Storken Startet 20.April.2020 Del på Facebook Startet 20.April.2020 Hei. Hvor varmt blir det ut fra Eberspacher D4 eller tilsvarende på varmluften? Skal montere lyddemper på varmluft ut 90mm. Vil denne bli varm? Treng jeg å isolere denne når den går igjennom en plate/vegg i glassfiber? Eller kan denne ligge nærme ei glassfiberplate 4/5mm. Dette er rett ut fra varmeren til lyddemperen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Temp. >300 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2020 Hulda skrev 45 minutter siden: Temp. >300 grader. 300 grader? På varmluft inn i båten? Vil ikke lyddemperen varmeisolere noe også? Sitér dette innlegget Link to post
Varmemontør1 Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Temperaturen ut fra varmeren vil aldri være høyere enn 100 grader med mindre det er en gammel varmer, eller en kinavarmer. Dette har med CE-godkjenning å gjøre hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Neivel. Eber D4 10 år gammel. Eksosrøret ut av varmeren 'blåer', skjer ved 300 grader+. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Hei! Jeg ar akkurat byttet varmer og montert en Eberspächer M2, som er den nye versjonen av D4, dvs 4 kW. Denne gir 162 grader på varmluften målt ved første ventil i salongen. Dette er 2-3 meter fra brenneren. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Neivel. Eber D4 10 år gammel. Eksosrøret ut av varmeren 'blåer', skjer ved 300 grader+. Ikke eksos, men på varmlufta. 90mm Eksos? ? Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2020 Javi skrev for 2 timer siden: Hei! Jeg ar akkurat byttet varmer og montert en Eberspächer M2, som er den nye versjonen av D4, dvs 4 kW. Denne gir 162 grader på varmluften målt ved første ventil i salongen. Dette er 2-3 meter fra brenneren. Blir lydemperen ut av varmeren også varm, eller isolerer denne? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Ahhhh. Varmluften ut av førsten ventil hos meg holder vel 60 grader. Uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2020 (redigert) Hulda skrev 17 minutter siden: Ahhhh. Varmluften ut av førsten ventil hos meg holder vel 60 grader. Uproblematisk. Jeg tenker rett ut fra varmeren blir rør og lyddemper her varme? Må jeg ha god klaring til skrog/plater? Lyddemper går gjennom skrog etter 15cm. Isolerer lyddemperen? Redigert 21.April.2020 av Storken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Lyddemper på luften som skal varme opp båten? Er vel litt uvanlig med demper der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Javi skrev for 3 timer siden: Hei! Jeg ar akkurat byttet varmer og montert en Eberspächer M2, som er den nye versjonen av D4, dvs 4 kW. Denne gir 162 grader på varmluften målt ved første ventil i salongen. Dette er 2-3 meter fra brenneren. 162 grader? Hvilke slanger bruker du? Slangene (APK) som selges over disk hos alle båtutstyrbutikkene har en oppgitt max temperatur på 130 grader. Wallas har en termostat som kutter strøm til pumpe når temp overstiger 120 grader. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
tnlu Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Hei. Eg monterte en D4 for et år siden. Der går eg fra varmer og direkte inn i lyddemper før varmluft går videre ut i kabin. Veit ikke temperatur men mener eg kan ta greit utpa lyddemper. Der eg går gjennom et skott så ligger lyddemper i kontakt. Ikke noe problem hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 På Hulda er det ingen demper på varmluft til oppholdsrom. Kun isolert slange. Første uttak etter ca. 6 meter. Der er det ca. 60 grader. Er skottet laget av treverk, burde det gå greit. Ev. litt romslig gjennomføring og isolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Wallas Service skrev for 1 time siden: 162 grader? Hvilke slanger bruker du? Slangene (APK) som selges over disk hos alle båtutstyrbutikkene har en oppgitt max temperatur på 130 grader. Wallas har en termostat som kutter strøm til pumpe når temp overstiger 120 grader. Tja... Hva slags slange vet jeg ikke. Hadde en eldre D4 før som i sin tid ga en behagelig varme. Når denne begynte å krangle byttet jeg til en M2 som passet rett inn i det gamle anlegget for luft, diesel og eksos. Når denne ble satt i drift synes jeg ikke at det ble varmt i båten. Målte da 38 grader på luften ut. Målte i en kompisbåt hvor det står en 5 kW av annet fabrikat. Her målte vi 162 grader ut. Jeg leverte da inn min brenner i denne godtebutikken i Moss, og de konstaterte at min brenner av en eller annen grunn hadde feil software. Denne ble oppgradert, og etter ny innmontering målte også jeg 162 grader ut. Varmeren går nå fint og varierer vifteturtall slik at jeg hele tiden holder ønsket temperatur satt i kontrollenhet. Burde jeg da være bekymret med hensyn til slanger? