Jump to content

Bella 572 strømproblem

Tariq

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Bella 572 med 90 E-tec med et litt diffust strømproblem. Jeg beklager om jeg forklarer meg dårlig, men det som skjer er at det som må være en hovedsikring slår ut når man forsøker å starte. Jeg har ikke et komplett skjema over elopplegget, men det sitter det som er merket som en "circuit breaker" bak ved hovedstrømbryteren. Når strømmen har slått seg av ifm med et startforsøk så hjelper det ikke å trykke på knappen på denne, men som oftest kommer strømmen tilbake om jeg kobler fra bryteren og bypasser den. Men det skjer heller ikke alltid. Noen ganger går det fint å starte, men ved de fleste forsøk skjer dette. Motoren har nylig fått ny starter, og denne trekker nok noe mer enn den forrige da den er litt kraftigere. Men sikringen slår også ut av og til når jeg f.eks. tilter, og der skal belastningen være helt lik hva den alltid har vært. Med en jumpstarter rett på starteren får man greit start, men i løpet av drift slår åpenbart den samme sikringen ut av og til, for da "nullstiller" instrumentet for motoren seg på samme måte som ved start. D.v.s. at alle kontrollamper tennes, det piper et lite signal, og så slukker lampene en etter en. Er takknemlig om noen har tilsvarende erfaringer eller har gode tips til feilsøking. Kan bruke multimeter, men har for liten kompetanse på feilsøking uten veiledning.

Hilsen

Jan Tariq

Høres ikke usannsynlig ut av hovedbryter er dårlig, men mener jo at den sikringen ikke burde slå ut hele tida selv om hovedbryter er dårlig.. Hadde blitt litt enklere å forstå problemet om du la ut noen bilder av komponentene feks.

Før du bytter hovedbryter bør du provosere fram feilen, og når den er et faktum så måler du spenning over polene på hovedbryter og på sikringen. Du skal lese ca 0V begge steder mens du prøver å starte. Finner du spenning over hovedbryter mens den er påslått så er den gåen. Finner du spenning over sikring er det den som er synderen. Vet det er ulike meninger om dette men de fleste (alle?) båter jeg har borti har _ikke_ hatt noen sikring mellom startbatteri og starter. Så det burde ikke være så veldig risikabelt å bare kople forbi sikringen og se om alt er Ok da - eller ikke.

Nytt for meg at det er sikring mellom batteri og starter. Ikke på min båt. Yamarin 4730 med Yamaha F50. 

Dårlig hovedbryter er iallefall et helt vanlig problem. Har byttet i min. Naboen fikk t.o.m. def. hovedbryter på spell ny båt. 

Ny hovedbryter koster jo ikke skjorten så bare å bytte så er det  gjort iallefall og du vet mer.

Redigert av jerognal (see edit history)
3 hours ago, jerognal said:

Ny hovedbryter koster jo ikke skjorten så bare å bytte så er det  gjort iallefall og du vet mer.

Jeg fikk anbefalt en i rustfritt stål, som ble brukt på bobiler. Den kosta like mye som en bra skjortte!  jeg håper den er bedre enn den til 129,90

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...