Jump to content

Princess 45 passerelle begrensninger

Furre

Recommended Posts

Driver å kikker på ny lettbåt, har lyst på minimum 330 lang og med 30hk påhengs. Problemet er at de båtene jeg kikker på veier mellom 115 og 125kg. En ny 30hk veier rundt 70kg med elstart osv. Passerellen min er merket med maks 200kg. Usikker på om innfestningen er mindre eller mer solid en dette. Vil helst ikke sprekke opp noe. Noen med erfaring rundt dette? Er det mye og gå på styrkemessig, kan jeg jo kanskje stille opp hyd.trykk. men er ting i grenseland må jeg kanskje forsterke innfestning eller gå for mindre båt/motor. Passerellen står på en princess 45 03mod. Løfte sylinder står festet mot dørk og ikke bakvegg. Antar at jeg må ha nesten max lengde på passerellen når jeg skal løfte.

Hei @Furre Det du bør sjekke er om det er bygget inn forsterking i skroget der hvor passarellen er festet, både på akterspeilet (transom) og i underkant av plattformen. 

Fra Princessverftet er det visstnok ganske vanlig at passarelle blir ettermontert hos forhandler som leverer båten. Følgelig kan man da oppleve (som enkelte har gjort) at innfestingen i skroget ryker. I de tilfellene hvor verftet leverer, så blir dette bygget inn med solide forsterkninger iht verftets beregninger. Passarellen har ofte to verdier som angir vekt. Det ene er produsentens tall, (dvs f eks Besenzoni eller Opacmare) og det er det de merker sin modell med av løfteevne. Det andre, og viktige tallet, er hva selve installasjonen på stedet er sertifisert for. Ofte blir det da gravert inn i et tall som angir hva installatøren vil stå inne for at dette skal bære. Da er tilstrekkelig forsterking i skroget avgjørende.

Jeg fant en beskrivelse på et internasjonalt forum (ybw.com) hvor en kjøper av en P50 mk 3 -2008 opplevde at det ga etter. Passarellen var merket med løfteevne 450 kg men innfestingen ga etter ved løft av en jolle/motor på 160 kg. Feltet som skulle angi løfteevne fra montøren var blankt. 

Etter mye undersøkelser mot verftet osv fant vedkommende omsider ut av rutinene for dette, dvs at hvis dette ikke er levert ferdigmontert fra verftet, så er konstruksjonen ikke beregnet på å bære mye.

Men, sannsynligvis er jo din levert med nødvendig forsterking for å bære angitte vekt, og ditt spørsmål er vel hvorvidt selve mekanikken klarer dette, dvs selve gangveien.

Uansett, sjekk i hvert fall at du ser tydelige spor etter forsterking på baksiden av festepunktene. Noen kg overvekt på selve gangveien tror jeg er innbakt i dens sertifisering fra produsenten.

Redigert av HansH (see edit history)

Gjør som i kranbransjen; ta et prøveløft med et lodd på 1,5 * den lasten du har behov for. Løft forsiktig, og kontroller alle innfestninger underveis for deformasjon og mistenkelige knaselyder. Tåler den ikke den lasten bør du slå det fra deg. Du må ha litt margin, hvis ikke vil du få en ubehagelig overraskelse på sikt. 

Ellerser det det jo slik at de som monterer slikt utstyr skal skrive timer på jobben, og de skal tjene penger. Skal du ha det ånkli må du gjøre det sjæl ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...