Daniel58 Startet 21.April.2020 Del på Facebook Startet 21.April.2020 Hvem selger galvanisert ankerkjetting med høy bruddstyrke? Jeg trenger 100 meter 8 mm galvanisert kjetting til vinsj. Jeg søkte på nettet ang. høy bruddstyrke hvor et firma har en kjetting med 7000 kg. Vanlig kjetting hos f.eks. Seatronic oppgir kun 4100 kg etter DIN 766. Se denne siden: AQUA 7 Sitér dette innlegget Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no Link to post
NilsPils Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Jeg skjønner ikke helt problemet dersom det er ankerkjetting du er ute etter. Dersom en ankerkjetting ryker, er det ikke pågrunn av en stor engangslast som overskrider nominell bruddstyrke. Før du river av en kjetting med 4100kg har du garantert både deformert ankeret eller/og røsket løs festet i båten. Dersom kjettingen svikter er det på grunn av produksjonsfeil, utmatning eller korrosjon. Og da er det ikke sikkert at du kommer bedre ut med en kjetting med høyere nominell bruddstyrke. Det kan til og med være motsatt . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 21.April.2020 Del på Facebook Svart 21.April.2020 Italnordic i Henån https://italnordic.se/0103190.html du må vite om ditt kjettinghjul er ISO eller DIN-standard. du må bestille...ikke sikkert att de har på lager, jeg fikk vente ca 14dgr-3uker da jeg bestillte ny 2019 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Daniel58 Svart 23.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2020 (redigert) Hva er forskjellen mellom ISO og DIN-standard? Hvordan kan jeg måle kjettingen jeg har, og som passer til vinsjen? Tusen takk for alle tips og svar. Redigert 23.April.2020 av Daniel58 (see edit history) Sitér dette innlegget Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no Link to post
Framtia Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 din vs iso Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 https://www.lyftonline.se/kattingredskap-komponenter/rostfri-katting/ankarkatting-tillbehor/rostfri-ankarkatting-din-766-iso-4565 Jeg har 10mm kjetting i min båt der skiller det 2mm på lengden .....Lofrans 1000 project har to ulika hjul beroende på hvilken standard man har på kjettingen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 Linken til @Framtia viser vel bare Din- målene? Men jeg mener å huske at DIN og ISO er like for 8mm, og at det er bare på 10mm det er forskjell(?). Ellers enig med betraktningene til NilsPils; høyere nominell bruddstyrke er ikke nødvendigvis bare et gode, det kan føre til økt følsomhet for utmatting. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 Er utmatning en reell bekymring for ankerkjettinger til fritidsbåt? Mye av poenget med å bruke kjetting er jo at man demper ut lastene slik at stressvariasjonene blir mindre og dessuten får lang periode/lav frekvens om man ligger fortøyd mot land med anker ut akter. Her er det også snakk om 100 meter kjetting, så det burde vel tale for relativt gode demperegenskaper. Når det gjelder sammenhengen mellom bruddstyrke og utmatningsresistens er jeg enig i det som nevnes over her, forutsatt at det er snakk om en fast dimensjon, som i dette tilfellet er 8 mm. Men generelt vil man få både høyere bruddstyrke og bedre utmatningsegenskaper ved å gå opp i dimensjon. For det første vil økt tverrsnitt føre til lavere spenninger. For det andre vil den økte massen gjøre at du kan ha en slakkere kjetting når du ligger mot land. I prinsippet trenger ikke båtens bevegelser å føre til noen spenningsvariasjoner i kjettingen å snakke om, kjettingen henger bare med tilnærmet konstant strekk, og så vil retningen på kjettingen være det som primært varierer etter som båten beveger seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2020 Del på Facebook Svart 23.April.2020 TS skriver at det er til vinsj, ikke nødvendigvis ankervinsj. Kanskje han kan avklare? Sitér dette innlegget Link to post
Daniel58 Svart 27.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2020 Her har det kommet veldig gode svar og nye betraktninger for meg. Jeg har lært masse av dere. Tusen takk. Ang. ISO/DIN har jeg forstått at jeg kan bruke den vanlige 8 mm DIN 766. Fra Nøsted & i Mandal fikk jeg dette svaret: Vi kan tilby følgende: # 109108 8.0 mm - Kalibrert Kortl. Galv. Norskprodusert Kjetting DIN 766 1x100meter Innv. mål 24x10,5mm Bruddlast 4 tonn Pris pr. meter netto 68,45 Kan også tilby samme kjetting med bruddlast 7 tonn. Pris pr. meter netto 82,15 Exw Mandal Frakt levert 0287 Oslo Kr. 400,- Tillegg for privatlevering vil være ca. 1000,- Har ikke kjettingen på lager. Levering vil være ca. 2-3 uker for begge typene. Alle priser er ex. Mva. Kontant betaling ved evt. bestilling/ordrebekreftelse. Sitér dette innlegget Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no Link to post
NilsPils Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Og da velger du . . . ? Norskprodusert høres bra ut. