettes før sommeren.

Tusen takk for svar.?

Redigert av Ole B H (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...