Jump to content

Ankerkjetting med høy bruddstyrke


Daniel58

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt problemet dersom det er ankerkjetting du er ute etter. Dersom en ankerkjetting ryker, er det ikke pågrunn av en stor engangslast som overskrider nominell bruddstyrke. Før du river av en kjetting med 4100kg har du garantert både deformert ankeret eller/og røsket løs festet i båten. Dersom kjettingen svikter er det på grunn av produksjonsfeil, utmatning eller korrosjon. Og da er det ikke sikkert at du kommer bedre ut med en kjetting med høyere nominell bruddstyrke. Det kan til og med være motsatt . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Er utmatning en reell bekymring for ankerkjettinger til fritidsbåt? Mye av poenget med å bruke kjetting er jo at man demper ut lastene slik at stressvariasjonene blir mindre og dessuten får lang periode/lav frekvens om man ligger fortøyd mot land med anker ut akter. Her er det også snakk om 100 meter kjetting, så det burde vel tale for relativt gode demperegenskaper.

 

Når det gjelder sammenhengen mellom bruddstyrke og utmatningsresistens er jeg enig i det som nevnes over her, forutsatt at det er snakk om en fast dimensjon, som i dette tilfellet er 8 mm. Men generelt vil man få både høyere bruddstyrke og bedre utmatningsegenskaper ved å gå opp i dimensjon. For det første vil økt tverrsnitt føre til lavere spenninger. For det andre vil den økte massen gjøre at du kan ha en slakkere kjetting når du ligger mot land. I prinsippet trenger ikke båtens bevegelser å føre til noen spenningsvariasjoner i kjettingen å snakke om, kjettingen henger bare med tilnærmet konstant strekk, og så vil retningen på kjettingen være det som primært varierer etter som båten beveger seg.

Link to post

Her har det kommet veldig gode svar og nye betraktninger for meg. Jeg har lært masse av dere. Tusen takk. Ang. ISO/DIN har jeg forstått at jeg kan bruke den vanlige 8 mm DIN 766.

 

Fra ‍Nøsted & i Mandal fikk jeg dette svaret:

 

Vi kan tilby følgende:

 

# 109108             8.0 mm -  Kalibrert Kortl.  Galv. Norskprodusert Kjetting DIN 766   1x100meter

                              Innv. mål 24x10,5mm

                              Bruddlast 4 tonn

                              Pris pr. meter netto 68,45

 

Kan også tilby samme kjetting med bruddlast 7 tonn.  Pris pr. meter netto 82,15

 

Exw Mandal

 

Frakt levert 0287 Oslo   Kr. 400,-

Tillegg for privatlevering vil være ca. 1000,-

 

Har ikke kjettingen på lager.  Levering vil være ca. 2-3 uker for begge typene.

 

Alle priser er ex. Mva.

 

Kontant betaling ved evt. bestilling/ordrebekreftelse.   

Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no

Link to post
NilsPils skrev On 21.4.2020 at 11.17:

Jeg skjønner ikke helt problemet dersom det er ankerkjetting du er ute etter. Dersom en ankerkjetting ryker, er det ikke pågrunn av en stor engangslast som overskrider nominell bruddstyrke. Før du river av en kjetting med 4100kg har du garantert både deformert ankeret eller/og røsket løs festet i båten. Dersom kjettingen svikter er det på grunn av produksjonsfeil, utmatning eller korrosjon. Og da er det ikke sikkert at du kommer bedre ut med en kjetting med høyere nominell bruddstyrke. Det kan til og med være motsatt . . .