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 NilsPils skrev On 21.4.2020 at 11.17: Jeg skjønner ikke helt problemet dersom det er ankerkjetting du er ute etter. Dersom en ankerkjetting ryker, er det ikke pågrunn av en stor engangslast som overskrider nominell bruddstyrke. Før du river av en kjetting med 4100kg har du garantert både deformert ankeret eller/og røsket løs festet i båten. Dersom kjettingen svikter er det på grunn av produksjonsfeil, utmatning eller korrosjon. Og da er det ikke sikkert at du kommer bedre ut med en kjetting med høyere nominell bruddstyrke. Det kan til og med være motsatt . . . Må si jeg støtter filosofien. Den vanlige måten å øke bruddstyrken på stål er å tilføre mer karbon (C). Da blir kjettingen sterkere, men samtidig sprøere. Eller, den fysiske avstanden mellom plastisk deformasjon og brudd blir kortere. Personlig ser jeg ikke isolert sett det som noen fordel. Og det skal blåse svært sterkt før en vanlig lystbåt trekker mer enn ett tonn. Da skal du ligge svært utsatt til. Når det gjelder 17 tonn Hulda, skal det ikke blåse så innmari før kjettingen står som et armeringsjern mellom anker og avlaster. Den derre vektdempingen fra kjettingen er kun ved ankring i maksvær. Da trenges ikke dempingen. Kun når fjordploger kommer forbi med en meter hekksjø. Fra gammelt av har kjetting fra Nøsted et godt rykte. I dag har Hulda en eller annen jallakjetting av ukjent opphav. Ikke noe jeg ville reist på jordomseiling med. Holder i lune viker på de kystene jeg trafikkerer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 (redigert) Jeg har kjetting med høy bruddstyrke, 8mm. Mener å huske bruddstyrken er 8 tonn. Årsaken er at ankerriggen vår er dimensjonert til å holde 14 tonn båt i orkan. Fordi vi skal til strøk der dette kan skje. Svakeste leddet i riggen er em 10mm Wichard lyresjakkel, bruddstyrke ca 5 tonn om jeg husker rett. Litt mindre enn Kong svivelen. Skal man ha sterk kjetting må man også se på alle deler av anker riggen. kjettingen mellom sjakkel og vinsj er industrikjetting 12 mm. Denne løsningen gir ikke sideveis press på svivelen, og var eneste måten jeg fant for å få koblet tilstrekkelig sterke deler sammen i en lenke. Å feste svivel rett i sjakkel var ikke vellykket. Og sterk nok sjakkel passet ikke i 8mm kjetting. Redigert 28.April.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 (redigert) Enig med Bitteliten at det gjerne er sjakkelen som er svakeste ledd... Jeg har en ankerrulle som kun gir plass til en sjakkel med utvendig mål maks 45 mm. Om noen har gode tips til hvor man kan finne noe slikt blir jeg glad. Redigert 28.April.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 @Framtia Kan en sånn funke? https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|1425-0202060203000000-ME.html Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 jeg har forsøkt med vridd men de er like store eller større enn tilsvarende D sjakkel. Jeg har tilsvarende problem og endte opp med en Wichard 8mm D sjakkel med Unbrako på 8mm syrefast kjetting 20 kg syrefast Bruce. https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|1304-0202060106000000-ME.html Working Load 960 kg, Breaking Load 2700 kg. Jeg har kun kjetting og denne sjakkelen, , skulle gjerne hatt en kraftigere men det er det ikke plass til. @framtia, De oppgir ikke total bredde men en 8mm er 42mm tror jeg (26 (åpning) +8+8) Du kan måle i båten min, ankerluken er åpen eller så kan jeg måle senere i uken. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Bitteliten skrev 1 time siden: Svakeste leddet i riggen er em 10mm Wichard lyresjakkel, bruddstyrke ca 5 tonn om jeg husker rett. Litt mindre enn Kong svivelen. Stemmer, denne sjakkelen har SWL på 1520kg, mens bruddstyrke er 5200 kg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 (redigert) Jeg tar en titt på din Too Much, føler mest for en D-type sjakkel. Ikke spesielt imponerende webside Wichard har. Hvor finner du sjakler med Unbrako pin? Heller ikke så lett å finne ut hva målene de oppgir refererer til. Synes 8mm ikke gir nok styrke egentlig Redigert 28.April.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Så vidt jeg har greid å sjekke ut, finnes det ikke en eneste sjakkel som dimensjonsmessig matcher kjettingens bruddstyrke. Så da blir valget å gjøre som 'Northern Light', gå opp i kjettingdimensjon. For Hulda ville det bety minst 13 mm (1/2 inch) kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 https://marine.wichard.com/menu-Allen_head_pin-0202060106000000-ME.html Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 (redigert) hva med denne tro? kan man skjære bort hodet etter den er skrudd til så vil det passere hos meg slik jeg forstår målene. https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|11204 HR-0202080100000000-ME.html Nesten dobbel SWL sammenlignet med den du har Too Much Redigert 28.April.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Too Much Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 (redigert) Ble plutselig usikker på om det er B målet + 2 ganger diameter og ikke A + 2 ganger diameter. Jeg har sett en tegning tidligere, skal se om jeg finner den. Edit: Fant katalogen, så jeg har villedet, total bredde bør da være B+2x diameter. https://marine.wichard.com/images/info_pages/wichard-gb-2020-249.pdf Redigert 28.April.2020 av Too Much (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 (redigert) A-målet ser ut for meg å være fra pinnen til bunn av sjakkel, dvs langden innvendig. Se på "long shackle" så ser en det tydelig at A-målet er veldig stort. Enn om man kunne fått plass til denne? https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|11215 HR-0202080300000000-ME.html Redigert 28.April.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Too Much Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Teorien er vel da 20+10+10 + øret på pinnen.som sikkert må bort. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Framtia skrev 27 minutter siden: hva med denne tro? kan man skjære bort hodet etter den er skrudd til så vil det passere hos meg slik jeg forstår målene. https://marine.wichard.com/fiche-A|WICHARD|11204 HR-0202080100000000-ME.html Nesten dobbel SWL sammenlignet med den du har Too Much Bortsett fra at Hulda har galv anker og kjetting, er også sjakkelen galv. Skrudd hardt til, kuttet av øret. Deretter klinket slik at pinnen ikke kan skru seg ut. Demontering av sjakkel skjer med vinkelsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.