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Javi skrev 55 minutter siden: Tja... Hva slags slange vet jeg ikke. Burde jeg da være bekymret med hensyn til slanger? Med tanke på at alle slanger jeg vet om har en begrensing på 130 grader, så ja. Har sjekket både våre egne, de hos Maritim, Flak + flere, også hos andre importører/agenter, så har alle APK slanger denne temperaturen som max. Slangene vil bli sprø og knekke som kjeks. Hva som skjer med pappen i mellomlaget vet jeg ikke, har ikke prøvd. Selvantenne kanskje? Blir jo temmelig varmt med 162 grader 2 meter unna brenneren, hva er temperaturen ved utløpet? 180-200? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ida Marie III Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Storken skrev for 3 timer siden: Jeg tenker rett ut fra varmeren blir rør og lyddemper her varme? Må jeg ha god klaring til skrog/plater? Lyddemper går gjennom skrog etter 15cm. Isolerer lyddemperen? Lyddemperen til D4 er på innsuget til brenner...den blir ikke varm... Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Hei. Forstår det slik at det lyddemper på varmluftsside TS spør om. (Ø90mm) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Ser den er vist på innsug i brosjyre, men eg satte den på blåsside. Ihvertfall stillet inne :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Lars H. skrev for 10 timer siden: Lyddemper på luften som skal varme opp båten? Er vel litt uvanlig med demper der? Ja, litt uvanlig er det men f. eks. Maritim selger slike. Jeg har selv aldri følt behov for en slik, synes lyden av varm luft er god når det er kaldt ute ? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Javi skrev for 8 timer siden: Tja... Hva slags slange vet jeg ikke. Hadde en eldre D4 før som i sin tid ga en behagelig varme. Når denne begynte å krangle byttet jeg til en M2 som passet rett inn i det gamle anlegget for luft, diesel og eksos. Når denne ble satt i drift synes jeg ikke at det ble varmt i båten. Målte da 38 grader på luften ut. Målte i en kompisbåt hvor det står en 5 kW av annet fabrikat. Her målte vi 162 grader ut. Jeg leverte da inn min brenner i denne godtebutikken i Moss, og de konstaterte at min brenner av en eller annen grunn hadde feil software. Denne ble oppgradert, og etter ny innmontering målte også jeg 162 grader ut. Varmeren går nå fint og varierer vifteturtall slik at jeg hele tiden holder ønsket temperatur satt i kontrollenhet. Burde jeg da være bekymret med hensyn til slanger? Sikker på du ikke har målt i Fahrenheit? 162F er samme som 72C noen som høres mer fornuftig ut. Med 162c ut flere meter unna varmer, da er dette rene brannbomba, å burde vært kasta rett på sjøen. Å som flere her evner, så tåler ikke slangen dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Javi Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 Okkaby skrev for 11 timer siden: Sikker på du ikke har målt i Fahrenheit? 162F er samme som 72C noen som høres mer fornuftig ut. Med 162c ut flere meter unna varmer, da er dette rene brannbomba, å burde vært kasta rett på sjøen. Å som flere her evner, så tåler ikke slangen dette. Jeg målte dette ved å henge utetemperatursensoren foran utblåsningen. Jeg vet ikke hvor nøyaktig dette Telldus utsyret er, så jeg skkal ta en kontrollmåling med Fluke'n ved anledning. Det er ikke sikkert jeg får gjenskapd de samme forholdene, da utetemperaturen var en annen i november. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2020 Del på Facebook Svart 22.April.2020 Javi skrev for 9 timer siden: Jeg målte dette ved å henge utetemperatursensoren foran utblåsningen. Jeg vet ikke hvor nøyaktig dette Telldus utsyret er, så jeg skkal ta en kontrollmåling med Fluke'n ved anledning. Det er ikke sikkert jeg får gjenskapd de samme forholdene, da utetemperaturen var en annen i november. Spurte her lokalt idag, om temp skulle være så høy. Nei ikke i det hele tatt var svaret. slangen tåler ikke den temp fikk jeg klar beskjed om. Skal måle hva min Mikuni gir når jeg får den på plass igjen til uka. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
"LISE" Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 @Javi Hva er måleområdet for den Telldus sensoren? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.