Jump to content

Ankerkjetting med høy bruddstyrke

Daniel58

Recommended Posts

enslagsgjest skrev 12 minutter siden:

Ikke alle sviveler er like ille. Denne skal være noe av det beste, og er brukt av blant annet Delos og Sailing Soulianis.

https://www.mantusmarine.com/mantus-swivel/

Sikkert grei den, men koster flesk. Og hvorfor svivel?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

1 hour ago, Hulda said:

Så vidt jeg har greid å sjekke ut, finnes det ikke en eneste sjakkel som dimensjonsmessig matcher kjettingens bruddstyrke. Så da blir valget å gjøre som 'Northern Light', gå opp i kjettingdimensjon. For Hulda ville det bety minst 13 mm (1/2 inch) kjetting. 

Støtte på en seiler med en interessant løsning på dette. De hadde fått produsert kjetting med første og siste lenke i langt større dimensjon enn resten, så det var plass til sjakkel som matchet bruddstyrken på kjetting. Men spesialbygget kjetting hørtes ikke akkurat ut som aller billigste løsning. Tanken med å ha det i begge ender var at kjettingen kunne snus, siden de stort sett brukte godt under halvparten.

Euklid skrev 31 minutter siden:

Støtte på en seiler med en interessant løsning på dette. De hadde fått produsert kjetting med første og siste lenke i langt større dimensjon enn resten, så det var plass til sjakkel som matchet bruddstyrken på kjetting. Men spesialbygget kjetting hørtes ikke akkurat ut som aller billigste løsning. Tanken med å ha det i begge ender var at kjettingen kunne snus, siden de stort sett brukte godt under halvparten.

Lastekjettinger har gjerne den løsningen. Om man bestiller hos Nøsted, fikser sikkert de en slik løsning. Så er det bare å ha plass over baugrulla, og det har jeg. Spesialdreid rulle.

NilsPils skrev 45 minutter siden:

Sikkert grei den, men koster flesk. Og hvorfor svivel?

Noen har ruller som tillater kjettingen å snu seg under ankring, og da kan det være vanskelig å få snudd ankeret uten svivel. Selv har jeg kjetting påspleiset tau og det gir samme problem om jeg slipper ut så mye at jeg henger på tauet. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dette handler jo fortsatt om sterkest mulig kobling innenfor 42mm åpning i baugrulla.

Kongen er for øvrig 37mm bred ser det ut til (https://www.chmarine.com/kong-fixed-stainless-anchor-connector-shackle/

Kjøp den sterkeste sjakkelen du finner som får plass, denne Kong sjakkelen blir vel bare dyr og ikke bedre.

Eller velg en mindre og svakere sertifisert lyr sjakkel som får plass i rulla pga. av sideveis belastning om dette finnes.

Skal du ha samme sikring som Bitteliten må du nok bygge om rulla, men det er neppe nødvendig i Skandinavia

Edit, 16mm Ankertau har bruddstyke 4300 kg nytt...

Redigert av Too Much (see edit history)
Hulda skrev for 10 timer siden:

Så vidt jeg har greid å sjekke ut, finnes det ikke en eneste sjakkel som dimensjonsmessig matcher kjettingens bruddstyrke. Så da blir valget å gjøre som 'Northern Light', gå opp i kjettingdimensjon. For Hulda ville det bety minst 13 mm (1/2 inch) kjetting. 

Mantus sin svivel tåler mer enn en tilhørende 40grade kjetting (https://www.mantusmarine.com/product/s2-mantus-swivel-copy/)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

2 hours ago, Krimart said:

Ikke alle, denne tåler også sideveis krefter med et kuleledd: 

https://www.svb24.com/en/wasi-power-ball.html

Lå ankret opp ved siden av en katamaran som hadde med en slik, der vinddreiningen ble for stor for kuleleddet, og båten ganske raskt tok noen byks bakover midt på natten når svivelen delte seg i to. Skal nevnes at dette var i Sør-Afrika (Mossel Bay), og det blåste rimelig bra den natten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...