 

Må si jeg støtter filosofien. Den vanlige måten å øke bruddstyrken på stål er å tilføre mer karbon (C). Da blir kjettingen sterkere, men samtidig sprøere. Eller, den fysiske avstanden mellom plastisk deformasjon og brudd blir kortere. Personlig ser jeg ikke isolert sett det som noen fordel. Og det skal blåse svært sterkt før en vanlig lystbåt trekker mer enn ett tonn. Da skal du ligge svært utsatt til. Når det gjelder 17 tonn Hulda, skal det ikke blåse så innmari før kjettingen står som et armeringsjern mellom anker og avlaster. Den derre vektdempingen fra kjettingen er kun ved ankring i maksvær. Da trenges ikke dempingen. Kun når fjordploger kommer forbi med en meter hekksjø.

 

Fra gammelt av har kjetting fra Nøsted et godt rykte. I dag har Hulda en eller annen jallakjetting av ukjent opphav. Ikke noe jeg ville reist på jordomseiling med. Holder i lune viker på de kystene jeg trafikkerer. 

Link to post

Jeg har kjetting med høy bruddstyrke, 8mm. Mener å huske bruddstyrken er 8 tonn.  Årsaken er at ankerriggen vår er dimensjonert til å holde 14 tonn båt i orkan. Fordi vi skal til strøk der dette kan skje. Svakeste leddet i riggen er em 10mm Wichard lyresjakkel, bruddstyrke ca 5 tonn om jeg husker rett. Litt mindre enn Kong svivelen. 
 

Skal man ha sterk kjetting må man også se på alle deler av anker riggen. 
1BDA58FA-9C6F-4C32-8D21-94C55EEAA2FB.jpeg.8e52e64eed9d6c5e73e95f4040a97bcf.jpeg

kjettingen mellom sjakkel og vinsj er industrikjetting 12 mm. Denne løsningen gir ikke sideveis press på svivelen, og var eneste måten jeg fant for å få koblet tilstrekkelig sterke deler sammen i en lenke. Å feste svivel rett i sjakkel var ikke vellykket. Og sterk nok sjakkel passet ikke i 8mm kjetting. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

jeg har forsøkt med vridd men de er like store eller større enn tilsvarende D sjakkel.

 

Jeg har tilsvarende problem og endte opp med en Wichard 8mm D sjakkel med Unbrako på 8mm syrefast kjetting 20 kg syrefast Bruce.

https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|1304-0202060106000000-ME.html

Working Load 960 kg, Breaking Load  2700 kg.

Jeg har kun kjetting og denne sjakkelen, , skulle gjerne hatt en kraftigere  men det er det ikke plass til.

 

@framtia, De oppgir ikke total bredde men en 8mm er 42mm tror jeg (26 (åpning) +8+8) Du kan måle i båten min, ankerluken er åpen eller så kan jeg måle senere i uken.

 

 

 

Link to post

Jeg tar en titt på din Too Much, føler mest for en D-type sjakkel. Ikke spesielt imponerende webside Wichard har. Hvor finner du sjakler med Unbrako pin? Heller ikke så lett å finne ut hva målene de oppgir refererer til. Synes 8mm ikke gir nok styrke egentlig 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

hva med denne tro? kan man skjære bort hodet etter den er skrudd til så vil det passere hos meg slik jeg forstår målene. 

https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|11204 HR-0202080100000000-ME.html

 

Nesten dobbel SWL sammenlignet med den du har Too Much

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

A-målet ser ut for meg å være fra pinnen til bunn av sjakkel, dvs langden innvendig. Se på "long shackle" så ser en det tydelig at A-målet er veldig stort.

 

Enn om man kunne fått plass til denne?

https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|11215 HR-0202080300000000-ME.html

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Framtia skrev 27 minutter siden:

hva med denne tro? kan man skjære bort hodet etter den er skrudd til så vil det passere hos meg slik jeg forstår målene. 

https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|11204 HR-0202080100000000-ME.html

 

Nesten dobbel SWL sammenlignet med den du har Too Much

 

 

Bortsett fra at Hulda har galv anker og kjetting, er også sjakkelen galv. Skrudd hardt til, kuttet av øret. Deretter klinket slik at pinnen ikke kan skru seg ut. Demontering av sjakkel skjer med vinkelsliper. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...